nog meerdere paarden die naar binnen willen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

nog meerdere paarden die naar binnen willen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:46

Paardlief staat hier in de nacht op stal.
Overdag gaat ze naar buiten. Maar ik bemerk dat ze niet meer zo graag gaat met dit koude weer.
Ze blijft soms liever op stal, bijvoorbeeld als zo'n dag als vandaag.
Ik heb haar laatst de keuze gegeven. Ik heb haar midden op het erf los gelaten (kan geen kwaad hier) ze kon 2 kanten op, naar de stal of naar haar vriendjes in de wei (heb de wei zo aanlokkelijk mogelijk gemaakt), maar ze liep naar haar box en ging hooi knabbelen.
Als ze in de wei staat is ze er na 2 uurtjes zo zat van dat ze gaat gillen en als ze me ziet wordt ze wild en gaat voor het hek ijsberen. Ze gallopeert nog net niet met me mee naar de stal.
Ze is gezond, op wat lichte artrose na, ze is 22.
Wiens paard verkiest de stal ook wel eens boven de weide????

LMuntje

Re: nog meerdere paarden die naar binnen willen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:49

Ik kende een paard om de manege die diep triest werd asls hij op de wei moest hij werd agressief,probeerde te ontsnappen etc. en als hij in zijn stal stond was het de rust zelf heel mak en tevreden.

mijn eigen paard verkiest zijn uitloopstal als het heeft geregent en de grond is nat ...bij de eerste zonnestralen rent hij wel naar buiten(na wat aansporing)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:50

mijn verzorgpony's
Staan ook na 2/3 uur aan het hek te ijsberen, is al een heel pad kapotgelopen in het gras...
Vaak neem ik de oudtse dan ff mee naar binnen, ff lekker borstelen, en dan hup weer naar buiten.
de oudtse is 20 en momentele niet zo goed. dus ja.. tis n watje

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:51

Mijn paard staat overdag graag buiten, maar na etenstijd in de avond liever op stal Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:35

De weides stellen op de meeste plaatsen niet veel meer voor en in de stal ligt meestal wel wat te eten en dus verkiezen ze de stal boven de wei.
Leg het hooi eens in de wei dan willen ze vaak toch liever in de wei zijn.
Paarden die maar een paar uurtjes buiten komen worden voor dat even niet buiten bijgevoerd.
En dan is een kleine paddock of blubber wei al gauw minder intresant dan de stal waar voer ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:11

De weide is hier zeer groen hoor, maar wel glad. Wat dat betreft valt er genoeg te knabbelen op de weide. Maar als het erg koud is, gaat ze liever niet. Wanneer de zon schijnt dan wel, dan staat ze ook niet te ijsberen. Maar als ze een uur of langer buiten staat, dan wil ze errug graag weer naar binnen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:55

Laats wilde mijn dames toch ook naar binnen.. Ik deed het hek op en i.p.v. in de berm te gaan eten of rustig naar de stal te sjokken denderden ze nu naar binnen.. Stonden in hun boxen al op mijn te wachten.. Vooral als het nat is, dan willen ze graag naar binnen..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:04

Hmmz.. ik heb een merrie, ik liet haar op de vorige stal los naar de wei lopen (deed bij alle paarden gewoon de deur open en dan liep ik vast richting weiland). Als er ook maar een spatje regen was dan draaide ze zich om en liep terug haar box in... Dat was hartje zomer met een hele dikke wei en veel ruimte en geen hooi meer in de box want dat kregen ze 's morgens niet (omdat ze direct na het voeren naar buiten gingen)
Laatst zijn de veulens ontsnapt 's morgens, ze bleven in het gangpad wat rondhangen, ondanks dat ze zo de weilanden op konden en het lange gras om de stal heen weg konden eten enz.
En vroeger had mijn zusje een paard dat het simpelweg vertikte om op de wei te staan. In de zomermaanden het wel eens geprobeerd, dag en nacht buiten, vele km's verderop... Nee, dat vond ze niet grappig. Die merrie stond nog liever 24/7 in haar box dan een halfuurtje buiten. Zelfs gewoon rijden was al lastig, ze wilde altijd maar terug naar stal... Verder dan 50 meter bij stal vandaan lukte niet op haar rug, wel ernaast. De oplossing ervoor was simpel maar vreemd: ze liet een voorbijganger het dier aaien en vervolgens volgde het paard die voorbijganger tot een volgende voorbijganger de merrie aaide, dan ging ze die volgen... Zo hebben ze vele ritten achter fietsers en wandelaars aan gemaakt...

monique1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:05

Mijn 3,5 jarige merrie wil echt niet meer naar buiten, staat op een wei naast haar vriendje van stal, dik kuilgras in de wei, mooi zonnetje, warme deken, en kruipt binnen 15 min. onder het schrikdraad. (paard 1.72 m. schrikdraad 1.20 m. hoog).
Mijn 14 jarige komt na ongeveer 20 min. uit de binnenbak gesprongen, kennelijk ook niet leuker dan op stal evenals de 2 jarige, die ook naar binnenkomt als ze vind dat het etenstijd is.
Ik zal wel een prettig stalletje hebben, maar lastig is het wel.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:07

kasparonda schreef:
De weides stellen op de meeste plaatsen niet veel meer voor en in de stal ligt meestal wel wat te eten en dus verkiezen ze de stal boven de wei.
Leg het hooi eens in de wei dan willen ze vaak toch liever in de wei zijn.
Paarden die maar een paar uurtjes buiten komen worden voor dat even niet buiten bijgevoerd.
En dan is een kleine paddock of blubber wei al gauw minder intresant dan de stal waar voer ligt.

Nou dan heb ik toch een vreemd paard, want ook al ligt er een bult hooi waar je u tegen zegt (bedoeling is dat ze dag en nacht buiten blijft), naar binnen zal ze! En ze blijft net zo lang lopen daar tot de boer over zijn hart strijkt en haar *triomfantelijk kijkend Clown* naar binnen haalt. En dan is ze tevreden.. Pling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:18

Koud geven die van mij niets om.
Dan willen ze niet naar binnen totdat het donker is. Zo gauw het zwaar schemer wordt komen ze wel Lachen

Maar als het net als afgelopen dinsdag regent, dan staan ze na 2 uurtjes bij het hek van, wij willen binnen Lachen
Ze staan in de wei dan ook continue met elkaar te klieren en te pesten.
Terwijl met droog weer ze heel rustig staan Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:32

als ik mijn paardje in de paddock zet en ik blijf erbij is er niets aan de hand.
maar zodra ik weg loop gaat hij gillen en langs het hek galopperen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:36

Als het vies weer is willen mijn paarden ook altijd graag weer naar binnen. Ze willen er 's morgens wel uit, maar na een paar uur staan ze dan bij het hek. Als het droog is beginnen ze rond 16.00 a 17.00 uur te miepen dat ze erin willen. In de zomer willen ze altijd wel buiten blijven (tenzij ze half dood gestoken worden, dan vinden ze snachts buiten wel fijn)>

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:48

Ik heb ook zo`n paard dat liever binnen als buiten staat, is een hengst van 25 1/2 jaar, in de zomer gaat hij om 5 uur `s morgens naar buiten, dit houd hij vol tot ong. 10 uur, dan wil hij naar binnen, blijft dan voor de ingang van zijn wei ijsberen, totdat je hem binnen zet, hij is spierwit en had een flink looppad gelopen, met als gevolg als het geregend had, liep hij gewoon door de modder, dus ik vond een varken aan als paard Vork tegels neer gelegd zodat hij hierover kon lopen, dus niet, nu loopt hij langs de tegels Verward

Nu met het koude weer wil hij niet op de wei, ik mag blij zijn dat hij het `s morgens een half uurtje vol houdt, in die tijd heb ik gauw de stallen gedaan, en hooi in zijn stal, dan staat hij weer te ijsberen en me aan te kijken, haal me maar naar binnen.
Hij doet tussen de middag ook een dutje, zoals een bejaarde man moet doen Duivel
`s avonds doe ik hem weer even naar buiten, maar ik ben dan nog niet in de stal, of hij staat er al weer, van laat me maar binnen, krijg amper tijd om voer, stal e.d te doen.

Andere paarden, 3 merries, gaan gewoon `s morgens naar buiten, hebben hier geen problemen mee, staan ook rustig te wachten totdat ze naar binnen mogen.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:54

haha dat doet de mijne dagelijks, ik heb expres iets voor mijn 2 ujarige arabier gezocht zodat hij hele dagen naar buiten kon, omdat ik t niet niks vond als hij op deze leeftijd, hele dagen binnen zou staan, hij is volbloed arabier, en heeft echt de ruimte nodig, nu wordt hij, iedere dag zo rond 11 uur buiten gezet, en staat hij rond drie uur weer te ijsberen voor zn wei, omdat hij naar binnen wil, ik doe m er geen plezier meer mee, om m pas rond etenstijd binnen te halen s'avonds, hij heeft t reuze naar zn zin hoor buiten, maar langer dan 3/ 4 uurtjes wil hij zelf niet meer

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:56

Mijn ene pony heeft ene gruwelijke hekel aan binnen staan, hij wilt z'n stal wel in om te eten, maar daarna heeft hij het weer heel snel ermee gehad. M'n andere 2 pony's, vooral de ene, vinden het iets minder erg om binnen te staan.
Maar ach, ze worden gewoon alledrie de hele dag naar buiten geschopt Tong uitsteken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:27

Mijn paardjes staan het liefste buiten, tenzij het echt bagger weer is.
Vorige week met die pokke regen ging mijn oude paardje (24) s'morgens de stal niet uit, hij wou binnen blijven na ook goed natuurlijk.
Maar s'avonds moest hij er toch even uit zodat ik zn stal kon doen enz. gelukkig was het toen droog en vond hij het prima.
Eigenlijk kan ik zeggen dat onze paarden alleen met slecht weer en als ze ziek (ig) zijn graag binnen staan, verder niet!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:05

Ik heb ook een paard die na een paar uurtjes buiten staan graag naar binnen wil, zo graag zelfs dat ze eerst voor het hek heen en weer loopt, en daarna heen en weer gaat galloperen.
Maakt niet uit wat voor weer het is.
Met als gevolg dat ze dan zeiknat van het zweet is, en ik haar de winterdeken af moet doen en een zweetdeken moet opleggen.
Het is echt niet leuk, want zou ik haar alleen binnen zetten dan flipt zij omdat ze alleen staat, en de paarden buiten willen dan weer naar binnen en gaan gek doen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:10

Mijn paard zou gek worden als ik die in een stalletje prop, ze is gewend 24/7 in de wei te staan en heeft het daar prima naar haar zin.
Nog een voorbeeld, een E pony van mijn beste vriendin die is van s'nachts op stal ook naar 24/7 gegaan en dat is een compleet andere pony geworden. Heel leuk om te zien dat dieren zo op kunnen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:10

Mieke_Cunna schreef:
Mijn paard zou gek worden als ik die in een stalletje prop, ze is gewend 24/7 in de wei te staan en heeft het daar prima naar haar zin.
Nog een voorbeeld, een E pony van mijn beste vriendin die is van s'nachts op stal ook naar 24/7 gegaan en dat is een compleet andere pony geworden. Heel leuk om te zien dat dieren zo op kunnen leven.

De mijne heeft een stal van 5x5, dus echt proppen is het niet hoor.
Heel fijn dat jouw paarden opleven van 24/7 buiten, maar mijn paard doe ik daar geen plezier mee. Dus mijn paard leeft daar echt niet van op. Mijn paard ging van 24/7 buiten (lees een hoopje ellende) naar in de nacht op stal in de winter en ze is enorm opgeleefd. Zo zie je maar weer ieder paard is anders.
Fijn dat je toch even laat weten dat paarden het buiten 24/7 het altijd een stuk beter hebben dan paarden die in de nacht op stal gaan. Helaas gaat dit topic daar niet over.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:16

Ik heb er ook een die smorgens echt graag los wil, maar na een half uur a een uur wil ie weer naar binnen. Als je later komt, hinnikt hij heel verontwaardigd en loopt ie me bijna omver om zsm binnen te zijn. Hooi geven buiten werkt niet, wil hij niet. Hij staat gewoon graag op stal, waar hij overzicht heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:19

Die van mij heeft een uitloopstal, 's nachts staan ze in de paddock en overdag kunnen ze de wei op als het niet té nat is.
's Morgens als ik aankom staat hij meestal buiten in het zand, ook als het koud is, dan staat hij gewoon wat om zich heen te kijken. Daarna krijgt hij wat hooi in de stal, daar houdt hij zich een tijdje bezig mee, en tussendoor loopt hij regelmatig even de wei op, even wat grazen, zo houdt hij zich de hele dag bezig, en 's avonds staan ze meestal bij de stal te wachten en dan krijgen ze hun hooi.
Hij zou absoluut niet binnen willen vaststaan, maar ook niet buiten zonder schuilstal, want als het regent gaan ze altijd binnen staan. Dus een uitloopstal is echt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:42

MysticTinker schreef:
Die van mij heeft een uitloopstal, 's nachts staan ze in de paddock en overdag kunnen ze de wei op als het niet té nat is.
's Morgens als ik aankom staat hij meestal buiten in het zand, ook als het koud is, dan staat hij gewoon wat om zich heen te kijken. Daarna krijgt hij wat hooi in de stal, daar houdt hij zich een tijdje bezig mee, en tussendoor loopt hij regelmatig even de wei op, even wat grazen, zo houdt hij zich de hele dag bezig, en 's avonds staan ze meestal bij de stal te wachten en dan krijgen ze hun hooi.
Hij zou absoluut niet binnen willen vaststaan, maar ook niet buiten zonder schuilstal, want als het regent gaan ze altijd binnen staan. Dus een uitloopstal is echt ideaal!

Dat lijkt me ook geweldig! Ik heb ook nog een tinker, hij staat op een andere stal, staat overdag buiten en gaat in de nacht naar binnen, omdat hij anders alleen buiten staat en dat geeft een enorm kabaal midden in de nacht. Haha!
De pensionhoudster wil zelf ook graag een tinker. Dan gaat alles in een van de bijgebouwen plat en dan hebben de twee tinkers een binnenstal van 30m2 met een grote uitloop naar buiten! Dus daar zie ik nu al naar uit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:43

Waaw dat klinkt super!
Inderdaad heel fijn als ze zelf kunnen kiezen Ja

Linda_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:11

Mijn paard houdt niet van natte voeten, bij de ingang van de paddock is het modderig en dan wil ze de paddock niet eens in.
Ik ben vorige zomer verhuisd en heb mijn paard meegenomen, ik heb een stal gevonden waar ze zeker 12 uur per dag buiten staat. Ideaal dacht ik, maar er is ook een schuilstal en zelfs in de zomer stond ze daar de halve dag in. Dacht ik haar blij te maken met veel buiten kunnen zijn, wil mevrouw het liefst de hele dag binnen staan... Haha!