Naast de fiets lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Naast de fiets lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 14:58

Hoe moet ik me dit voorstellen? Ik heb een vrij drukke d-pony waarvan ik echt bang ben dat als ze me omver trekt naast de fiets.

Wie heeft hier ervaring mee?
Het lijkt me op dit moment wel de ideale manier van beweging geven aangezien we aan het verbouwen zijn en alles thuis ligt + de longeerbak weggehaald is omdat er een hijskraan door het hek moest kunnen.

November

Re: Naast de fiets lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:01

ik zou dit afraden bij jou, als je bang bent dat ze je omvertrekt met de fiets, waarom ga je niet gewoon met haar rondlopen in de buurt?

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:05

Ik zou het ook niet doen.
Als jezelf al denk dat je paard je omver trekt, dan zal ik het niet eens proberen.. Lachen
Gewoon lekker stukjes wandelen idd, óf buitenritjes maken.. Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:06

Sandra_Horse schreef:
ik zou dit afraden bij jou, als je bang bent dat ze je omvertrekt met de fiets, waarom ga je niet gewoon met haar rondlopen in de buurt?

Omdat dat me ontzettend snel verveelt plus dat ik wat probleempjes(herstellende) heb met mijn enkelbanden waardoor ik na een kwartier lopen toch alweer last ga krijgen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:08

Inderdaad, als je bang bent dat ze je omver trekt kan je het beter niet doen.
Heb je een achteruit-trap-rem? Dat is wel handiger, wil je het een keer gaan proberen. Dan kan je haar stoppen terwijl je remt. Maar het ligt eraan hoe goed jouw pony te geleiden is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:11

Diane_ schreef:
Inderdaad, als je bang bent dat ze je omver trekt kan je het beter niet doen.
Heb je een achteruit-trap-rem? Dat is wel handiger, wil je het een keer gaan proberen. Dan kan je haar stoppen terwijl je remt. Maar het ligt eraan hoe goed jouw pony te geleiden is.

Ja heb ik, ze luisterd verder ook heel goed naar commando's omdat ze voor de kar is geweest (alleen niet bij mij, kan niet mennen en heb geen kar Vork ).
Denk opzich wel dat het goed zal gaan, ze schiet ook nooit op hol bij iets engs maar zodra ze kijkerig word wilt ze nog wel eens vergeten dat ze niet alleen is en wat minder geconcentreert op mij reageren.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:34

Met een vrij drukke pony kan je beter niet gaan fietsen. Je bent namelijk erg instabiel op een fiets en je kan niet goed ingrijpen.

Zelf fiets ik wel met mijn shet, maar zeker NIET als ze fris is. Wanneer ze echt weg wil dan lig ik namelijk onderuit en rent de pony los.

Waarom ga je er niet op zitten?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:39

Of jij gaat er op en iemand met de fiets er naast.
Als er wat gebeurt, ben je niet alleen.
Als je onzeker bent, klik een een bitstukje aan het hoofdstel en zo kan degene op de fiets je pony vasthouden aan het halstertouw!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:01

Om het ze aan te leren kan je ook iemand achterop nemen die haar vasthoud, mocht ze dan gek gaan doen kan die er zo vanaf springen om dr in bedwang te houden.. en zo went ze toch om naast een fiets te lopen

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:07

wat je akn doen is de eerste paar keren iemand achterop en als ze trekt kan die er gwn afspringen, snap je Haha! zo heb ik het ook gedaan

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:07

ooh ik ben net wat te laat Tong uitsteken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:19

Lise81 schreef:
Met een vrij drukke pony kan je beter niet gaan fietsen. Je bent namelijk erg instabiel op een fiets en je kan niet goed ingrijpen.

Zelf fiets ik wel met mijn shet, maar zeker NIET als ze fris is. Wanneer ze echt weg wil dan lig ik namelijk onderuit en rent de pony los.

Omdat ik ook vind dat je lol met je paard kan hebben zonder erop te hoeven zitten, bovendien doe ik op die manier ook nog eens iets aan mijn vetrollen en niet alleen die van haar Vork

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:47

Ik zou het niet doen nee
als zo'n dier veel kracht zet is het altijd sterker dan jou
en als je bijna zeker weet dat hij dat doet zou ik het ook niet proberen

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:14

Als alles overhoop is gehaald, kan je haar dan niet longeren in een weilandje in de buurt? Fietsen lijkt me ook niet verstandig maar dat is al vaak genoeg tegen je gezegt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:20

Equidea schreef:
Lise81 schreef:

Omdat ik ook vind dat je lol met je paard kan hebben zonder erop te hoeven zitten, bovendien doe ik op die manier ook nog eens iets aan mijn vetrollen en niet alleen die van haar Vork

1) Fietsen met je paard is neit alleen gevaarlijk voor je paard, maar ook voor de andere weggebruikers... Als je paard er vandoor gaat kan ze weet ik het wat aan schade aanrichten.
2) Denk je echt dat je afvalt als je fietst op het tempo waarin je paard loopt?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:23

Wat wel een goed idee is dan is je hardloopschoenen aantrekken en met je paard gaan hardlopen. (Intervaltraining, stukje wandelen, stukje rennen). Daar val je zeker van af en is nog leuk ook Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:02

Ik heb een braaf paard, daar fiets ik mee. Ik ken zijn schrikreacties, hij stopt eigenlijk altijd als hij ergens van schrikt, springt zelden tot nooit opzij.

Ik heb hem altijd aan een hoofdstel zonder teugels, zo'n longeerstukje aan het bit en daar een halstertouw aan, met een knoop in het einde.
Ik heb het touw eigenlijk altijd in een paar lussen in mijn hand, als hij toch ergens van schrikt, kan ik daardoor het touw laten vieren en ondertussen zelf remmen. Een goede rem is wel een voorwaarde om met de fiets naast je paard te gaan.

Mijn andere paard springt wel opzij als hij schrikt, of draait om en rent weg. Met dat paard zal ik nooit met de fiets de weg op gaan, dat is vragen om problemen.

Overigens heb ik het met beide geoefend met eerst gewoon wandelen naast het paard. Zo leren paard en jij elkaar kennen langs de weg en kun je merken hoe je paard op jou reageert.

Wat ik zo heerlijk vind aan fietsen met je paard, is dat je je paard lekker onbelast rechtuit kunt laten draven.
Met longeren loopt je paard altijd in rondjes, dat is een grotere belasting dan rechtuit.

Mijn paard vindt het ook echt heerlijk, toen hij een tijdje geen zadel op kon ivm een bindweefselbultje op zijn rug wisselde ik het longeren en het fietsen met elkaar af en hij genoot zichtbaar van de buitenritjes langs de fiets.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:05

Ik heb in een ander fietstopic eens gereageerd. Ging weliswaar over een shetlander maar vooruit Knipoog Hier vindt je het topic, wellicht kun je daar nog tips/ervaringen uithalen:
[SH] Fietsen...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:50

In jou situatie zal ik het ook niet doen.
Je kan dan beter gaan wandelen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:58

Heb vandaag gewandeld en een stuk gerend met haar, maar begon echt al na z'n 25 minuten mijn enkel te voelen.
Ik vond het verder wel erg leuk en denk dat ik het zo vaker doe, maar dan kortere tijden.

Fietsen ga ik maar niet doen, heb afentoe allebei mijn armen nodig omdat mevrouw er zoveel zin in had dat ze helemaal stond te dansen op een gegeven moment.
Maargoed, dan maar iets minder ver komen en allebei veilig plezier hebben dan halverwege onderuit getrokken te worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:06

Ik neem Anouar ook regelmatig mee naast de fiets. Is heel erg goed voor ze (onbelast rechtuit bewegen)

Maar je paard moet wel goed luisteren en dat is elk paard te leren.
Probeer het anders eens in de wei, dan kan je gewoon loslaten als het moet (dan wel het touw aan een halster en niet aan een bit)

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:47

Zelf ben ik geen voorstander van het fietsen met een paard.
Ik vind het gewoon erg link. Want hoe goed je apard ook luisterd, hewt blijft een levend wezen en kan altijd schrikken. Als je ernaast loopt, heb je veel meer controle, je hebt 2 handen vrij en staat met beide benen op de grond. Op de fiets ben je eens tyuk wankeler en kan je niet met je andere hand snel ingrijpen als het moet. Daarbij trekt het paard je veel makkelijker om.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:49

Ik deed het welleens met een shetlander, dat ging soms al mis! Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:42

Eigenlijk kan ik me alleen maar aansluiten bij kekavo!
Hoe braaf een paard ook is, als het paard een keer schrikt lig je wel met je gezicht op het asfalt...
Misschien kan je het wandelen (en stukjes rennen) wel opbouwen, zodat je minder last krijgt van je enkel.
Daarnaast: alleen stappen voor een paard is ook geen ramp! Stap is een belangrijke gang, waarin je je paard erg soepel kan maken. Wanneer je ernaast ook nog rijdt zou je aan de hand niet eens met je pony te hoeven draven.
Veel plezier en succes!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:45

lijkt me niet handig om te gaan fietsen met een drukke pony.

heb je niet een step ? daar kunje ook wat meer gang op maken, maar je stapt er toch wat makkelijker af als van een fiets.