nieuwe eigenaar, veranderen in stamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

nieuwe eigenaar, veranderen in stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:13

Hallo allemaal,

Wij hebben afgelopen juni en 2 weken terug 2 paardjes gekocht. Nu heeft de oude eigenaar van het laatste paardje de papieren opgestuurd naar het NRPs-stamboek. Nu kregen wij van hen dus vandaag een telefoontje, of het klopt dat wij de nieuwe eigenaren zijn en we de naam dus willen veranderen van de eigenaar. Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat dit moest, en ook bij mijn paardje die ik in juli heb gekocht heb ik dit nog niet gedaan. Nu snap ik dat dit wel goed en slim is om te doen, dus mijn eerste reactie was om beide paardjes over te zetten op onze naam.

Nu melde die persoon aan de telefoon nog wel even snel aan het eind dat we ons wel eerst aan moeten schrijven, en dat dat wel mooi even 95 euro en een beetje kost. Persoonlijk vind ik dat veel geld, en mijn ouders schokken er ook een beetje van.

Nu is mijn vraag; raden jullie aan om ze wel gewoon om te zetten op onze naam, en dus lid te worden? en weet ook iemand of die 95 euro eenmalig is, of jaarlijks? dit was ik vergeten te vragen.

gomir

Re: nieuwe eigenaar, veranderen in stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:46

-> VMR-TAO

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:47

Lidmaatschap is geloof ik van het nrps iets van € 65,50 en dan eenmalige inschrijvkosten van 11 euro

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:51

PienZ schreef:
Lidmaatschap is geloof ik van het nrps iets van € 65,50 en dan eenmalige inschrijvkosten van 11 euro

en het overschrijven op naam kost 19,75 geloof ik
dus bijna 20 euro

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:49

Bliksem.

Moet je dan perse lid worden van het stamboek?
Ben op dit moment nl al lid van het new forest stamboek
Heb eigenlijk geen zin om voor 2 stamboeken te gaan betalen.

Maar anderzijds, mijn new forest pony is gedekt door een NRPS en zou het veulen dan in 1 van beide in kunnen laten schrijven.

En anders wacht ik nog wel even met het op naam over laten zetten totdat de dure tijd qua abonnementen ed voorbij is en ik weer wat extra te besteden heb

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:54

Dat is dus iets wat ze in mijn ogen bij die stamboeken best eens onder de loep kunnen nemen.
Ik heb mijn paard ook over laten schrijven, omdat ik zo mee wil werken aan een betere registratie van de paarden in Nederland.

Als ik nu bel voor mijn oude pony, staat deze nog steeds op mijn naam en is ze dus niet meer terug te vinden. Aangezien de chip er toen niet was, is het volgens het stamboek niet te doen.
Maken ze het overschrijven nu goedkoper of niet afhankelijk van inschrijving, dan kan hieraan bijgedragen worden.
Niet iedereen heeft hier behoefte aan, maar ik zou zowiezo overschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:55

als je slim bent doe je het in januari.Ik liet in oktober mijn nprs op mijn naam zetten.Moest een jaar lidgeld betalen plus de overschrijving op naam.En in januari lag er weer een rekening.Dus ik betaal die niet dacht dat het een foutje was.

Een heel gezeur daarna met dreigingen van deurwaarder enzo Clown .Dus uiteindelijk hebben we toch maar betaalt.
Ik vond het een duur grapje.

Nu moet ik dus eigenlijk weer lid worden,omdat de merrie naar de keuring moet.
Bovendien vind ik het boekje lang niet zo intressant als in de strengen,het is vooral leuk als je een pony hebt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:19

op naam zetten heeft eigenlijk alleen nut voor de fokkerij. verder heb je er helemaal niks aan, behalve dat het leuk kijkt dat jouw naam op zijn papier staat.
papieren zijn namelijk juridisch gezien geen bewijs van eigendom. je kunt daarmee dus niet aantonen dat het paard van jou is.

om deze reden heb ik dan ook besloten mijn paard niet om mijn naam te laten zetten. ik heb er namelijk geen 100 euro voor over, als je er verder niks aan hebt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:29

loulou schreef:
op naam zetten heeft eigenlijk alleen nut voor de fokkerij. verder heb je er helemaal niks aan, behalve dat het leuk kijkt dat jouw naam op zijn papier staat.
papieren zijn namelijk juridisch gezien geen bewijs van eigendom. je kunt daarmee dus niet aantonen dat het paard van jou is.

om deze reden heb ik dan ook besloten mijn paard niet om mijn naam te laten zetten. ik heb er namelijk geen 100 euro voor over, als je er verder niks aan hebt.

hier ben ik het mee eens!

ik heb er zelf ook nooit wat om gegeven... maar ik moet wel zeggen dat het fijner zou zijn als ze zoiest verplichten ofzo om te doen.
in augustus had ik namelijk een paard gekocht wat nog op de fokkers naam stond terwijl ze waarschijnlijk al bij 5 anderen was geweest Ach gut maar dat valt dan (bijna) niet na te trekken en dat is best jammer als blijkt dat het paard niet goed is Vork
de rest staat wel op mijn naam, maar dat was meer omdat ze tegelijk gechipt zijn en er op dat invulpapier stond fokker/eigenaar en dat ben ik dus maar geworden.... zo lijkt het net alsof ik mijn bijna 30 jarige pony zelf hebt gefokt terwijl ik nog maar 22 ben Clown

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 19:39

Als ik al jullie verhalen zo lees denk ik dat ik het dan niet doe.... De fokster van mijn paardje is trouwens ook zijn hele leven(12 jaar lang) tot hij bij mij kwam zijn eigenares geweest, en ik heb nog steeds heel veel en goed contact met haar. Ik heb inderdaad ook geen 100 euro over voor alleen een naampje, wat dus zoals ik het zo lees nog niet eens zo heel belangrijk is, het is dus neit zo dat ik dan zo bewijs heb als hij gestolen is ofzo dat hij van mij is?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 07:37

Paard volgens papieren op je naam is geen eigendomsbewijs. Dus het antwoord op je laatste vraag, nee.
Verder zeg je dat je een New Forester door een NRPS-er hebt laten dekken. Als je er een vol papier bij wil moet je het veulen bij het NRPS-stamboek laten registreren (mits het veulen genoeg OX-bloed heeft voor vol papier). En in principe is een vol papier interessanter dan een wedstrijdregister papiertje van het forest stamboek.
Wat ik zou doen, in januari lid worden, de nieuwe pony toch op je naam zetten, veulen inschrijven bij het NRPS stamboek en in september je lidmaatschap weer opzeggen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:01

Waar je ook rekening mee moet houden: als je wedstrijden wilt gaan starten via de knhs is het verplicht je paard op naam te zetten (is mij verteld).
Zelf heb ik beide paarden op naam gezet. Uit latere wedstrijdoverwegingen, maar ook vanwege het lidmaatschap van de stamboeken en de daar bijbehorende tijdschriften die dan uitgegeven worden. Ook kan je vaak pas meedoen met activiteiten van het stamboek wanneer je paard is ingeschreven en jij eigenaar bent.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:35

en hoe wil de KNHS dat dan controleren bij niet-stamboek dieren?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:43

Dat weet ik niet, daarom heb ik er ook maar bijgezet dat het mij is verteld, maar elk paard dient in het bezit te zijn van een paspoort, dus ook de niet-stamboek dieren wanneer ze mee willen doen aan wedstrijden. Het stamboek zal in die gevallen dan vaak uitgegeven worden door volgens mij de knhs zelf (heb 2 stamboekpaarden, dus weet het niet zeker, maar ik weet wel zeker dat er een instantie is die paspoorten uitgeeft voor niet-stamboekpaarden).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:22

alle niet stamboekpaarden krijgen idd een knhs paspoort Pling
zelfs mij shet heeft een knhs paspoort, omdat er geen papieren bij aan zijn gevraagt Clown hij staat te boek als rijpony van 87 cm Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:18

Judje, wat jij zegt klopt dus niet. Een paard mag maar 1 paspoort hebben. Dieren die in het stamboek zitten krijgen dan een paspoort uitgegeven door het desbetreffende stamboek. Bij veel stamboeken is dit tevens het papier. Dus bijvoorbeeld goedgekeurde hengsten zullen al nooit een KNHS-paspoort hebben. En hoe denk je dat al die mensen die paarden voor anderen rijden de papieren hebben? Die paspoorten staan gewoon op eigenaars naam, en niet op de rijder. Nog sterker, om deel te nemen aan stamboekactiviteiten met een dier moet het dier op naam van de eigenaar staan. Dus een goedgekeurde hengst moet deelnemen aan keuringen, en die moet op naam van de eigenaar staan. Toch zie je wel erg veel goedgekeurde hengsten lopen in de sport, en meestal niet onder de eigenaar. Knipoog Kijk bijvoorbeeld al naar Mastwood Pepperson, goedgekeurde hengst voor het belgisch New Forest stamboek, gereden door Stephanie Gelhardt (LadyLuna) in de sport, in eigendom van de fam. Mastwijk. De hengst Lamento III, goedgekeurd bij het belgisch New Forest Stamboek, in eigendom van J. Haegdons, gereden door Sanne van Grotel (Cappuccino). De hengsten Hoppenhof's Shardon en Orchard Tjechov, forester en welsh, gereden door Hester Slegt (Easterlover), in eigendom van maatschap Jurrius. Zomaar wat voorbeelden al van jeugdige bokkers hier.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:13

@ neonlight: Ik heb niemand laten dekken hoor!! wij hebben gewoon in juli een paardje gekocht, en nu 2 weken terug nog eentje. beiden NRPS.

Naar aanleiding van al deze ingewikkelde verhalen, raden jullie nu uiteindelijk aan om wel of niet de naam te veranderen?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:02

pff ingewikkeld allemaal zeg... ik zit echt te twijfelen of ik het nu wel of niet moet doen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:06

Jongens, kijk gewoon even op de website van NRPS
Op naam stellen: € 17,92
Normaal gesproken hoef je dan nooit lid te worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:56

@ sjapaz, denk dat dat voor mij was bedoeld. mijn pony is nl wel gedekt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:30

Sjapaz, had even niet in de gaten dat annastacia iemand anders was. Bloos
In het geval van annastacia zou ik lid worden, in het geval van sjapaz zou ik het niet doen. Op naam zetten heeft geen toegevoegde waarde, mocht het dat wel hebben in geval van fokkerij of stamboekactiviteiten kun je dat altijd nog doen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:42

volgens mij moet je bij het op naam zetten lid worden hoor ik heb namelijk wel toen 65.50 moeten betalen en die 18 euro om op naam te zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:58

Uit eigen ervaring weet ik dat je lid moet worden.Ook zoals eerder gezegd als je nu lid word je het zelfde bedrag in januari weer kan op hoesten.En opletten! je moet drie maanden van te voren weer opzeggen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:00

Ik heb 2 pony's die allebei op naam van de fokker staan Nagelbijten / Gniffelen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:42

zoals ik al eerder zei: ik vind het persoonlijk zonde van je geld en zou het dus niet doen.

ik rij zelf wedstrijden en mijn paard staat nog steeds op naam van de vorige eigenaar.
ik heb een ruin en voor de fok heb je daar dus niks aan, voor mij is het dus gewoon niet interessant om hem op naam te laten zetten.
mocht je over 2 jaar besluiten een veulen te fokken kun je hem alsnog op je naam laten zetten.