Kopie stamboekpapier naar stalhouder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Kopie stamboekpapier naar stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 08:33

Onze stalhouder heeft gevraagd om van ieder paard een kopie van het stamboekpapier in te leveren.

In verband met de mestwet worden er heffingen berekend en die worden momenteel gebaseerd op paarden van meer dan 600 kilo. Onze sportpaarden (en pony's want die staan er ook) zullen in de klasse 200-600 kilo vallen en zodoende minder belast worden.

Met de kopieën willen ze dan aantonen dat we dus in de lagere tariefgroep vallen.

Heel begrijpelijk, want de heffing schijnt enorm hoog te zijn, maar ik ben benieuwd of een kwaadwillend iemand (en dan doel ik niet op onze pensionhouder, maar stel er wordt ingebroken of er zijn strubbelingen met iemand en die weet de hand te leggen op deze kopieën of noem maar op) iets kan met deze kopieën.

Ik heb natuurlijk weinig zin in NOG hogere stalkosten (zijn pas weer met 20 Euro verhoogd en ik zit nu echt aan de max!) maar ik voel me er ook niet helemaal fijn bij dat er nu van alles van mijn paard een kopie op stal ligt (eerder was een kopie van de vaccinaties etc. al nodig)

Charaz

Re: Kopie stamboekpapier naar stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:35

Ik denk niet dat het veel kwaad kan, maar ik vraag me wel af hoe ze met een kopie van het stamboekpapier willen aantonen dat de paarden onder de 600 kilo zijn, veel kwpn-ers zitten daar boven.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:37

Misschien kun je er iets overheen schrijven om de kopie onbruikbaar te maken voor andere doelen. ? Ik kan verder niet bedenken wat een kwaadwillend persoon er mee zou kunnen, maar ik kan me ook voorstellen dat je niet overal dat soort informatie wil hebben liggen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:39

Anders schrijf je toch op het kopie: kopie tbv stalhouder ivm mestwet en evt je eigen naam en nummer.Dan kunnen ze er niets mee bij diefstal.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:39

Ik zou er echt mee uitkijken hoor, voor je het weet sluit hij een GSM abonnement op naam van je paard af Koe

Denk eens logisch na en vraag je dan af wat je met een kopie van een stamboekpapier kan..... helemaal niets, hooguit een startkaart aanvragen of inschrijven voor de stamboekkeuring Haha!

Anneve, wat is zo geheim aan de info op de papieren van je paard????

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:44

?? zeg ik dat er iets geheim is??? Ik geef gewoon zelf ook liever niet iemand een kopie van mijn paspoort. Dat is ook geen geheim document, maar daar kan je wel heel veel kwaad mee: mijn secretaresse boekt er bv. mijn vliegreizen mee. Heb toch liever niet dat anderen dat kunnen. Anyhow, het paard van Urielle gaat vast niet vliegen, dus ik schreef al dat ik zo ook niets kan bedenken. Maar het is gebruikelijk om op deze manier een kopie van een officieel document onbruikbaar te maken voor andere doelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 08:46

Hahaha, zal hij wel gezellig vinden, kunnen bellen met de oude weidegenoten Knipoog

Wat ik denk dat ze ermee kunnen: na enge verhalen over eigenaars die het origineel hadden en hun paard in training zetten met een kopie, dat de trainingsstal via een rechtszaak het paard konden vorderen omdat zij ook het paard 'onderhielden'. Niet dat ik denk dat mijn stalhouder zoiets ooit zou doen, maar wie weet wat een ander kan claimen ermee. Ik heb ook geen rekeningen van het stalgeld Lachen

Ik ga het advies van Raket opvolgen, eigenlijk heel simpel maar zelf niet aan gedacht. Bedankt!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:56

Wat raket zegt is inderdaad dan een goed idee en goed voor je gemoedsrust.
Ik zou het inscannen en dan er schuin 'kopie' oid doorheen zetten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:17

Wat heeft het papier met het gewicht van een paard te maken? controleer de gewichten dmv een meetlint en dan heb je globaal de exacte gewichten van de paarden. Veel beter gebaseerd op het juiste gewicht dan een papier van een paard.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:50

Urielle schreef:
Wat ik denk dat ze ermee kunnen: na enge verhalen over eigenaars die het origineel hadden en hun paard in training zetten met een kopie, dat de trainingsstal via een rechtszaak het paard konden vorderen omdat zij ook het paard 'onderhielden'.

Dit kan alleen als de eigenaar de rekening niet betaald, en het onderhoud van het paard dus daadwerkelijk door de trainer gedragen wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 22:35

friesiszwart schreef:
Wat heeft het papier met het gewicht van een paard te maken? controleer de gewichten dmv een meetlint en dan heb je globaal de exacte gewichten van de paarden. Veel beter gebaseerd op het juiste gewicht dan een papier van een paard.

Voor de wetgeving valt blijkbaar een 'sportpaard' sowieso in de lagere gewichtsklasse.
Klasse 600+ is echt de boerenpaarden.
Gaat niet om de reële gewichten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 22:38

Jantien schreef:
Urielle schreef:
Wat ik denk dat ze ermee kunnen: na enge verhalen over eigenaars die het origineel hadden en hun paard in training zetten met een kopie, dat de trainingsstal via een rechtszaak het paard konden vorderen omdat zij ook het paard 'onderhielden'.

Dit kan alleen als de eigenaar de rekening niet betaald, en het onderhoud van het paard dus daadwerkelijk door de trainer gedragen wordt.

In het geval van dat verhaal was het ook allemaal contant gegaan zonder afrekening.

Maar goed, wat kan er nog meer. Paard gepikt met het kopie stamboekpapier ofzo?
Sta ik daar met mijn paspoortje Doei!

Maar ik heb het nu ingeleverd met groot 'kopie tbv mestwet' erop en 'eigenaren: (namen) '
Dus ik denk niet dat iemand er nu nog kwaad mee kan doen.