Hoe weet je of een deken goed past op je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Hoe weet je of een deken goed past op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:45

Hoi,

Misschien een wat rare vraag, maar hoe weet je nu zeker dat een deken goed op je paard ligt?
Bij de deken van een vriendin van mij die ze te leen had zag ik dat er nog veel ruimte zat tussen de schouderpartij/boeg van het paard en de deken. Mooie deken, maar sloot niet goed aan bij de hals. Dan heeft een regendeken weinig zin, want dan stroomt e.e.a. nog naar binnen.

Ook de staartflap was eigenlijk wat te lang. Dat zie ik dan nog liever dan te kort, zoals met mijn eigen deken.. regent namelijk ook in zodra ze met de kont in de wind staan.

Hoe weet je nu of een deken goed aansluit bij de vorm van je paard. Zo heb ik een compact paard. Regendeken advies? Ik heb al een Amigo (Horseware) die goed aansluit. Heb ook al een topic geopend over regendekens, dus dat is het niet van belang. Vraag mij nu echt af hoe je kan zien dat een deken goed aansluit op het paardenlichaam. Althans, zo comfortabel mogelijk. Geen drukkingen op de schoft e.d.?

Alvast bedankt.

Willeke

Casarell

Re: Hoe weet je of een deken goed past op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:00

Ikzelf heb goeie ervaring met de regendeken van HH, de Thor II..
Lengte valt goed, sluit mooi aan bij de hals en heeft een mooie lengte naar de grond.

Bovendien zijn ze goed waterdicht en prijstechnisch ook erg interessant.
Uiteraard geen duurdere, en beter passende deken, maar hij volstaat goed!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:51

Dat is toch een kwestie van passen, elk paard is anders.
Ik vind het belangrijk dat hij niet naar achteren schuift en over de schoft trekt en natuurlijk dat hij goed aansluit, zoals je zelf al aan gaf.

Anouar zit een beetje tussen een 175 en een 185. Omdat hij smal is zit een 185 te wijd aan de voorkant, een 175 zit daar goed maar z'n billen steken er een stukje uit.
Nu heb ik een paar 175 en een paar 185. Bij normaal weer doe ik de 175 op en als hij echt hard regent doe ik de 185 óp zodat die lang genoeg is

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:39

Een deken moet nergens strak trekken. Waar veel dekens strak trekken is bij de schoft en boeg. En ja welk model je dan moet kiezen is altijd een beetje zoeken wat bij je paard past. Paarden met een smalle borst passen vaak dekens die een hoog uitgesneden nek hebben of een minnie nek. Dan kan de deken niet naar achter schuiven. Brede paarden hebben juist wat meer ruimte nodig. En ja korte beknopte paarden hebben nogal eens last van soepjurkerige dekens. Dan heb je de ruimte bij de hals en boeg nodig, maar heb je ruimte over aan de achterkant en is de deken bij de benen ook vaak erg lang (soms tot op de knieen)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:44

femmefatale1 schreef:
Lengte valt goed, sluit mooi aan bij de hals en heeft een mooie lengte naar de grond.

dit ligt dus puur aan het paard dat je hebt, deze deken kan bij een ander paard vreselijk liggen.
(doet trouwens niks af aan de eventuele kwaliteit)
Ik denk toch dat je gewoon moet proberen.

Dekens van stalgenootjes/bekenden lenen en passen
en je paardje goed opmeten en een cm en de maten mee naar de winkel nemen
zijn goede tips om de kans op een miskoop te verkleinen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:09

lejo schreef:
femmefatale1 schreef:

dit ligt dus puur aan het paard dat je hebt, deze deken kan bij een ander paard vreselijk liggen.
(doet trouwens niks af aan de eventuele kwaliteit)
Ik denk toch dat je gewoon moet proberen.

Dekens van stalgenootjes/bekenden lenen en passen
en je paardje goed opmeten en een cm en de maten mee naar de winkel nemen
zijn goede tips om de kans op een miskoop te verkleinen

Uiteraard is het een kwestie van proberen.
Maar bij de 3 paarden waar ik deze deken op had liggen, lagen ze alle 3 goed..
En deze zijn allen verschillend, gelders paardje maar wel smal, een beknopt paardje, en het paard in mijn profiel..
Maar idd, meten is weten!!