En daar zaagt er weer iemand.. GRRR!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

En daar zaagt er weer iemand.. GRRR!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 19:45

Ik kwam dus van school, en reed met de fiets naar huis, is er op een weiland iemand aan het rijden. En trekken en zagen dat ze deed! Bloos! Om dat paard maar aan de teugel te kunnen rijden. Daarbij gaf ze hem ook nog tikken. Het was een groote afstand, maar ik kon het duidelijk zien... Triest hoor mensen
Ik heb het gevoel dat dit de laatste tijd erg toeneemt (zie topic: aan de teugel hype)

Loowis

Re: En daar zaagt er weer iemand.. GRRR!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:49

ja idd aan de teugel krijgen word vaak alleen gedaan via dwang Boos! alsof het dan leuker is! Verward als je zo wilt rijden koop dan een hobbel paard zou ik dan zeggen Boos!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:01

Tja, en dan begint het al bij de fout van een verkeerde uitleg van het begrip aan de teugel. Een paard dat aan de teugel is, zoekt de hand van de ruiter op en volgt deze.
Het echte nagevelijk rijden gebeurd vanuit ontspanning en dat zal dan ook de basis moeten zijn van dressuur, helaas...

Ik wil niet alleen de juryleden en instructeurs de schuld geven, want ook een ruiter heeft de verantwoordelijkheid uit te zoeken welke rij-methode het beste bij hem/haar en zijn/haar paard past.
Helaas zijn er genoeg ruiters die zeggen: altijd als ik een goed gevoel heb met een ontspannen paard heb ik minder punten dan wanneer ik een minder gevoel heb met een onrustig paard. Ook niet helemaal de bedoeling lijkt me?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:05

Tja het is jammer dat het zo gebeurd, maarik meot zeggen, als ik niet op de mnege was beland waar ik nu zit, had ik nog nooit gehoord van voorwaarts neerwaarts... (gelukkig nu wel Haha!)

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:47

Dr is een verschil tussen zagen en een keer doorbuigen.
Ik vind dat er wel al héél snel geroepen wordt dat er gezaagd wordt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de mensen die ik heb zien zagen op één hand kan tellen...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:58

Ik denk niet dat dit toeneemt, ik denk dat je het jou steeds meer op gaat vallen Knipoog

Toen ik jonger was, was het op veel manege's nog doodnormaal dat je zaagde... Overal waar ik kwam werd dit gedaan, niemand die er wat van zei. Tsja, dan weet je niet beter, en dus zaagde ik ook Bloos Bloos Bloos
Toen ik me wat meer ging inlezen in paarden, werd dit al een stuk minder, maar ik had nog steeds een behoorlijk strenge hand. Toen ik hier op bokt kwam zag ik hoe het wel hoorde (al vind ik soms wel dat er érg overdreven gereageerd kan worden hier Knipoog ) en wilde dit gaan veranderen aan mezelf. Inmiddels werd er op de manege ook steeds meer op gehamerd dat zagen niet ok is... Lastige is dat de paarden iedere keer een andere ruiter op de rug hebben en dus al gauw wat stugger worden, waardoor je "automatisch" met een strengere hand gaat rijden. Is soms ook wel nodig, want sommige paarden weten precies bij wie ze wel en niet aan het werk moeten Knipoog

Nu gaan er vast mensen roepen: het is beter om uit de mond van manegepaarden te blijven.... Daar ben ik het niet mee eens, ik heb nog egen paard gezien dat er beter van werd om met zn hoofd in de lucht te lopen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:30

HEt is wel zo dat manege paarden gauw stugger worden, maar bij mij op de manege reageren ze al op een kneepje in de teugels.. Dat ligt er dus aan hoe er gereden word, als jij je paard goed duidelijk maakt dat jij wél weet wat je doet en elke druk van het been wel de bedoeling is in tegenstelling tot beginnersruiters kan je heerlijk op zo'n pony rijden!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:33

Laura de paarden hier opde manege zijn ook zowat allemaal dood. Vervelen zich kapot. Maar daarom probeer ik altijd ze toch nog zoveel lol te geven als ik kan. En een zachte duidelijke (geen strenge) hand vinden ze zalig. Lekker met je benen en lichaamstaal sturen en de teugeltjes met rust laten.

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:40

Dat merk ik ook op mijn manege,
dat sommige paarden bij de meeste mensen
heel verveld en stug lopen. Als er dan iemand opzit die
rustig en ontspanne opzit loopt het paard ook al
stukken beter.

Misschien dat je er zelf nu een betere kijk
op hebt en dat het je daarom meer opvalt
dat veel mensen zo rijden.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:01

Grrr, ik kan daar echt niet tegen.
Het is allemaal zo prestatiegericht geworden, het lijkt wel of het aantal recreatieruiters met grote getalen afneemt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:19

Hmmm, probeer alle paarden met ontspannen hand te rijden, maar veel paarden denken dan (hoe duidelijk je ook bent) doe het zelf maar Knipoog Komt ook doordat alle paarden wel in de beginnerslessen meelopen, en ik denk dat het ook wel scheelt wat voor paarden er gekocht worden door de manege Lachen

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:24

ik was laats op de pan (natuurgebied) aan het rijden en toen reden ertwee meisje voor ons door de poort (moet je door heen om het gebied met schapen te verlaten) en die paarden die verschoten omdat de poort dicht zwaaide. dus ze gingen in gelop weg en het eene meisje was aant zagen om hem terug te krijgen. ik kan het van een kilometer afstand zien . echt niet normaaal !!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:03

Als ze lekker ontspannen lopen lopen ze toch echt eerder aan de teugel dan dat je het gaat lopen afdwingen, of ligt het nou aan mij? Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 19:21

ikkuhclau schreef:
Als ze lekker ontspannen lopen lopen ze toch echt eerder aan de teugel dan dat je het gaat lopen afdwingen, of ligt het nou aan mij? Knipoog

nee dat is hem het nou juist. Ze gaan dan minder snel aan de teugel lopen. Daarom wordt het ook afgedwongen, alles zo snel en perfect mogelijk. Een paard die uit ontspanning aan de teugel gaat lopen, moet het als het ware uitvinden dat dat het prettigste is.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:39

Ik geef mijn paard de tijd om het te leren.
En ze is bijna 1 jaar onder het zadel.
Wedstrijden komt er toch nog niet van.
Zagen vindt ik altijd vreselijk.
Een vriendin heeft een keer een paard gereden waarbij vroeger gezaagt is .
Als ze wou proberen hem op een rustige manier hem aan de teugel probeerde te krijgen , ging het paard helemaal steigeren en bokte en steigerde net zolang tot dat ze dacht dat het gezaag af was.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:58

zagen.. blegh

je doet je paard er pijn mee en t ziet er echt nie leuk uit hoofd dat steeds van links naar recht gaat

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:00

Zoals ts zelf al aangeeft, er loopt al een topic over de 'aan de teugel hype', dus het lijkt me het best als er daar verder gediscussieerd wordt Lachen

Dit is de link naar het topic: [RT-D] "Aan De Teugel"-hype..

Hierbij een slotje Lachen