Wilde pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijnvlinder

Wilde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:43

Hallo mensen,

Ik heb een pony maar deze is geboren op een enrom stuk land, ze is nu ong. 8 maanden oud.
Ze staat daar met nog zon 17 andere paarden en pony's en wat veulens.
Elke dag kom ik ze voeren maar de veulens zijn niet tam te krijgen, als je dichter dan 2 meter in de buurt komt rennen ze weg.

Heeft iemand een idee hoe je een wild pony veulen tam kan krijgen, omdat ze nodig ontworm en geent moet worden, maar dat lukt op deze manier niet. Vangen is ook geen optie want daar is het land veel te groot voor.

Iemand plannen??

Alsvast bedankt!! Haha!

Denise

Re: Wilde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:48

Vertrouwen de moeders van de veulens je wel? Als je die meeneemt, volt het veulen meestal vanzelf wel. eigenlijk is het handig om je veulen aan mensen te laten wennen van het begin af aan.

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:00

De moeders vertrouwen mensen absoluut, ze worden zeker 5 x per week gereden, en de andere pony's die er staan ook door verschillende mensen. Dus er zijn genoeg mensen dagelijks op de wei. Ik heb als geprobeert of het veulen volgt als ik haar moeder mee neem. Maar dit werkt ook niet want dan gaat ze bij een andere pony uit de kudde staan. Het is echt een lastig geval

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:49

mmmm tja dat is inderdaad een lastig geval ik kan je daarmee niet helpen sterkte met een oplossing zoeken Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:51

heb je de mogelijkheid om een stuk af te zetten?
misschien dat het veulen dan makkelijker te benaderen is.

eet het veulen al brokjes?
ja vast wel he, voeren uit een emmr en dan aanraken en met veel geduld kom je dan een eind?

en anders toch vangen?
met een paar touwen kun je een heel eind komen,maar als die veulens echt zo wild zijn springen ze daar natuurlijk ook overheen enzo..
of met hekken een afzetting maken zodat je ze daarin kunt drijven...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:53

misschien proberen of de veulens apart kunnen worden gezet, en ze vervolgens op stal zetten?
zodat de DA erbij kan?

of proberen de merrie met jou veulen apart te krijgen en dan samen in een stal zetten?

of heel veel tijd uittrekken, om in het land te zijn, met de merries bezig, boek lezen, weet ik veel, zodat de nieuwschierigheid van de veulens gewekt wordt, en ze komen kijken.
als ze (of hij) komt, niet gelijk een hand uitsteken, laat maar snuffelen,
en laat maar wer weglopen,
er komt een moment dat je kan kriebelen op de schoft, en het veulen dat fijn genoeg vind om bij je te blijven staan, en je terug te kriebelen.

wat je ook kan doen is als je bij de merrie bent, en het veulen komt erbij, de merrie kriebelen, dan gaat zij het veulen kriebelen, en daar kan je je dan langzaam aan in mengen.

succes in elk geval, lastig van die wilde oudere veulens..

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:32

mijnvlinder schreef:
Hallo mensen,

Ik heb een pony maar deze is geboren op een enrom stuk land, ze is nu ong. 8 maanden oud.
Ze staat daar met nog zon 17 andere paarden en pony's en wat veulens.
Elke dag kom ik ze voeren maar de veulens zijn niet tam te krijgen, als je dichter dan 2 meter in de buurt komt rennen ze weg.

Heeft iemand een idee hoe je een wild pony veulen tam kan krijgen, omdat ze nodig ontworm en geent moet worden, maar dat lukt op deze manier niet. Vangen is ook geen optie want daar is het land veel te groot voor.

Iemand plannen??

Alsvast bedankt!! Haha!

Hoe vaak ga je? dit heeft er veel mee te maken. Zeker paar keer per dag gaan en niet de hele tijd op die veulens af gaan. Gewoon lekker bij de merries en andere paardjes Haha! anders denken ze dat je ze wil vangen ofzo Nagelbijten / Gniffelen zijn wilde dieren Tong uitsteken hier staan ze ook in een kudde met enorm veel land en veel paardjes. Maar zijn ze binnen paar dagen mens "mak" Tong uitsteken alleen maar omdat we zoveel bij ze zijn enzo Lachen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:57

even de moeite nemen om moeder en veulen enkele dagen op stal te zetten en daar enkele keren per dag contact,aaien,voeren ,op deze manier kunnen ze even niet weg en zullen ze gauw ervaren dat de mens toch niet zo eng is.

chantal30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:02

als ze snel ontwormt moeten worden enz. zou ik ze ligt verdoven (door het eten doen) en op die manier vangen.
als je de vertouwen wilt winnen ben je nog wel even een paar weken zoet...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:09

Zoveel mogelijk tijd in de wei doorbrengen zonder erheen te gaan. Toen ik mijn twee eenjarige shethengsten kreeg waren ze ook niet te benaderen. Ik heb dagen (weken eigenlijk) elke vrije minuut in de wei doorgebracht, koffiepauzes'(jaja... zelfs met bezoek werd in de koffie wei gedronken Tong uitsteken ) , hele boeken uitgelezen, wat gespeeld in de wei Tong uitsteken , wat werkzaamheden verricht enz enz. Zelf ging ik niet daar de paarden heen. Ik ging alleen op mijn vaste stekje zitten en deed net alsof ze er niet eens waren.
Het heeft eventjes geduurd, maar vanaf de eerste keer dat ze aan mij kwamen snuffelen (heel voorzichtig) ging het opeens heel snel. Nu kruipen ze zowat op je schoot en hebben ze heel erg veel vertrouwen in de mens.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:57

Een stukje land goed afzetten en daar de merries in zetten, dan volgen de veulens vanzelf en kan je ze gaan 'vangen'. Rustig benaderen elke dag en eerst lekker met de merrie's verder gaan. Daarna kan je bijv een keer rustig op de grond gaan zitten en foto's maken, die beesten worden snel nieuwschierig is durfen na een tijdje vast wel een kijkje te nemen. Doen ze dit? Niet gelijk naar vangen maar ze met een stemklank belonen en ze weer naar de rest van de weide brengen. Dit herhalen totdat je ze kunt aanraken en zo steeds verder uitbreiden. Lachen

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:59

Is het Uberhaupt wel de bedoeling dat ze tam worden? Wij hebben in de buurt namelijk in een gebied "wilde" pony's staan die daar speciaal zijn uitgezet als grazers

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:44

Zijn die veulens toen ze er net uit waren wel aangeraakt en benadert door mensen, want dat kan ook een heleboel schelen. Mijn paard was dat gelukkig wel, maar een ander veulen van de gene waar ik hem had gekocht was dat niet en dat was ook zo'n drama om die te pakken of alleen maar te aaien, ze vond het gewoon hardstikke eng, als je haar aaide verstijfde ze gewoon helemaal.
Aangezien de jouwe geboren is op het land denk ik dat dat misschien niet is gebeurt.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:17

heel veel tijd met ze door brengen