invloed ruwvoer op lengte wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

invloed ruwvoer op lengte wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:16

Mijn paarden hebben ondanks dat ze hele dagen buiten staan zonder deken een hele korte gladde wintervacht. Nu hebben de andere paarden bij ons op stal een veel langere vacht, ondanks dat ze hetzelfde leefpatroon hebben. Het enig verschil is dat die van mij echt heeeeel veel ruwvoer eten. En de andere een paar plakjes per dag. Die buikjes van mijn paarden zijn heel de dag bezig met eten verteren en genereren dus veel warmte. Zou dat het verschil in vacht kunnen verklaren? Ik ben hier wel benieuwd naar..

timokyana

Re: invloed ruwvoer op lengte wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:24

mijn paarden (5) hebben allemaal een dikke wintervacht (geen glad vachtje) maar meer het bolletje wol idee.
Ze staan 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi.
Ik denk dus dat het niet opgaat wat je zegt. Volgens mij heeft het meer met de vachtstructuur te maken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:25

Ik denk dat het wel verschil maakt hoeveel ruwvoer ze krijgen, ruwvoer is de belangrijkste kachel voor een paard, als een paard te weinig ruwvoer krijgt zal hij zich op een andere manier warm moeten houden en dat is door meer vacht aan te maken.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:50

Nou, wij hebben twee paarden en (drachtige) merrie en een ruin. Ze krijgen (naar verhouding) hetzelfde te eten. De ruin zit heel dik in zijn vacht en de merrie helemaal niet, ook nooit gehad (heb haar sinds ze vier is, ze is nu 10 jaar). De ruin hebben we nu ongeveer anderhalf jaar en hij is negen. Ik heb het idee dat hij misschien sinds jong af aan een vachtje heeft mogen kweken terwijl mijn merrie altijd op het moment dat het gaat vriezen een 200grs deken op heeft gekregen? Geschoren is hij iig nooit volgens de vorige eigenaar. Hij is pas ingereden toen hij zeven was en heeft altijd met een katoenen dekentje (ivm vies worden) op stal gestaan.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:55

Ik denk ook niet dat dat opgaat. Mijn welsh A pony zit heel dik in haar vacht (16 jaar) en de shet ook. Mijn haflinger (bijna 5) heeft eigenlijk ook niet zo'n hele dikke vacht. Deze ligt ook vrij glad vergeleken met die andere twee. Ze eten alleen maar ruwvoer op het moment (gras en hooi) want ze werken niet.
Ik heb niet het idee dat de een het kouder heeft dan de ander.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:35

Visconti schreef:
Ik denk dat het wel verschil maakt hoeveel ruwvoer ze krijgen, ruwvoer is de belangrijkste kachel voor een paard, als een paard te weinig ruwvoer krijgt zal hij zich op een andere manier warm moeten houden en dat is door meer vacht aan te maken.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit zo ervaren, ik iig wel..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:38

Odessa1 schreef:
Nou, wij hebben twee paarden en (drachtige) merrie en een ruin. Ze krijgen (naar verhouding) hetzelfde te eten. De ruin zit heel dik in zijn vacht en de merrie helemaal niet, ook nooit gehad (heb haar sinds ze vier is, ze is nu 10 jaar). De ruin hebben we nu ongeveer anderhalf jaar en hij is negen. Ik heb het idee dat hij misschien sinds jong af aan een vachtje heeft mogen kweken terwijl mijn merrie altijd op het moment dat het gaat vriezen een 200grs deken op heeft gekregen? Geschoren is hij iig nooit volgens de vorige eigenaar. Hij is pas ingereden toen hij zeven was en heeft altijd met een katoenen dekentje (ivm vies worden) op stal gestaan.

dat maakt zeker verschil Ja Het eerste jaar dat een paard zonder deken wordt gehouden maakt hij vaak minder haar aan, vaak wel voldoende dus het is niet zo dat ze het koud krijgen of iets dergelijks. Het tweede jaar weten ze wat ze verwachten kunnen en maken ze vaak meer haar aan.

Natuurlijk verschilt het ook per ras, ik heb een KWPNer met 68% Engels volbloed in zijn aderen en zijn wintervacht is minder indrukwekkend dan die van een koudbloed. Maar zolang hij zich goed warm kan houden klaag ik niet Haha!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:52

Die van mij zijn tinkers Lachen Die staan eigenlijk wel bekend als bolletjes wol. Waarvan eentje bij zijn vorige eigenaar geschoren was, dus ik verwachtte toen een hele dikke vacht, maar nee..