Wij hebben sinds augustus de paarden aan huis staan. We hebben open stallen. Vorig jaar toen ze in pension stonden stonden ze met zo'n 20 paarden binnen dat is natuurlijk een stuk warmer. Nu staan ze met z'n tweetjes.
Ik merk dat Leo nu ik train voor de L2/M1 echt heel snel zeiknat wordt. Het duurt dan wel 2,5 uur voordat hij weer een beetje droog is terwijl ik al extra niet langer dan zo'n drie kwartier á half uur rijd. Ik rijd nagenoeg altijd in een buitenbak.
Mijn vragen zijn eigenlijk:
Kan het kwaad dat het zo lang duurt voordat hij weer droog is? Is het risico van kou vatten groot? Ik zet hem altijd wel op stal als hij gereden heeft, staat hij tenminste wel uit de wind.
Zou ik hem nu nog kunnen scheren, maar vat hij dan ook niet snel kou doordat hij zijn vacht niet meer heeft? Ze staan in principe de hele dag buiten. Hij is best een koukleum. Heb trouwens het idee dat de koukleumen de dikste vachten produceren, mijn merrie heb ik nooit aan gemerkt dat zij het koud had/heeft en heeft nog steeds een mooie dunne vacht (heeft 200grs deken op).
Ik rijd altijd in een buitenbak dus ook als het erg koud/guur is, kan dat dan nog wel?
Ik rijd dus wedstrijden met hem, zou ik er op worden afgestraft in het punt verzorging als ik hem een dekenmodel zou scheren? Natuurlijk niet de belangrijkste reden voor wel of niet scheren maar zou het wel graag willen weten.
En...kunnen we nog wel op buitenrit en dan ook wel stappen? Mijn merrie is drachtig dus doen we niet zulke heel heftige buitenritten (meer).