Mak paard erg bang voor vuurwerk / schriktraining?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JennS

Mak paard erg bang voor vuurwerk / schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 12:46

Hallo,

Mijn 4 jarig paardje is voor niets of niemand bang, behalve voor vuurwerk.
Vorig jaar was het eerste jaar dat ik we samen oud & nieuw 'vierden'. Hij vind het doodeng, raakt 'echt' in paniek.
Ik had hem van stal gewisseld, normaal staat hij helemaal voorin en we hebben hem toen wat meer achterin gezet tussen de andere paarden. Hij heeft sedasan gekregen, veearts nog bij geweest voor kalmerings iets en zo de hele nacht om de zoveel uur wat moeten geven. Hij heeft zelfs watten/schuimrubber in z'n oren gehad!
Met rijden of wat dan ook is hij braaf en raakt hij niet in paniek. Het is echt alleen puur in stal en op het erf.

Ik heb al gelezen over het aanzetten van een CD en zag ook iets over schriktraining. Dit lijkt me wel interessant om te doen.
Weet iemand ergens waar je heen kan om dit te doen, wat ook betaalbaar is en liefst regio Zuid Holland?
Ik heb ook gehoord dat je nu al kan beginnen met iets kalmerends te geven, maar wil niet dat hij in zijn hoofd nog angstig is maar lichamelijk niets kan.

Wie heeft er voor mij nuttige tips??

Alvast bedankt!

ElCamino

Re: Mak paard erg bang voor vuurwerk / schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:52

Wat helpt is al het licht in de stallen aanlaten zodat ze het licht van het vuurwerk niet zien, verder de radio aanzetten. We zetten hem steeds harder en uiteindelijk dendert de muziek lekker door de gang, dan horen ze de knallen niet zo.

Sommige dieren geven we een pasta om rustig te worden of oorproppen in. Verder is het gewoon afwachen...

Schriktraining heeft denk ik weinig zin.
Natuurlijk kunjeze laten wennen aan een knal van bv een rotje, een luchtdrukpistool of wat dan ook maar dat is niks in vgl tot het vuurwerk met oudjaar.

Een optie is om eventueel een kwartier vuurwerkgeluid op te nemen op een bandje en dit afspelen elke dag en dan steeds wat harder. Veel herhalen.... denk dat dat de enige manier zou zijn om ee paard een beetje te laten wennen...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:29

Ja, dat van dat bandje met vuurwerkgeluiden is natuurlijk wel een goeie!! Alleen moeten alle andere paarden dat dan ook aanhoren....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:23

Misschien ook wel goed voor die andere paarden.....Of je zet het aan in de baken gaat erin wandelen of rijden....
Of je neemt een radiootje opbatterijtjes mee en gaat op pad met paard & Radio...

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:43

Ja, confronteren met harde geluiden lijkt me inderdaad het beste! Lachen suc6!

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:59

Ja dat is het probleem, voor harde geluiden e.d. is hij niet bang. Met rijden of in de bak valt het ook mee, hij schrikt van niets.
Het is puur in stal dat hij in paniek raakt.

Maar ik ga het in ieder geval proberen met dat bandje!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:19

Is het dan het feit dat ie alleen is in de stal? Want zodra er geluiden zijn in de bak, ben jij er dan bij?

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:31

Hij staat met nog meer paarden op stal en hij is ook weleens alleen in de bak.

Ik heb hem zondag in de bak gezet met een vuurwerk cd aan en in het begin raakte hij wel een beetje in paniek, maar werd al vrij snel 'rustig'.
Vandaag ga ik het op stal proberen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:08

Kei goede tips hierboven maar ik had nog een vraagje.
Misschien rare vraag maar had je hem van stal gewisseld voordat het vuurwerk afging?
Mocht dat zo zijn, zou het misschien kunnen dat hij doordat je hem uit zijn eigen vertrouwde, veilige stal hebt gehaald, hij extra in paniek is geraakt? Ik zeg niet dat het zo is maar ik weet wel dat als bij ons 2 paarden wisselen van stal er altijd al de nodige onrust extra is.
Succes ermee !

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:24

Ik vind persoonlijk die schriktraining echt niet goed, maar vooral omdat het meestal verkeerd wordt gebruikt. Ze doen het ook vaak met honden en dan als zo'n beest schrikt ze gaan troosten, is natuurlijk het stomste wat je kan doen, want zo bevestig je zijn angst alleen maar.
Ik weet natuurlijk niet of jij gereageerd hebt als hij schrok van een knal ofzo, maar dat kan je beter niet doen.
Ik denk wel dat je het goed opbouwt door hem eerst gewoon in de bak los te laten lopen en die geluiden te laten horen, want dan is de kans dat jij een reactie geeft veel kleiner als wanneer je em vast hebt.
hopelijk werkt het voor jou verder wel.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:42

JennS schreef:
Hij staat met nog meer paarden op stal en hij is ook weleens alleen in de bak.

Ik heb hem zondag in de bak gezet met een vuurwerk cd aan en in het begin raakte hij wel een beetje in paniek, maar werd al vrij snel 'rustig'.
Vandaag ga ik het op stal proberen

Belangrijk bij "schriktraining" is dat je "klein" begint. Dus speel de DVD niet direct luid af, eerst zacht, de dag erna wat harder etc. Zo dien je de prikkel gelijkmatig en gedoseerd toe. Het is bewezen dat geleidelijke toediening het beste werkt. Van te plotselinge prikkels kun je een dier namelijk sensibiliseren ipv desensibiliseren, maw banger maken. Ook nooit geruststellen zolang een paard bang is oid omdat je daarmee het onjuiste gedrag positief bevestigd, pas bij ontspanning belonen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:47

Onze 2 jarige had vorig jaar hetzelfde probleem, we hebben hem tussen 2 oudere makke merries gezet die er niet van opkeken en nam dit zo aan.

Niks geen problemen meer gehad.

JennS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 13:19

Ja ik heb hem inderdaad van stal gewisseld, maar al 1,5 maand van te voren. Hij staat namelijk normaal helemaal voorin en nu staat hij dan in het einde van de stal tussen rustige paarden.

Ik heb cd ook eerst zacht afgespeeld en langzaam steeds harder. Hij reageert vooral fel op de hoge 'fluittoon'.

Ik ga hem niet geruststellen of bij hem zitten als hij bang is. Ik had al begrepen dat je het dan onbewust erger maakt. Ik ging gewoon telkens stiekem om een hoekje kijken.

Dank je wel allemaal voor de reacties! Ben alleen nog steeds op zoek naar 'de tip' !

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:21

Ik ben ook benieuwd hoe mijn paard op die ene nacht zal gaan reageren want heb d'r pas vanaf Februari. Gelukkig staat ze samen met 15 anderen paarden op stal. En de staleigenaar woont er naast dus die zal wellicht een kijkje gaan nemen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:12

Wat ook wil helpen gedurende nieuwjaar zelf is een radio (muziek) in de stal aan laten en telkens harder gaan zetten, laten we zeggen om het uur bijvoorbeeld. En dan tegen middernacht echt behoorlijk hard, staan ze wel even te disco-en maar het geknal wordt dan beter geaccepteerd als zijnde onderdeel van de muziek. Het langzaamaan harder zetten van de muziek zorgt voor rustige desensibilisatie. Ze worden er dan niet angstiger van maar juist rustiger.

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:04

Mijn ruin is ook doodsbang voor vuurwerk terwijl hij anders heel braaf is.
Ik heb al vanalles geprobeert (hij is inmiddels 17) maar niets helpt.
Ook de radio niet. Ik zorg dat ik met oud op nieuw thuis ben en ga bij zijn stal staan. (paarden staan aan huis)
Ik zorg dus dat ik bij hem in de buurt ben zodat hij weet dat hij niet alleen is.
De andere 2 merries die ik heb geven niets om het vuurwerk maar daardoor kalmeert de ruin niet.

Het enige wat ik kan doen is fleecedekens verwisselen zodat hij geen kou vat en
stal blijven opstrooien zodat hij niet uitglijdt.
En nee dat is niet gevaarlijk want hij respecteerd mij en heeft me al die jaren nog nooit overhoop gelopen!!

Succes allemaal