Vreemd ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Vreemd ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:16

Een vraagje voor de jury leden. Tijdje terug kreeg een leerling van ons een geel briefje aan protocol . Op haar protocol stond netjes de punten vermeld waren ook nog goede punten . Maar de jury had er speciaal een geel briefje aangeplakt en daarop stond dat de rijstijl de jury niet beviel ! Omdat hij/zij de hulpen niet kon waarnemen.
Nu heb ik altijd begrepen dat de hulpen die je geeft zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn in de dressuur. Dus dat de toeschouwer niet kan zien welke hulpen er gegeven worden.Volgens mij staat er ook zoiets in de regelementen maar ik rijdt al jaren geen wedstrijden meer dus misschien is dat in de loop der tijd verandert. En moeten er nu duidelijke zichtbare hulpen gegeven worden.In dat geval ga ik mijn leerlingen zo nodig verbieden om wedstrijden te gaan rijden. Want dan gaat paardrijdend Nederland op wedstrijd nivo toch erg hard achteruit.
Ik ben zeer benieuwd naar uw mening !!!

ayhno

Re: Vreemd ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:03

waarom is de leerling niet naar de jury toegegaan om opheldering te vragen?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:34

Ja dat begrijp ik ook niet waarom ze dat niet heeft gedaan ! Maar het is nog een jong meisje hadden haar ouders even moeten doen. Ik ga denk ik ook even proberen om opheldering te vragen. Maar ik zou ook graag de mening van andere jury leden willen weten. Want wij hebben veel moeite moeten doen om ervoor te zorgen dat de hulpen die ze gaf kleiner te maken. En dit werkt(commentaar van de jury) nou niet bepaald motiverend !!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:20

Ik vind het heel vreemd. Natuurlijk wil je dat de hulpen fijn gegeven worden en niet heel grof.

Het enige vergelijkbare wat ik ooit heb meegemaakt was dat ik bij een combinatie niet kon zien of ze aan het lichtrijden of doorzitten was. Het was iets er tussenin. Niet duidelijk dus. Ze moest op die plek wel lichtrijden dus heb ik er ook bij laten schrijven: duidelijker lichtrijden.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:12

ik schrijf het er altijd duidelijk bij of roep de combinatie na de proef even bij me.
maar het er op een appart briefje bijschrijven slaat nergens op

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:02

Vind dit wel apart, dit was misschien persoonlijk van de jury want heb zoiets verder nog nooit gehoord. Ik merk zelf wel als ik overdreven kijk waar ik heen ga en in de volte in galop bv. mijn buitenbeen overdreven naar achter leg dat het punt voor die oefening vaak wel hoger is.
Maar wat jij zegt over Nu heb ik altijd begrepen dat de hulpen die je geeft zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn in de dressuur. Dus dat de toeschouwer niet kan zien welke hulpen er gegeven worden. heb ik eigenlijk ook altijd zo begrepen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 07:09

misschien dat de jury dacht met een automaat te doen te hebben?

Er reed een paar jaar geleden hier ook een meisje rond van een jaar of 10, die er alleen bovenop zat met de wedstrijden en de rest van de tijd werden de pony's( zeker niet de minste!) door een prof getraind.

Dat is het enige dat ik me erbij kan voorstellen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:40

amondi schreef:
misschien dat de jury dacht met een automaat te doen te hebben?

Er reed een paar jaar geleden hier ook een meisje rond van een jaar of 10, die er alleen bovenop zat met de wedstrijden en de rest van de tijd werden de pony's( zeker niet de minste!) door een prof getraind.

Dat is het enige dat ik me erbij kan voorstellen.

Dat maakt nog geen goede ruiter/amazone en ook nog geen goede proef. De ruiter moet de knopjes wel weten te vinden. En als je die knopjes zo verfijnd weet te vinden dat het de jury niet eens opvalt welke hulpen je geeft dan lijkt mij dat een prima zaak. Bloos

Chapeau!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:32

Gelukkig !!! Uit jullie reacties begrijp ik dat dit niet normaal is. Jammergenoeg staat de naam van het jurylid er niet volledig op alleen maar een onduidelijk handtekening. Maar ik ga het wel uitzoeken om uitleg te vragen. In ieder geval bedankt voor jullie reacties zodra ik meer weet zal ik het plaatsen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:13

Absoluut werk van maken. Want elk commentaar moet gewoon op het protocol. Dat het apart is toegevoegd kan zelfs betekenen dat de jury er geen weet van heeft, bv, in elk geval is er meer aan de hand, en in strijd met de rijkunst.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 07:30

andafries schreef:
Jammergenoeg staat de naam van het jurylid er niet volledig op alleen maar een onduidelijk handtekening.

Als het goed is, staat het nummer van de jury er wel op.

Wel vreemd inderdaad, hoezo onzichtbare hulpen geven slecht??? Dat is toch juist de bedoeling?? En of er nu een "kind op een automaatje" zit of niet (ik geloof trouwens niet in automaatjes, maar das weer wat anders) moet voor de jury niet uitmaken. Zij moeten beoordelen wat ze zien, en als dat een nette proef is waarin de hulpen wél duidelijk doorkomen zonder dat ze zichtbaar zijn, dan moet het goed zijn.

Ik betwijfel alleen of de jury de proef zich nog voor de geest kan halen en nog kan vertellen waarom hij/zij het zo gedaan heeft. Maar dat is natuurlijk geen reden om het niet te proberen te achterhalen.

Succes, het zou fijn zijn als je er achter komt waarom hij/zij dit zo gedaan heeft!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:03

Ik heb ook geleerd mijn hulpen zo min mogelijk zichtbaar te maken en te verkleinen daar waar het kan. Dat is dan ook een doel.

Vorige week zondag in Wanroij stond er op mijn startcoupon: duidelijkere hulpen geven. Dit omdat mijn merrie in middendraf bijvoorbeeld in galop viel (Was ook helemaal mijn eigen schuld, had haar niet recht gezet, maar eigenlijk in de bocht al middendraf. )

Zou de jury dat niet ook bedoeld hebben? Anders vind ik het erg raar! In het boekje staat ook dat de hulpen zo min mogelijk zichtbaar moeten zijn. En ze had goede punten, dus de weinige (waarneembare) hulpen waren goed genoeg om mee te kunnen scoren!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:40

Er is een verschil in waarneembare hulpen en de voor het paard duidelijker hulpen, zoals bij jou. In het geval van TS lijkt het erop, gezien wat ze schrijft, dat toch echt het eerste bedoeld is, en dat klopt dus niet.
Er is ook geen reden om het op een apart briefje te zetten.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:54

Ik zou gewoon even het tel.nr. van de desbetreffende jury opzoeken en vragen of je, als haar instructie, even van gedachte mag wisselen over het gele briefje. Wellicht heeft de desbetreffende jury iets anders bedoeld dan hoe het nu gelezen wordt of heeft deze jury een andere kijk op het rijden. Ik zou niet al te snel mijn conclusies trekken, 1 jury zegt natuurlijk niets over alle ander juryleden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:03

idioot dat jury dit op aprt briefje zet. is hij/zij bang voor reacties op deze bijzondere uitpraak.
als dit de manier van rijden is moeten we anky ook even bellen, daar zie ik de hulpen ook niet.
wel vind ik dat je zo veel mogelijk de vraag/opmerking bij de juryzelf neer moet leggen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:41

andafries schreef:
Een vraagje voor de jury leden. Tijdje terug kreeg een leerling van ons een geel briefje aan protocol . Op haar protocol stond netjes de punten vermeld waren ook nog goede punten . Maar de jury had er speciaal een geel briefje aangeplakt en daarop stond dat de rijstijl de jury niet beviel ! Omdat hij/zij de hulpen niet kon waarnemen.
Nu heb ik altijd begrepen dat de hulpen die je geeft zo onzichtbaar mogelijk moeten zijn in de dressuur. Dus dat de toeschouwer niet kan zien welke hulpen er gegeven worden.Volgens mij staat er ook zoiets in de regelementen maar ik rijdt al jaren geen wedstrijden meer dus misschien is dat in de loop der tijd verandert. En moeten er nu duidelijke zichtbare hulpen gegeven worden.In dat geval ga ik mijn leerlingen zo nodig verbieden om wedstrijden te gaan rijden. Want dan gaat paardrijdend Nederland op wedstrijd nivo toch erg hard achteruit.
Ik ben zeer benieuwd naar uw mening !!!

Mijn mening? Zo snel mogelijk vergeten de hele zaak. Vooral geen energie in steken.Hopelijk een eenmalige miskleun van dat jurylid.
En je leerlingen niet verbieden wedstrijden te rijden, nagenoeg onzichtbare hulpen worden nog steeds verlangt en gewaardeerd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:14

Sorry als ik hier mij niet in mag mengen als niet-jurylid,
maar wat ik me afvraag is hoe kan een jury op hoge punten uit komen terwijl de rijstijl hem niet beviel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:51

Omdat de oefeningen worden beoordeeld, dus hoe de pony/het paard een en ander laat zien/uitvoert, niet zo zeer hoe de ruiter erop zit. Zolang die voor elkaar krijgt dat het paard/de pony doet wat gedaan moet worden, krijgt die zijn/haar punten.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:55

Gauw weggooien dat briefje!
Wat een onzin zeg, de jury kan het commentaar toch gewoon op het protocol schrijven? Misschien is het wel een slechte grap van de schrijfster ofzo.
Niks van aantrekken hoor, laat dat kind gewoon lekker wedstrijd rijden, helemaal als ze goede punten rijdt.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:56

Lusitana schreef:
Omdat de oefeningen worden beoordeeld, dus hoe de pony/het paard een en ander laat zien/uitvoert, niet zo zeer hoe de ruiter erop zit. Zolang die voor elkaar krijgt dat het paard/de pony doet wat gedaan moet worden, krijgt die zijn/haar punten.

Dat is niet helemaal waar. Als de ruiter een slechte houding en zit heeft, verstoort dit het beeld en kost dit wel degelijk punten. Het gaat namelijk ook om het totaalplaatje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:27

Ja, maar nooit zoveel dat je enorm zakt in punten. Als je anders een 10 had, krijg je dan een 9, maar niet een 5...

We zien helaas trekkers en prikkers gewoon doorgaan tot Grand Prix. En er was zelfs een dame die niet normaal kon doorzitten (Nina Menkova)....

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:51

Lusitana schreef:
Ja, maar nooit zoveel dat je enorm zakt in punten. Als je anders een 10 had, krijg je dan een 9, maar niet een 5...

We zien helaas trekkers en prikkers gewoon doorgaan tot Grand Prix. En er was zelfs een dame die niet normaal kon doorzitten (Nina Menkova)....

Per onderdeel ja, maar als je op elk onderdeel een punt minder scoort, dan scoor je zo 20-30 punten minder in totaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:49

Ja, maar dan kun je nog je toch tot een winstpunt komen, het remt dus niet wat wintpunten berekening en promoveren betreft...tenzij het dus het paard zodanig beïnvloed dat hij niet meer laat zien wat er gevraagd wordt. Dat is vaak niet zo.