hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 23:42

Stomme titel ik weet maar wist even geen andere te verzinnen...

Wij hebben een huis in Duitsland gekocht (verhuis datum uiterlijk 1 mei 2008)en omdat mijn kids in NL op school blijven (hebben we onze redenen voor en doen hier niet ter zake) hebben we besloten en bedacht dat het wel 'handig' zou zijn om onze kids lid te maken bij verenigingen in onze nieuwe woonplaats tzt voor de sociale contacten enz.
Mijn jongste dochter rijdt dus ...
MAAR hoe werkt dat dan met haar 'nivo' hier tov Duitsland (we willen haar dan ook daar laten starten, tenminste daar denken we over) en hoe gaat het dan met haar tegelijktijd starten van haar paard in Nederland.

Begint ze dan met haar pony weer onderaan of wordt er een bepaalt nivo toegekent/overgenomen? (Ze rijdt nu M1 met haar pony)
Mag ze dan nog starten in Nederland met haar paard? (ze blijft uiteraard gewoon lid in Nederland)
Of is het 'handiger' om haar niet in Duitsland te laten starten en alleen lid te worden?

(ik heb nog nergens officieel geiinformeerd, bedacht me dat er waarschijnlijk wel meer emigranten op bokt zullen zitten die mischien kunnen putten uit eigen ervaring en weten)

Scum

Re: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:18

Ik kan je alleen vertellen hoe het voor de SGW werkt. Als je bij een Nederlandse vereniging zit, en je wil in het buitenland starten dan moet dat altijd via 1 bepaalde contactpersoon die door de KNHS is aangewezen. Voorwaarde is wel dat er in hetzelfde weekend in Nederland geen gelijkwaardige wedstrijd is. Deze contactpersoon moet je inschrijven, je mag het dus niet zelf rechtstreeks doen. En je moet in een gelijkwaardig niveau in het buitenland starten.

Wellicht dat er eenzelfde soort regeling bestaat voor dressuur en springen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:23

Bei den Abzeichen haben Sie die Wahl zwischen den Geländeabzeichen (Reit-/Fahrpass, Wander-, Jagd- und Distanzreiten, Wander- und Distanzfahren) und den sogenannten Deutsches Abzeichen (Reiten, Fahren, Voltigieren, Longieren, Westernreiten und Gangpferde)*. Den Abzeichen für Reiten, Fahren, Voltigieren und Longieren gemeinsam ist die Orientierung an den für Reiten, Fahren und Voltigieren geschaffenen Richtlinien der Deutschen Reiterlichen Vereinigung (FN. Auf diesem Wege soll eine Ausbildung für Reiter und Pferd garantiert werden, die sich am Wohlbefinden des Pferdes in seiner vom Menschen bestimmten Umgebung orientiert. Unter dieser Prämisse ist allen Abzeichen der Basispass Pferdekunde vorangestellt. Wer neu einsteigt und sein erstes Abzeichen macht, muss zuvor den Basispass Pferdekunde erworben haben. Das Erlernen des fachgerechten Umgangs, die Kenntnisse über die Bedürfnisse des Pferdes, dessen Haltung und Pflege sind wesentlicher Bestandteil dieses Abzeichens. Der Basispass ist also ein sinnvolles Muss, denn dort werden Grundlagen vermittelt, die jeder Pferdesportler selbstverständlich beherrschen sollte. In diesem Sinne sollten Sie die Abzeichen nicht bloß als Mittel zur Teilnahme an Turnieren verstehen, sondern als eine Motivation, sich ständig im sportlichen und alltäglichen Umgang mit dem Partner Pferd weiterzubilden.

Die Prüfung für die Abzeichen kann von Pferdesportvereinen und Ausbildungsstätten angeboten werden, die über eine Genehmigung des Landesverbandes bzw. der Landeskommission verfügen. In der Regel bereitet ein Lehrgang die Prüfung vor.
Die beherschung der Deutsche sprache ist wichting in die Lehrgange die sowohl praktisch als auch theoretisch gegeben werden.

Die hollandische klasse M1 ist vergleichbar mit die deutsche L ohne Kandarre. Das skala der Ausbildung ist auch hier sehr wichtig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 23:48

Dat heb ik ook gelezen, maar wat doet/leert de praktijk?
En kun je gelijktijdig lid zijn van een Nederlandse rijvereniging en duitse ponyclub?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 23:49

Scum schreef:
Ik kan je alleen vertellen hoe het voor de SGW werkt. Als je bij een Nederlandse vereniging zit, en je wil in het buitenland starten dan moet dat altijd via 1 bepaalde contactpersoon die door de KNHS is aangewezen. Voorwaarde is wel dat er in hetzelfde weekend in Nederland geen gelijkwaardige wedstrijd is. Deze contactpersoon moet je inschrijven, je mag het dus niet zelf rechtstreeks doen. En je moet in een gelijkwaardig niveau in het buitenland starten.

Wellicht dat er eenzelfde soort regeling bestaat voor dressuur en springen?

Scum ik heb bedoel geen nederlandse vereniging en dan in duitsland starten, maar lid worden van een duitse vereniging en in duitsland gaan starten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:51

Alane schreef:
Dat heb ik ook gelezen, maar wat doet/leert de praktijk?
En kun je gelijktijdig lid zijn van een Nederlandse rijvereniging en duitse ponyclub?

Ja dat kan zeer zeker dat heb ik ook een tijdlang gedaan. Maar je moet in duitsland gewoon als het ware examen doen voordat je uberhaupt op wedstrijden gaan mag. Is een beetje een centenkwestie echt moeilijk is het niet, leerzaam wel al is het meeste natuurlijk bekend als je basiscursus hebt gehad. Examen in theorie, dressuur, springen en een terreinproef. Het is maar net wat je wilt en aansluiting vinden de kinderen wel met het op straat spelen mits ze die leeftijd nog hebben.
Je kunt ook gewoon rijden op de manege in duitsland maar toch in nederland lid blijven en in nederland starten op wedstrijden.

Wel belangrijk is een goede basiskennis van duits, want de meeste duitsers spreken geen woord nederlands en verstaan het vaak ook nog niet. Kindertaal is eigenlijk internationaal, kinderen redden zich wel. Het zijn vaak de ouders die het moeilijk krijgen want hoe leuk wonen in duitsland ook klinkt gemakkelijk is het niet en er zitten heel veel haken en ogen aan met ontzettend veel kleine gedrukte lettertjes en regeltjes.

Je kunt dus in duitsland gaan starten het is maar net wat je wilt en wat je zoek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:34

Kafue schreef:
Ja dat kan zeer zeker dat heb ik ook een tijdlang gedaan.

Lid zijn van verenigingen in twee landen mag wel denk ik, maar starten in twee landen niet, tenzij met een gastlicensie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:37

Wat ik bedoelde met nederlandse rijvereniging en duitse ponyclub is het uitkomen voor die clubs omdat je dan in 2 landen rijdt.
Kijk dat van Urielle, wilde ik graag weten...
Urielle geldt dat ook voor ponyclub en rijvereniging? Want dat is ook de enige uitzondering in Nederland om voor 2 clubs te mogen starten.

Van dat examen weet ik ook, maar mijn dochter start al in Nederland, moet ze dan dat examen toch weer afleggen om een startkaart te kunnen verkrijgen?
Die wedstrijden rijden is in Duitsland is geen must, maar ben gewoon nieuwsgierig.

Tja op straat spelen met andere kinderen is niet zo eenvoudig als je buiten de bebouwde kom gaat wonen en je kids die leeftijs al bijna gepasseerd zijn + tegen de tijd dat mijn kids thuiskomen zijn de groepjes al gevormd, speel/ontmoetafspraken al gemaakt. Dat is ook de reden waarom we de kids op plaatselijke sportverenigingen willen laten meesporten.Maar dat is offtopic.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:12

In dat geval zou ik dit proberen Alane:
Citaat:
Artikel 35 - Licentie voor deelname aan wedstrijden in het buitenland
1. Het is KNHS-leden toegestaan om met een licentie ‘lang’ of ‘kort’, afgegeven door
de KNHS, deel te nemen aan nationale wedstrijden georganiseerd door een buitenlandse
nationale federatie.
a. Een licentie ‘lang’ dient door een KNHS-lid bij de KNHS te worden aangevraagd
en is voor één land gedurende één kalenderjaar onbeperkt geldig. Het tarief
van deze licentie is opgenomen in de Tarievenlijst.
b. Een licentie ‘kort’ dient door een KNHS-lid bij de KNHS te worden aangevraagd,
is voor één land gedurende één kalenderjaar voor deelname aan maximaal acht
wedstrijden geldig en kan één keer per jaar worden aangevraagd. De KNHS
verbindt geen kosten aan het verstrekken van deze licentie.
c. De nationale federatie van het land waar een KNHS-lid aan nationale
wedstrijden wil deelnemen, kan aan het verstrekken van een gastlicentie
kosten verbinden of aanvullende eisen stellen.
d. Een KNHS-lid dat deelneemt aan nationale wedstrijden in het buitenland
met een licentie, kan in Nederland, zoals alle KNHS-leden, deelnemen aan
KNHS-wedstrijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:56

Gewoon niet moeilijk doen en de FN bellen in duitsland.

Ik ben niet gestart in duitsland, had het te druk met de baby en het bedrijf. Ben wel op de wedstrijden geweest om te kijken naar bekenden.

Tja als je buiten de bebouwde kom woont dan is het moeilijk voor de kinderen om de aansluiting te vinden, maar die vinden ze ook niet perse op de clubs. Want ze moeten gewoon heel erg goed duits kunnen want de duitse kids spreken geen nederlands. Ja overigens krijgen ze in duitsland wel op sommige scholen nederlandse les, maar nederlands praten ho maar durven ze niet terwijl ik ze ken die gewoon een dikke 1 hebben voor nederlands en geen woord uitspreken.

Je dochter zal als ze wil gaan starten waarschijnlijk gewoon examen moeten doen, maar dat schept juist een band met medecursisten twee vliegen in een klap geslagen bij wijze van spreken.

Mijn advies is dus gewoon de FN bellen die kunnen je dat haar maar dan ook haarfijn uitleggen.

Waar ga je wonen in duitsland dan? Wie weet weet ik nog leuke verenigingen voor het paardrijden daar in de buurt.
Of nederlanders daro ook altijd handig.