naar je paard toe of weglopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RMLN

naar je paard toe of weglopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:39

hallo allemaal

soms als k me paard net in de bak heb gezet met de andere paarden en ze deken zit niet goed ofzo omdat die gerold
heeft wil k het recht trekken mr dan rent ze weg moet ik dan doorgaan tot het lukt ( wat echt soms uren kan duren) of moet k het negeren en weglopen? wnat als k doorblijf gaan gaat ze rond rennen als "kijk mij ik ben de leider"en dat meot natuurlijkk niet
wat zouden jullie doen?

groetjes rosalie

Anoniem

Re: naar je paard toe of weglopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:41

Als ik de aandacht wil hebben van mijn verzorg paardjes dan ga ik altijd met me rug naar ze toe staan, en gaan oog contact maken. Dat werk bij mij temminste Lachen

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:42

ik zou dan me rug naar je paard toe draaien.
bij mijn pony lukt dat meestal wel,
dan word die nieuwschierig en komt die kijken.. Knipoog

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:05

Eerst een (lang) touwtje er aan vast? Bij het uiteinde vast pakken en als ze dan weg wil lopen heb je haar nog bij het touw vast...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 06:02

Ik weet niet of dit bij jouw paard ook werkt en ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Ik krijg mijn paard altijd te pakken als ik me als een soort van border collie gedraag.

Ik zoek eerst oog contact met het paard en ik houd het vast.

Meestal staan ze dan nog stil.
Dan maak ik hele kleine stapjes haar richting op.

Dit werkt overigens wel alleen als ze in een hoek staan, tenminste bij mij.

Het paard maakt aanstalten een stapje naar voren te doen, ik maak die aanstalten ook.

Niet wachten tot ze het ook echt doet dan ben je te laat.
Wil ze draaien dan zorg ik dat ik weer met mijn lichaam haar uitbreekroute blokkeer.

Zo kom ik steeds dichterbij en dichterbij.

Na een paar meter denkt die van mij dat het toch geen zin meer heeft om hard weg te rennen want ik sta steeds in haar wegloop route.

Zij kan snel draaien maar ik ben ook snel.

Ik kan haar op deze manier altijd pakken.

Het gaat zelfs zo goed dat ze de laatste jaren niet eens meer probeert om er tussenuit te piepen en gewoon naar me toe komt.

Ik heb het ok heel vaak gedaan als ik niks van haar moest en als ik er dan eenmaal was belonen met iets lekkers.

Ik kan het moeilijk uitleggen maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Blokkeer haar weglooproute met je lichaam en houdt haar blik vast.
Je volgt als het ware haar blik met je lichaam.
Neem kleine stapjes en de tijd.

Groetjes Henrike

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:37

Ik heb ook een tijdje een paard gekend dat gewoon naar je begon te trappen als je teveel met haar probeerde te doen als ze bij andere paarden stond, zoals de deken rechttrekken. Bij dat paard heb ik gezorgd dat ik 1x de deken recht kon trekken (om goed af te sluiten) maar verder heb ik hem maar gewoon met een halve deken laten lopen als ik alleen was (mits het niet al te erg was).

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:15

Ik draai me gewoon om en loop aan. Mijn paard is dan meestal wel zo nieuwsgierig om achter me aan te lopen. (Vooral als d'r weidemaatje wel naar me toe komt)
Er achteraan gaan jagen heeft geen zin, een paard is toch veel sneller.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:28

Oogcontact maken en vasthouden en je gedragen als een bordercollie kan heel erg bedreigend overkomen voor je paard.
Het is heel belangrijk hoe je op je paard afloopt, doe je dat rechttoe rechtaan, of loop je in een boog op je paard af?
Focus je op haar schoft, of focus je op haar hoofd? Loop je met afgezakte schouders of kordaat met borst naar voren en hoofd omhoog?

Signalen die je uitstraalt met je lichaam kunnen je paard al heel veel over je vertellen. En daar komt dan ook nog bij dat, als hij net los is, hij beslist niet meteen weer in het gareel wil.

Weglopen is een teken van dominantie en van het feit dat hij op dat moment niet bij je wil zijn. Daar kun je aan gaan werken (bijv. met Parelli). Tot die tijd zou ik de deken laten voor wat het was, of het moet zo erg worden dat hij dreigt erin verstrikt te raken....

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:43

elke keer wat lekkers mee nemen als je je paard gaat halen.
mijn pony vielt altijd aan en dus nam ik een snoepje mee
en gaf t umh als hij naar me toe kwam (bij mij pony kwam je dus ook nog niet in de wei)
en anders naar de grond kijken en andere paarden (als die er bij zij) de aandacht geven. dat wil ook wel is helpen.
succes Clown

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 11:45

Af en toe eens even bij je paard in de wei/paddock gaan om gewoon beetje te aaien enzo. Dan weet hij dat je niet alleen komt om hem binnen te halen of aan het werk te gaan, dan zou ik ook niet komen! Of maak hem nieuwsgierig met wat lekkers ofzo.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:36

ik liep eerst ook gewoon hup naar mijn paard toe rende ze ook weg of draaide de kont naar me toe Clown ..
en toen had ik bij de bieb met toeval een paardenboek geleent en daar stond in ..
loop naar je paard toe en w8 op een paar meter afstand en laat hem/haar naar jou te komen
en dat deed ik dus en het werkte Pling Pling
als ik helemaal naar haar toe liep en het lukte was ze ook nog is schagerijnig en nou helemaal niet Lachen

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:20

Als ik mijn paard uit de bak wil halen probeer ik altijd om een beetje met ingezakte schouders richting zijn hoofd/schouders te lopen. Als ik van de zijkant of de achterkant kom loopt ie bijna altijd weg omdat je dan als het ware (op)drijvend bezig bent. Als ze echt niet wil komen stuur ik haar juist weg door ruimte te vragen door bijv. naar haar toe te lopen en één kant van mijn halstertouw haar kant op te gooien. Meestal loopt ze een rondje dan blijf ik staan draai ik mijn rug naar haar toe en dan draait ze ook nieuwschierig mijn kant op en komt ze naar me toe of kan ik haar pakken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:24

bij mij werkt het het beste als ik even roep of fluit. dan komen ze en kan ik het goeddoen. komen ze niet draai ik me om en ga ik met mn rug naar ze toe staan en dan komen ze snel genoeg.