Veel regenval, in de berm of op de weg rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flippertje

Veel regenval, in de berm of op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 15:29

Hallo bokkers,
Aangezien het vanochtend eindelijk droog was, en mijn paard het wel weer gezien had met rondjes lopen in de binnenbak ging ik vanochtend maar weer eens naar buiten. Ivm revalidatie mag ik nog niet te veel rijden, dus we gingen gewoon een stukje wandelen.
Vanwege de enorme regen die er de afgelopen dagen gevallen is heb ik erg lopen twijfelen of ik Flip in de berm zou laten lopen of gewoon op de weg.

Wat zouden jullie doen na zoveel regenval, paard in de berm of op de weg? En wat zijn jullie argumenten?

Berm is misschien wel veiliger, maar op moment is er misschien gevaar voor blessures vanwege de natte bermen. Maakt het verschil of je paard wel of geen ijzers heeft?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Anoniem

Re: Veel regenval, in de berm of op de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:00

Ik rij eigenlijk altijd in de bermen, tenzij het heel erg sopperig is en ze dus alle kanten opglijden. Dan stap en draaf ik op de weg. Maar in die natte bermen kan je vaak nog wel stappen.. moet je eigenlijk een beetje de situatie ter plekke bekijken Lachen ene berm kan je wel meer in dan de andere.

Mijn paard heeft trouwens in de winter geen ijzers, en daar heeft ze meer grip mee dan met ijzers Lachen

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:42

Ik bekijk het ook ter plaatse wat ik doe . Vandaag waren de bermen best goed begaanbaar op de meeste plaatsen ( bij ons dan ) en hebben we gewoon gestapt en gedraaft in de berm .
Vaak merk ik het verschil goed of het echt erg glad is of dat het een beetje drassig is .

DollySnolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:57

Ik kijk altijd even hoe de berm erbij ligt.
Als ie echt modderig is en mn pony moet erin staan soppen dan blijf ik gewoon op de weg.
Ze kiest vaak ook zelf wanneer ze in de berm loopt en wanneer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:07

DollySnolly schreef:
Ze kiest vaak ook zelf wanneer ze in de berm loopt en wanneer niet.

Die van mij ook. Niet dat ze maar wat doet en ik er niks over te zeggen heb, als er een auto komt gaat ze braaf de berm in, maar als de berm slecht is loopt ze liever op de weg.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:44

Ik kijk hoe de berm er uitziet. Meestal kan m'n paard daar gewoon lopen, alleen als het erg veel geregend heeft wordt het een zompige zooi en kan ze zo de sloot in glijden dus dan rij ik op de weg.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:51

Ligt echt heel erg aan de berm, maar bij ons in de buurt bestaat de grond uit zware klei. Dus dat is met de kleinste regenbui al glibberen en glijden geblazen. Bovendien zakken ze ook diep erin weg. De straat is dan toch ook veiliger dan de berm. En zeker als duidelijk is dat de berm netjes wordt bijgehouden en gemaaid, wil ik niet de spelbreker zijn door de boel om te ploegen.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:52

Ik zit er nog het meeste mee dat bij ons naast bijna elke berm een greppel of slootje ligt. Aangezien mijn paard alles wil zien en vaak wat loopt te zwabberen ben ik bang dat ie er nog een keer inglijdt. Helemaal omdat ik er op moment naast loop kies ik daarom nu maar even voor de weg, totdat het weer wat opgedroogd is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:06

Het ligt ook aan de berm.
Als de berm echt drassig is ga ik op de weg.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:18

Het ligt eraan, in het dorp rijd ik eigenlijk altijd op de weg, ga ik wat verder (de polder in of richting bos) dan ligt het eraan hoe breed de berm is en hoe de conditie ervan is. Soms zijn de bermen al helemaal vertrapt, dan kies ik liever voor de weg

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:25

Als de berm goed is berm, maar dat komt bij mij in de buurt vrijwel niet voor als het geregent heeft, dus weg. Anders zak je echt helemaal weg.