paard schrikt van veel dingen heeft iemand nog tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_Sil

paard schrikt van veel dingen heeft iemand nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:28

Sinds ruim 2 maanden heb ik een 8 jarige ruin ( Nrps) hij schijnt 60% arabier te zijn en 40% kwpn. De eerste weken ging het eigenlijk wel redelijk, maar de laatste 5 a 6 weken schrikt hij van zoveel dingen. Als ik bijv met hem naar de longeerbak loop gewoon ernaast en hij ziet een kastje of iets dan staat hij eerst stil bevriest hij om het zo te zeggen bijna en vervolgens loopt hij keihard achteruit of ik wordt half mee gesleurd wat meerdere keren is gebeurd of hij is niet meer te houden.
Dit is met rijden ook het geval draait hij zich opeens om en wil er vandoor gaan. Bij de vorige eigenaar was hij verkeersmak teminste dat zeiden ze dus daar ga ik ook vanuit. Maar buiten is het een drama bij de raarste dingen draait die opeens uit het niks op en wil in volle galop terug naar huis gaan.
Ik heb trouwens een goede instructrice die helpt ook, maar het wordt er niet beter op.
Het heeft niks met het voer te maken en het is ook niet dat hij me aan het uitproberen is, want ik heb hiervoor een paard gehad die was me echt de hele tijd aan het uitproberen, maar dit is echt wat anders eerder bang, angst ik weet het niet precies.
Hij vetrouwd mij trouwens wel want als ik bijv in de paddock rondjes loop dan loopt hij me gewoon achter na als ik hem uit de wei haal dan komt hij naar me toe ect.

Heeft iemand misschien tips ?

Cassidy

Re: paard schrikt van veel dingen heeft iemand nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:17

Hij vertrouwd je toch niet echt, anders zou hij bij je blijven ipv de benen nemen.
Ik zou aan grondwerk doen, en aan zijn vertrouwen gaan werken, hem zelfverzekerder maken.
En wen jezelf aan om je paard aan een lang lijntje mee te nemen, en schuin voor hem te gaan lopen. Ga tussen hem en de dingen in te gaan staan of te gaan lopen waar hij van schrikt. Hij moet zich, en kan zich achter jouw rug veilig voelen. Gaandeweg kun je hem naast je laten lopen, en zelf op schouderhoogte afzakken.

Maar de enige en grootste en belangrijkste tip die ik je geven kan is: Grondwerk. Eventueel Parelli.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:20

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij Cassidy.
Wat ik alleen niet lees in het bericht is dat je niks verteld over hoe jij reageert wanneer hij bang is.
Wanneer jij namelijk schrikt van zijn reactie denkt hij: he, mijn baasje schrikt ook en dus is het ook ECHT ENG! Wanneer je zelf de rust zelf bent zullen paarden deze neiging veel minder hebben. Je kan dan ook pas uitgaan van angst bij het paard, wanneer jij als leider zijnde geen angst kent. Ook als je zelf gespannen bent om wat voor reden dan ook kan je verzorgpony dat ook aanvoelen en zal hij daarom misschien wat angstiger / schigtiger (oh, wat erg, weet niet eens hoe je dat schrijft :S ) reageren.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:28

Ik herken dit gedrag heel erg van mijn merrie.

Ik kan je maar 1 tip geven, zelf bomproof worden.

Die van mij was al bang als er eenden op vijver begonnen te kwaken.
Ook voor joggers en fietsers in het bos.

Het idiote was wel dat ik rustig langs een heel drukke weg kon rijden.
Dan was er niks aan het handje.

Dat omdraaien vond ik nog het ergste, zit je net in een lekker drafje, sta binnen no time andersom.
Zit het maar eens uit.

Ik ben altijd gewoon stom buiten blijven rijden. Ik heb wel altijd veel gestapt ivm dat omdraaien en na een paar jaar is het ook echt wel iets beter geworden.

Ik heb het er echter nooit helemaal uitgekregen.

Groetjes Henrike

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:49

Zelf rustig blijven is het belangrijkste Clown

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:58

ben het met cassedy eens Haha!
altijd los lijntje en doe zelf eerst de "enge" dingen. Aai bijv. de poetsdoos Clown praat lief tegen hem en vertrouwt. Maar ga hem niet als een schoothondje behandelen. Gewoon het schrikken zo veel mogelijk negeren en laten zien dat er gewoon niks aan de hand is. Zodra jij ook schrikt of hem probeert te kalmeren weetie dat hij er bang voor moet zijn. tuurlijk mag je hem beetje kalmeren enzo Ja maar zoals ik al zei Tong uitsteken behandel hem niet als een schootshondje. Lachen
ook als hij opeens naar achteren loopt. Niet te veel terug trekken. Hou het touwtje het liefst losjes hangen zodat hij zelf zijn tijd kan nemen en afstand die hij wil. Lachen

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:57

er zijn speciale schrikcursussen misschien kan je aan zo een deelnemen anders

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:08

Ik doe ook veel obstakeltraining met de merrie die ik rijd. Ze was ook altijd erg schrikkerig en snel van slag maar nu gaat het steeds beter. Ik combineer 'clickertraining' met obstakeltraining, daardoor kan ik haar precies op het juiste moment belonen bijvoorbeeld als ze iets dat voor haar eng is met haar neus aanraakt.
Begin in een voor je paard veilige omgeving en leg iets engs neer, een emmer, vuilniszak of paraplu (ingeklapt) en laat je paard er rustig aan wennen. Negeer schrikgedrag en beloon als hij wel initiatief neemt om naar het enge voorwerp te gaan door hem iets lekkers te geven.
Heel veel oefenen, daar wordt je paard zelfverzekerder door en gaat het uiteindelijk steeds beter.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:10

Niet op reageren en gewoon stug door blijven rijden is mijn ervaring...
Op den duur zal je paard merken dat jij niks eng vind en dan ook minder kijkerig worden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:02

Bij het wegschieten met rijden is het vaak een kwestie van rustig op de volte zetten en bij rust gewoon weer verder rijden alsof er niets gebeurd is.
Het gedrag eigenlijk 'negeren', gewoon rustig verder rijden, er is niets gebeurd. Knipoog
Verder ga ik mee met de reactie van Cassidy, grondwerk. Ja

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:55

Ik zou echt grondwerk gaan doen, je bent dan echt bezig met de band met je paard en het is zo onwijs leuk leuk om te doen!!

spinninggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:34

wij werken veel met schriktrainingen, werkt super. misschien is dat iets om mee te beginnen? in ieder geval succes! Knipoog