proefrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

proefrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 11:52

ik ga morgen bij een paard kijken, nu heeft het paard 2 weken stil gestaan.
wel heeft het paard rondgestapt etc. in die tijd

ik kan morgen wel even een paar rondjes stappen, en wat draven.
wat moet ik doen, gewoon wat stappen en draven of kan ik beter wachten met proefrit totdat het paard helemaal beter is

voor de mensen die zich afvragen waarom hij heeft stilgestaan: hij was een beetje snotterig, verkouden Knipoog
en het is een draverruin van 5 1/2 jaar oud
Laatst bijgewerkt door natasja1991 op 09-11-07 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Bienotje

Re: proefrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:00

Is het paard niet goed dan, dat je vraagt om te wachten tot íe beter is?

Verder zou ik je in ieder geval maar afvragen waarom het paard die weken stilstaat. Verder is het gewoon waar jij een goed gevoel bij hebt Knipoog

veel plezier.

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:15

Als je een paar dwil beoordelen moet je er alles mee kunnen doen wat je er normaal ook mee zou willen doen.
Dus als je b.v. recreatief rijd en je wilt kunnen galopperen, dan moet je dat ook kunnen uitproberen.
Tenzij het paard wat heeft, maar dat moet men dan wel aangeven wat hij/zij precies heft, dan zou ik wachten, afhankelijk wat het paard heeft, uiteraard en anders verder zoeken naar een geschikter paard.
Je moet gewoon een paard goed kunnen uitproberen, evt. meerdere keren komen rijden/mennen (wat je ook maar wilt), tenzij het heel jong is b.v. maar ook dan zou het dier los kunnen stappen, draven en galopperen.
Idd vragen waarom het dier 2 weken stil gestaan heeft, en bij twijfel niet doen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:42

Ik zou maar wachten totdat je er alles weer mee kan doen.
Dan gaan ze er maar eerst zelf op zou ik zo zeggen.
Straks breek jij je nek op een paard dat 2 weken niets gedaan heeft en boven je kop uit springt.
Verder zou ik hem zeker ook in galop uit willen proberen aangezien het een draver is en niet iedere draver galoppeerd even makkelijk.
Verder zou ik hem zeker ook laten keuren door een door jouw uitgekozen DA, mocht je besluiten hem toch te willen kopen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 12:45

de galop is nog niet onder het zadel geprobeert, moet nog geleerd worden.
dus ik kan alleen nog maar stappen/draven
galop kan hij alleen nog maar aan de longeerlijn, nog niet onder het zadel, is ook nog niet uitgeprobeert

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:32

dan gaan er bij mij al allemaal bellen rinkelen als de galop nog niet geleerd is, dat gaat nl in 1 moeite mee met de rest van de gangen....Lachen Zeker aan de longeerlijn.

dan krijg je zo'n zelfde effect als, "nee rechtsom hebben we nog niet geprobeerd dus doe die maar niet.... " (dan is er wat mis in de opvoeding/beleren van zo'n paard of het paard gaat flippen en proberen ze op die manier eea te verdoezelen)

Als je m nog niet in zn 3 basisgangen kunt uitproberen zou ik hem lekker laten staan. Zeker een draver kan een beroerde galop hebben en ik neem aan dat je niet je hele leven alleen maar wilt stappen en draven?
Er zijn zoveel paarden te koop dus laat je niet afschepen met dit soort verhaaltjes Knipoog
succes!

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:38

de galop kan heus wel geleerd worden hoor

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:11

dat snap ik maar is dat jouw taak of van de huidige eigenaar?
jij wilt toch je nieuwe paardje uitproberen voordat je m koopt? straks zit ie voor geen meter en ik persoonlijk koop never nooit een paard waar ik niet lekker op kan zitten....
een gewaarschuwd mens telt voor 2, doe er je voordeel mee of doe er niks mee maar je stelt je vraag hier niet voor niks toch?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:13

nee, ik ga morgen daarheen, en dan mag ik wat rondjes stappen en klein beetje draven.

hij is goed zadelmak wrdt mij verteld, hij kan galopperen ja, maar de eigenaar heeft gezegt dat ze het nog niet heeft uitgeprobeert onder het zadel.
dus ga ik morgen kijken hoe hij rijdt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:21

dan zou ik vragen of je mag wachten met daadwerkelijk kopen tot je er wel even op mag galopperen, als ie goed zadelmak is moet ie ook kunnen galopperen anders ie het wel heel letterlijk alleen "zadel"mak en nog geen ruitermak Lachen

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:29

hij is goed zadelmak en goeie stap en draf zoals de eigenaar zei, alleen ze heeft de galop nog niet onder het zadel geleerd.
ik heb daar het geduld voor, om hem dat te leren en uiteindelijk te proberen onder het zadel. dus het galopperen moet hem nog aangeleerd worden onder het zadel, ze heeft wel aan de longeerlijn geoefend.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:35

Het is niet alleen het geduld, ook de kunde. Voor zover ik weet is dit jouw 1e paard, denk niet te licht over "dat leer ik hem wel even", dat kan nog vies tegenvallen als je die ervaring niet hebt, geloof me, ik spreek helaas uit ervaring.

Geen hand vol maar een land vol Knipoog

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:41

ik krijg hulp, van mijn instructeur die ook paarden zadelmak maakt en verder inrijd enzo

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:47

Even als toelichting: Ik heb zelf een 5 jarige draver die nog niet onder het zadel galoppeerd. Aan de longeerlijn gaat hij binnen drie passen op stem in galop maar snapt de hulpen onder het zadel nog niet. Best schattig want hij snapt het gewoon nog niet en dat kan je merken want hij gaat wel harder maar snapt nog neit dat hij aan moet galopperen. Ik ben ervan overtuigd dat je elke draver kan leren galopperen. Het is niet hun beste gang maar juist voor recreatief heel erg goed uit te zitten omdat hij redelijk vlak is. Elke draver is daarin weer verschillend.
Met geduld en goede begeleiding lukt dat zeker.

Laat je dus daarvan niet weerhouden om een draver te kopen. Wel zou ik kijken hoe hij galoppeerd aan de longeerlijn. En uiteraard moet hij verder gezond zijn.
Ik zou gewoon eens proberen met het proefritje. Als je twijfels hebt kan je altijd een tweede keer gaan rijden.

Als je vragen hebt over dravers in het algemeen of het leren galopperen kan je me altijd PM sturen.

Succes!!!!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:53

cissy schreef:
dan gaan er bij mij al allemaal bellen rinkelen als de galop nog niet geleerd is, dat gaat nl in 1 moeite mee met de rest van de gangen....Lachen Zeker aan de longeerlijn.

dan krijg je zo'n zelfde effect als, "nee rechtsom hebben we nog niet geprobeerd dus doe die maar niet.... " (dan is er wat mis in de opvoeding/beleren van zo'n paard of het paard gaat flippen en proberen ze op die manier eea te verdoezelen)

Als je m nog niet in zn 3 basisgangen kunt uitproberen zou ik hem lekker laten staan. Zeker een draver kan een beroerde galop hebben en ik neem aan dat je niet je hele leven alleen maar wilt stappen en draven?
Er zijn zoveel paarden te koop dus laat je niet afschepen met dit soort verhaaltjes Knipoog
succes!

Een paard links/rechtom laten lopen is niet hetzelfde als een galop. Over opvoeding.......dravers zijn zo goed opgevoed dat hen van jongs af aan is geleerd een natuurlijke gang (de galop is dat ook voor een draver) te ondrukken en deze niet uit te voeren onder het zadel of voor de sulky. DIt is eerder te goed opgevoed dan niet opgevoed. Daarom kan je een draver leren galopperen door een "knop" bij hen om te zetten. Heeft idd tijd en geduld nodig maar zal bij iedere draver aan te leren zijn (zeker bij een wat jonger paard zoals die van TS)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:01

Een draver is niet alleen opgevoed om niet te galopperen een draver is ook gefokt om niet te galopperen!
Vandaar dat het meestal niet alleen maar gaat om een knop bij hem om te zetten!
Nogmaals een waarschuwing aan de TS: Ga er niet als eerste zelf op zitten maar laat hun dat doen!
Als een (nog maar net zadelmak) paard 2 weken niets gedaan heeft kan hij nog rare dingen doen als je er op stapt.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:02

Ik heb zelf een paardje gekocht zonder erop gegaloppeerd te hebben. Ik reed proef in een te kleine bak, en ik heb zijn galop dan ook pas gezien toen ik hem zelf had.
Het is risicovol (misschien zit de galop niet lekker), maar ik denk dat je het zelf goed aan kunt leren. Mijn knulletje pakt het nu steeds beter op, al vind hij galop onder het zadel nog erg moeilijk.

Als dit jouw droompaard is (in de omgang, de draf, de stap), en je hebt er de tijd en moeite voor over om hem galop aan te leren, zou ik hem niet laten staan. Hij is nog maar vijf! Er zijn genoeg paarden die pas op die leeftijd worden ingereden (zoals die van mij). Als een paard nog niet lang onder het zadel is, of een echte draver is, kan de galop flink wat training kosten.
Ik koop echter geen paard voor de galop, maar voor het totaalplaatje. Als hij gewoon is goedgekeurd, en wel kan galopperen aan de longe, dan zou ik er voor gaan!

Succes Haha!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:06

shan schreef:
Een draver is niet alleen opgevoed om niet te galopperen een draver is ook gefokt om niet te galopperen!
Vandaar dat het meestal niet alleen maar gaat om een knop bij hem om te zetten!
Nogmaals een waarschuwing aan de TS: Ga er niet als eerste zelf op zitten maar laat hun dat doen!
Als een (nog maar net zadelmak) paard 2 weken niets gedaan heeft kan hij nog rare dingen doen als je er op stapt.

Daarom is de galop ook niet hun beste gang. Maar het is onzin dat ze niet KUNNEN galopperen. Denk je echt dat mijn draver is een hele draf door de weide heen gaat als hij met zijn vriendjes aan het spelen is of dat het in galop gaat? Ik kan je vertellen dat ze allemaal galopperen. Tevens worden veel dravers juist wel geleerd om aan bijvoorbeeld de longeerlijn te galopperen omdat het hun achterhand sterker maakt. Tenminsten zo ging dat bij de fokker van mijn paard altijd.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:09

aan de longeerlijn galoppeerd hij goed, ze heeft nog niet onder het zadel geprobeert. Ik zou hem dat graag willen leren onder het zadel, met veel geduld natuurlijk, en ik wil zeker genoeg moeite ervoor doen.
zolang hij ook z'n best doet en meewerkt(moet natuurlijk niet van 1 kant komen anders werkt het niet) en met goede begeleiding kom ik denk ik ook al een heel eind

ben heel erg zenuwachtig voor morgen Haha!
hoop dat ik kan slapen vannacht Tong uitsteken

ben megaverliefd, en ik hoop dat hij nog leuker, mooier enzo is dan op de foto's
ik kijk gewoon even hoe het gaat morgen onder het zadel, en mag natuurlijk ook poetsen en opzadelen.
Hopen dat ik nog verliefder wordt, want dan weet ik of dit mijn droompaard is.

edit: voordat hij koersen ging lopen, is hij ook onder het zadel geweest voor een tijdje, daarna heeft hij 2 jaar een paar koersen gelopen, en toen heeft de nieuwe eigenaar het weer opgepakt onder het zadel.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:10

ze kunnen wel galopperen, alleen meer in een racevorm.
het kost daarom ook veel tijd en moeite om een mooie gecontroleerde galop aan te leren

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:10

Ik ben het er mee eens dat je die mensen er eerst op moet laten. En wat betreft de galop..dat dat het paardje dat nog neit kan onder het zadel; ik heb zelf ook een draver.. en heb haar nu ong. half jaar onder het zadel, maar het is wel echt waar dat het super moeilijk is om het ze onder het zadel te leren.. ik ben met die van mij ook nog steeds bezig met de basis en stap, draf, overgangen... de galop zit er dus nog steeds niet in.
Maar ga op je gevoel af, dan komt het wel goed en maak je de goede keuze.

Edit: als je voorhem gaat, ga dan niet alleen met hem bezig als je neit genoeg ervaring hebt... maar laat je begeleiden door bijv. een intstructeur

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:12

zeker ga ik niet alleen met hem aan het werk, want ik weet van mezelf dat dat niet goed gaat komen, voordat ik hem zometeen verpest ofzo

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:15

ik heb een draver merrie van 26 jaar , mijn ouders kochten haar voor mij toen zij 14 jaar was. Ze heeft op duindigt aardig wat koersen gelopen voor de sulky en het enige wat ze kon was keihard draven. Ze was nog niet beleerd onder het zadel en dit heeft aardig wat problemen gegeven , het longeren alleen al was al een probleem Knipoog .

De eerste week ben ik er gelijk op gegaan , had nog niet eens een passend zadel dus zo zonder zadel erop. Hup naar buiten ermee een lang grasveld uitgezocht en na 2 rondjes galoppeerde ze. Ze keek letterlijk naar haar benen van wat doe ik nu en het was verre van perfect maar ze galoppeerde. Ze heeft nog wel een hoop problemen gegeven en ik ben er aardig vaak afgevallen in de jaren die volgde en zelfs nu met haar 26 jaar wil ze het liefst nog alleen maar hard , crossen en vervelend doen maar op den duur galoppeerde ze heerlijk , ze zat echt als een stoel al ging het wel heel hard(mijn vader heeft eens met een auto ernaast gereden en zowel de draf als de galop ging ze 70 km)

Ik was toen ik de merrie kreeg overigens nog wel jong dit zou ik nooit meer op deze onverantwoorde manier aanleren.

succes met de aankoop van een eigen paard
Laatst bijgewerkt door Nope op 09-11-07 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:17

dankjewel, ik zet morgen neer hoe het gegaan is.
hopen dat het goed gaat, gelukkig heb ik dan het voordeel dat hij de longeerlijn goed gewent is

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:17

Ik zou wel heengaan maar een andere keer nog eens komen als hij helemaal gezond is. Wie weet is hij nu doordat hij wat ziekjes hardstikke braaf maar straks als hij weer helemaal fit is een dikke klier! Ga dus gewoon twee keer heen voor een proefrit, zo heb je na de eerste keer ook even bedenktijd en ga je later nog een keer heen en zie je wellicht weer heel andere dingen die je de eerste keer door je 'roes' niet zijn opgevallen!
Verder vind ik dat de prijs er ook naar moet zijn als nog niet alle knopjes erop zitten maar dat zal welhet geval zijn en is bovendien ook iets voor jou zelf om over te beslissen Knipoog