klein probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

klein probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:46

sinds ruim een jaar heb ik een welsh A hengstje in mijn bezit.
Een leuke pony, nu 3 jaar oud, makkelijk, kan goed in de kudde, kan er kinderen opzetten of laten borstelen, hij bijt niet of slaat niet, echter, nu is dit weekend mijn veulen van 5 maanden bij ons komen wonen, een mangalarga marchador, ik had haar samen met mijn ruintje in de paddock staan de andere paardjes dr naast (welshje, walker merrie en mangalarga merrie), sjonnie (ons hengstje) en mijn veulen Jhumpa gingen steeds bij elkaar staan (met omheining er dus tussen).
na een half uurtje dacht ik, tja ik kan wel willen dat ze eerst aan mijn ruintje went, maarre als zij en sjonnie mekaar nou zo leuk vinden, ook prima.
Dus sjonnie erbij, nou ik had snel spijt, hij heeft haar zo ontzettend heftig nagejaagd en mijn ruintje ging meedoen, ze is tegen de planken gelopen, gevallen onderweg, kortom, veel paniek, echt erg sneu.
Gelukkig was mijn man er ook bij en kregen we sjonnie de paddock uit, sindsdien is hij continue aan t fixeren geweest op haar, hij kon er niet bij maar was wel duidelijk steeds bezig met haar.
Woensdagochtend hebben we hem naar een vriendin van ons gebracht waar hij een tijdje kan afkoelen, mijn veulen staat inmiddels rustig samen met mijn ruintje, maarre ik vraag me af of het verstandig is om sjonnie weer een keer terug te zetten?
Ik wil dit zowiezo pas doen als de rest allemaal bij elkaar kan staan, maarre ik maak me echt zorgen.
Kent iemand dit gedrag?

Sjonnie is wel de underdog (horse hihi) bij ons, dus ik kan me wel voorstellen dat hij nu zijn kans ziet om baas te spelen over haar, op zich prima, maar je hebt wegjagen en wegjagen en wat hij liet zien vond ik toch echt te heftig.
Iemand tips?
mijn man dreigde al dat hij anders maar gewoon verkocht moet worden, maar dat zou ik echt heel erg vinden, ik vind hem wel erg leuk, het is een donker schimmeltje met blauwe ogen en een echt rastypisch hoofdje, hij is lekker cool en braaf.
Hij fungeerd hier als grasmaaier, kan hem overal neerzetten, hij vind het prima.
hij staat nu met een ruin bij die vriendin, hij mag daar wel een tijdje blijven logeren, het scheelt alweer een beetje extra stress, maar goed, ik zou het liefste zien dat hij weer gewoon terug kan komen (of toch ergens anders een goed tehuis vind??)

iemand nog tips?

groetjes JOyce

Cemlys

Re: klein probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:15

Het lijkt me zowiezo niet verstandig om een hengst bij je merrieveulen te gaan zetten. Ten eerste zal hij idd proberen boven het veulen te gaan staan. En zo te zien lukt het hem aardig, maar dat ze daarbij continu wordt nagezeten is wel minder. Ook het feit dat ze tegen de planken en zo oploopt. Op zich zou je even kunnen afwachten, meestal trekt het wel bij als de rangorde bepaalt is, maar aangezien de combi hengst/merrie zou ik ze niet samen laten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:12

vanwege dat het een merrie is of een merrieveulen? want ik heb nog 2 andere merries erbij lopen, dit is geen probleem namelijk.
hij heet trouwens niet echt sjonnie, op papier heet hij zomerdijks crendowe, maar we vinden hem vanaf dag 1 een echte sjonnie.
Hij staat nu bij mijn vriendin samen met een ruintje, voorlopig mag hij daar blijven staan.
Sjonnie staat hier normaal onderaan in de rangorde en mijn ruintje staat bovenaan, die staat nu samen met mijn veulen.
Dit weekend wil ik de andere merrie en bij gaan zetten, spannend, na het avontuur met sjonnie vind ik het maar spannend hoor.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:15

Als degeen waar die nu mee loopt boven aan de rang staat kan je sjonnie er straks zo weer bij in doen..! Normaal gesproken 'past' hij dan op je merrieveulen... Die zijn nu immers maatjes!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:19

hmm, weet niet of het al echte maatjes zijn, hij accepteerd haar, ze mag steeds dichterbij komen, het is niet zo dat ze samen aan het zelfde plukje hooi eten hoor.
Vorig jaar is moon, merrie, gedekt, ze is uit logeren geweest hiervoor, toen ze terugkwam mocht sjonnie niet in haar buurt komen, daar zorgde mijn ruintje wel voor.
ik hoop idd ook dat hij straks mijn veulen beschermt.
ik zal binnenkort moon erbij zetten, kijken hoe dat gaat, mijn andere merrie, Delicia, daar verwacht ik niet zo veel problemen mee, die komt echt heel relaxt over, ook naar Jhumpa (veulen), wanneer er een afrastering (planken met stroom) er tussen zit.

Ben blij als we een tijdje verder zijn en alles gaat hier zijn gangetje.
Ik hoop dat sjonnie gewoon terug kan komen en zich gedraagd, van de andere kant heb ik soms zo iets van, hij is hier weide versiering, voor het zelfde geld maak ik er een ander heel gelukkig mee.

nouja, ik pieker gewoon nog ff verder, bedankt voor de reacties.

JOyce

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:17

Aangezien dit niet een probleem specifiek voor Welshjes is, heb ik je topic verplaatst naar OPG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:21

Ach, ik ben het eens met wat mensen hier zeggen, het is sowieso niet verstandig om een hengstje bij een merrieveulen te zetten, dan zal hij de baas over haar gaan spelen. Ik vind ook dat je íets te snel bent gegaan door, zodra het goed gaat achter een omheining, hem er gelijk bij te zetten, misschien is het wel gewoon zijn hengstheid wat hem naar die merrie toe lokt, ik zou volgende keer iets langer wachten, en voor nu.
Verkopen omdat het een keer niet zo goed gaat, vind ik persoonlijk zeer overdreven, het is gewoon, tja, overdreven.
Ik zou eerder zeggen, laat ze langzaam aan elkaar wennen, neem een dunner draadje waar ze aan elkaar kunnen snuffelen, maar zorg wel dat het iets is dat hij er niet doorheen rent, zet er stroom op, of doe iets anders waardoor hij er alsnog niet bij kan. Verder kan ik je alleen maar succes wensen...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 09:46

het hengstje staat nu tijdelijk ergens anders, met de rest doen we het ook rustig aan, dat was zowiezo het plan, geloof me, het leek echt dat deze 2 mekaar erg leuk vonden hoor.
Ik denk dat ik het rustig aan doe, ze staat nu een week hier en pas sinds gisteren loopt ze samen met mijn ruintje naast de 2 merries met ieder voldoende hooi als afleiding.

Ik vroeg me gewoon af of het echt te maken had met het hengst zijn van hem.

Ik wil hem het liefst helemaal niet verkopen hoor, maar ik heb dit nog nooit zo heftig gezien zoals Sjonnie zich gedroeg.
En ik heb wel echt al wat paardenervaring, ben nooit uitgeleerd maar heb wel al het nodige aan bagage op dit gebied. Jammer dat ik zaterdag deze inschattingsfout maakte.
Kan het niet meer terugdraaien.
Het gaat nu in ieder geval goed, ze voelt zich thuis, bokt en rent in de wei, loopt nu gewoon rustig weg als ze word weggestuurd door mijn ruintje, is dan niet meer in paniek maar begrijpt gewoon de boodschap.
eerst maar een tijdje met de andere merries in contact met een stroomdraadje ertussen, iets wat met Sjonnie nu echt niet zou gaan, want hij loopt dan dwars door de draad heen.
OVer een tijdje komt hij terug en dan zien we wel.

groetjes Joyce

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:52

hallo

ik heb het niet helemaal gelezen want ik moet zo weg.

heb je ze met zijn 3en in een kleine paddock gedaan? bij ons gaan nieuwe paarden eerst naast elkaar in het land en als het goed lijkt (dat was bij jouw ook het geval) dan doe je ze erbij.

maar doe je dat in een kleine paddock dan kan je paard niet weg. zelfs in een bak kunnen ze een veulen in het hoekje drijven.

als je veulen nu bevriend is met je ruintje.. dan zou ik dat eerst zou houden. dan later in een heeeeeeeel groot land het hengstje erbij zetten. wie weet verdedigd de ruin het veulen nou. of eerst het veulen in de hele groep en dan de hengst erbij.

en als het dan nog niet gaat, kun je hem dan niet castreren? of je paarden in 2 groepen laten weiden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:58

hai hai

bedankt voor je antwoord.
We hebben niet de ruimte om ze lange tijd in 2 groepen te houden.
De paddock is erg groot, groter dan een rijbak en ik had haar met mijn ruintje daarin staan, hij negeerde haar en ging gewoon hooi eten, toen heb ik het welshje erbij gezet, dit omdat deze 2 steeds bij elkaar bleven staan, oke, dit was dom, ook niet de planning, maar we waren met 4 mensen hier waarvan 3 paardenmensen en we dachten alle4 hetzelfde.
Ik laat haar ook nog lekker een tijdje bij mijn ruintje staan, dit gaat goed, nu is de situatie zo dat het veulen met ruintje in de wei staan en de opening naar de paddock is open, met daarnaast de wei met de 2 merries erin, ze kunnen nu contact maken met een stroomdraadje ertussen.
We bouwen het rustig op.

Maar de paddock is echt groot bij ons, veel mensen schrikken van de grote als ze hier komen, ik denk dat deze 3 keer groter is dan een gemiddelde paddock, het voordeel van deze paddock is dat het wit zand in zit, dus niet zo glad en overal omheining met 2 planken en met stroomdraad. dus vandaar dat ik liever daar voor kies dan voor de wei, hier komt ook nog ooit een houten omheining, maar voor nu is dat dus niet zo helaas.

bedankt voor de antwoorden.

groetjes Joyce

ps, castreren is zeker een optie hoor, maar verkopen eventueel ook. alleen als dit beter is voor hem, ik heb met hem niet de band die ik met mijn andere paarden heb, hij is gewoon leuk voor erbij, klinkt wellicht niet aardig, maar zo is mijn gevoel. Hij is wel echt heel leuk, een leuke, voor erbij pony.
lief voor kinderen, leuk als gezeldschap voor de andere paarden, handig als grasmaaier in de tuin en andere plekjes waar je niet zo snel een groter paard in zet etc.
en zuinig in gebruik (als hij tenminste niet mijn veulen sloopt hihi).

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:05

nah
vanmiddag stond ik met vrienden in de wei, ez (mijn ruintje) stuurde Jhumpa een stuk weg, zij dacht, hellup, en ging over de draad en stond tussen de merries, tja, ehm, kan dan in paniek raken maar dat helpt zeker niet, dus tja, we keken maar even hoe het zou gaan, nou dat viel 100% mee, ze gaven wel een grens aan maar meer ook niet.
Dus wij alles bij elkaar in de wei met vers gras, ging uurtje goed, hier en daar even gekeken hoe ver ze kan gaan, totdat ez haar wegstuurde, toen stond ze in haar eentje weer in de wei ernaast.
Mijn ruintje is nu het ergste, de draad is zo sterk dat het haar wel houd en ze verwond zich gelukkig niet.
Morgen weer een dag, nu staan ze in de paddock verdeeld. ff bij te komen, het gaat op zich niet slecht, Jhumpa is alleen nu zo slim dat ze dan maar snel de andere wei in gaat. Ik heb wel het gevoel dat het beter gaat.

groetjes Joyce

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:37

Jij zet een 3-jarig hengstje gewoon bij merries in de groep? Wil je graag veulentjes ervan krijgen of zo? Dat is dan met volwassen merries nog tot daar aan toe, maar een merrieveulen zet je niet bij een jonge hengst in de groep, daar komen alleen maar problemen van.
Castreren of verkopen lijkt me verstandig.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 09:53

die merries zijn gedekt en niet door hem!
Dus dat kan wel hoor.
Ik zet het veulen niet direct in 1 groep, in het begin van mijn vraag stond duidelijk dat het veulen en het welshhengstje naar elkaar toe trokken, daarom zijn hun bij elkaar gezet, dat dit dom was heb ik al een paar keer aangegeven, maar ik kan dat niet meer terugdraaien.

We overwegen ook om hem te verkopen, we hebben hem toen als gezeldschap erbij gekocht, inmiddels hebben we meer paardjes en schiet het zijn doel voorbij. maar ik vind het heel moeilijk om een dier te verkopen, voelt als verraad zeg maar.
Maar mocht ik een goed tehuis voor hem vinden, dan zou ik dit wel overwegen, hij is een heel makkelijk hengstje, erg braaf. Makkelijk in omgang, eet weinig, staat wel eens in de tuin achter een afzetlintje, vind hij prima, daar blijft hij gewoon achter staan, kinderen kunnen alles met hem doen.

Voorlopig logeerd hij bij een vriendin en gaan we rustig aan verder met 1 voor 1 mekaar leren kennen en stukje bij beetje een paardje erbij, totdat ze met zijn 4e in de wei kunnen.
Ze staat nu samen met 1 van de merries in de wei, als deze 2 mekaar kennen mag ze met de andere merrie in de wei staan, als dit gaat dan 1tje erbij.

We hebben de tijd, tja, gisteren liepen ze door omstandigheden bij elkaar, was niet de bedoeling, ging niet slecht maar was beetje teveel van het goeie.

wat betreft mijn vraag, op dit onderwerp mag wel een slotje, ik heb mijn plan gemaakt, heb veel aan de tips gehad en heb diverse malen gehoord hoe onhandig een hengstje is, dat is me nu wel duidelijk!

bedankt allemaal voor de antwoorden

groetjes Joyce