Lichtrijden tijdens de middendraf M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Lichtrijden tijdens de middendraf M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:00

Hallo allemaal

Ik heb een vraagje. Ik heb er heel veel moeite mee om door te zitten tijdens de middendraf. Mijn paard heeft hier last van en gaat als gevolg daarvan zn rug spannen en dan lijkt de middendraf nergens meer op.
Nu heb ik gehoord dat als je tijdens de middendraf gaat lichtrijden in de M1 dat je dan -1 krijgt. klopt dit? Want als dat zo is dan kan ik beter gaan lichtrijden zodat de draf een 7 -1=6 waard is dan een 5.
Wie kan me helpen?

groetjes Helma

aerdenhout1

Re: Lichtrijden tijdens de middendraf M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:09

Het is natuurlijk wel je ogen sluiten voor de echte oorzaak van je probleem! Zorg dat je de rugklachten weg neemt zodat je gewoon door kan zitten zonder dat je paard daar last van heeft. Nu ga je eigenlijk een truckje uithalen terwijl je paard last van zijn rug heeft en dat lijk mij geen goede zaak.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:19

Ik ben er ook druk mee bezig, maar het gaat niet van het een op het andere moment goed natuurlijk, dat is een kwestie van oefenen.
Maar mijn vraag is gewoon of het zo is of niet. Ik weet zelf ook wel dat het niet de beste manier is Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:30

Ik denk dat je inderdaad min 1 krijgt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:35

Je krijgt inderdaad een punt aftrek.

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:41

Ik denk dat het aan de jury ligt. In feite is doorzitten een onderdeel van het gevraagde. De ene jury zou mischien een punt aftrekken vw het lichtrijden, maar een ander jury zou het best zwaarder mee kunnen nemen en je gewoon een 5 geven ongeacht hoe goed het MD is omdat je lichtrijdt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:48

Nee lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd en andersom levert op het betreffende onderdeel een aftrekpunt op. Zo staat het ook in het dressuurreglement (art 137 lid 9).

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:44

Het levert inderdaad -1 op. Ik heb zelf ook moeite met doorzitten in middendraf, maar ik vind het wel apart om dan 'gewoon' te gaan lichtrijden.

Zou de jury daar dan niet wat van zeggen? Het is toch iets wat bij de proef hoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:46

Volgens mij kun je er beter voor gaan zorgen dat je paard goed over de rug blijft lopen en hem dan zelf leren goed uit te zitten.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:18

Elisa2 schreef:
Volgens mij kun je er beter voor gaan zorgen dat je paard goed over de rug blijft lopen en hem dan zelf leren goed uit te zitten.

Ik denk eerder andersom, want het ligt niet aan het paard hoor, ligt gewoon aan mij Knipoog Maar het gaat al veel beter. Nog wat meer oefenen en het probleem is opgelost.
Maar ik vroeg me gewoon af wat de consequenties (hoe je het ook schrijft Knipoog ) zijn als je gaat lichtrijden, omdat iemand dat tegen me zei.
Maar goed, nu weet ik tenminste hoe het zit. Bedankt allemaal.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:42

In principe zou een middendraf die normaalgesproken een 7 oplevert nu dan een 6 moeten opleveren. -1 mogen we niet meer op het protocol zetten. Je moet dus gewoon een 6 geven met als commentaar: doorzitten (oid).

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:11

Volgens mij krijg je gewoon -1, maar vraag me af tot in hoever, aangezien je als je moet doorzitten in het B ook al ga je lichtrijden er ook niets over hoort!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:14

Het aftrekpunt wordt direct in het cijfer verwerkt, zoals Scum zegt dus. Lachen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:21

Maar..... er wordt schijnbaar wel een middendraf gereden die bij het eigenlijk verplichte doorzitten nooit zo uit de verf zou komen. Ik ben het met de regel -1 in de B-L helemaal eens, maar in de M gaat het voor mij toch zwaarder wegen. Zeker ook omdat de amazone het paard niet uit kan zitten in de verruimingen is er een ernstige storing in de onafhankelijke zit. Ze zou bij mij dus nooit een voldoende krijgen ( en dat is al een 5) Daarbij zou ik bij de houding en zit aftrekpunten geven én de rijvaardigheid en het effect van de hulpen (Door een verkeerde hulp nl het lichtrijden zou het paard beter kunnen verruimen)
De regel -1 voor lichtrijden doorzitten staat wel niet beschreven voor de M, maar zeg nu zelf, dan hóór je toch echt wel een keer te kunnen dooorzitten tijdens de proef..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:31

femiaans schreef:
De regel -1 voor lichtrijden doorzitten staat wel niet beschreven voor de M, maar zeg nu zelf, dan hóór je toch echt wel een keer te kunnen dooorzitten tijdens de proef..

Jawel, in het artikel dat ik al eerder noemde:
Dressuurreglement art 137 lid 9:
Citaat:
Aftrekpunten
a. Het lichtrijden, waar doorzitten wordt gevraagd en omgekeerd, wordt altijd
bestraft en wel door het cijfer van de betreffende drafreprise van de proef met
1 punt te verminderen. Hetzelfde geldt voor het “op het verkeerde been” lichtrijden

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:09

Ik weet dat dát er staat, maar er staat ook in het reglement beschreven dat als er een situatie zich voordoet die niet in het reglement beschreven staat er in de geest van het reglement gehandeld moet worden. dus idd een punt aftrek, met daarbij dus de opmerking dat een paard een betere prestatie geeft als dat er eigenlijk voorgeschreven staat. ( Het paard loopt beter met iemand die licht gaat rijden in de verruiming dan met iemand erop die zit te butsen) De aftrekpunten voor het door zitten/lichtrijden hebben hun basis om op het verkeerde been lichtrijden af te straffen , niet om een M combinatie die dus niet eens de hele proef door kan zitten aan winst te helpen. Dat het verder niet duidelijk staat tot en met welke klasse de -1 telt is meer omdat iedereen toch wel moet snappen dat je toch echt in de M de hele proef moet doorzitten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:18

Lichtrijden hoort gewoon niet thuis in een M proef
Dus het stukje reglement uit de quote van KarinvdM slaat in mijn ogen níet op de klasse M en hoger.

Sterker nog, zou het niet beoordeelt kunnen worden als een fout in de proef???
Er wordt tenslotte niet getoond wat er wordt gevraagd
Dus zou het geen onvoldoende + een -2 moeten zijn????
(ben even hardop aan het denken hoor Clown )

Hoe dan ook, ik vind zeker niet dat een M ruiter een voldoende kan krijgen voor een midden/uitgestrekte draf die wordt gereden met een ruiter die gaat lichtrijden

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:23

Ik zou zeggen ga thuis oefenen totdat je het wel onder de knie hebt. Imo hoor je zo niet thuis in de M1.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:25

_10_ schreef:
Lichtrijden hoort gewoon niet thuis in een M proef
Dus het stukje reglement uit de quote van KarinvdM slaat in mijn ogen níet op de klasse M en hoger.

Sterker nog, zou het niet beoordeelt kunnen worden als een fout in de proef???
Er wordt tenslotte niet getoond wat er wordt gevraagd
Dus zou het geen onvoldoende + een -2 moeten zijn????
(ben even hardop aan het denken hoor Clown )

Hoe dan ook, ik vind zeker niet dat een M ruiter een voldoende kan krijgen voor een midden/uitgestrekte draf die wordt gereden met een ruiter die gaat lichtrijden

Het zou zomaar kunnen 10, maar ik vind persoonlijk een 4-2 wel erg hard met afstraffen gaan. Clown Als het nu in de Z zou zijn.. Maar misschien een mooie vraag om het eens aan de KNHS voor te stellen, we zijn duidelijk allemaal zeker van ons gelijk terwijl we lijnrecht tegenover ekaar staan ( wij dan niet 10)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:29

femiaans schreef:
Het zou zomaar kunnen 10, maar ik vind persoonlijk een 4-2 wel erg hard met afstraffen gaan. Clown Als het nu in de Z zou zijn.. Maar misschien een mooie vraag om het eens aan de KNHS voor te stellen, we zijn duidelijk allemaal zeker van ons gelijk terwijl we lijnrecht tegenover ekaar staan ( wij dan niet 10)

Clown
Klopt, een 4-2 gaat hard, en dan voor de 2e keer vhv in uitgestrekte/middendraf een 4-4 Nagelbijten / Gniffelen
Dan moeten ze ook geen foutje maken want dan worden ze nog uitgesloten Bloos!

Dit is zeker een mooie vraag voor de KNHS Ja
Ben heel benieuwd wat hun hiervan zullen zeggen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:36

Ik heb het overigens nog nooit meegemaakt. De meeste mensen zijn juist blij als ze mogen doorzitten.
Ik had laatst in het L2 wel iemand die beide keren bleef zitten tijdens de middendraf.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:36

Mistic schreef:
Ik zou zeggen ga thuis oefenen totdat je het wel onder de knie hebt. Imo hoor je zo niet thuis in de M1.

Precies! Even in je profiel gespiekt en in al je foto's in horses@work is er geen onafhankelijke zit te bekennen. Ik zou es 25 zitlessen nemen, echt de moeite waard want enthousiast en fanatiek ben je al! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:39

__PSM__ schreef:
Volgens mij krijg je gewoon -1, maar vraag me af tot in hoever, aangezien je als je moet doorzitten in het B ook al ga je lichtrijden er ook niets over hoort!!

Bij een oplettende jury wel hoor Ja

Ik heb in het L wel eens doorgezeten in de middendraf omdat ik dat juist fijner vind dan lichtrijden.
En daar had ik soms wel eens een -1 voor omdat ik moest lichtrijden, maar dan was mijn eindpunt nog hoger.
Maar veel jury's viel het niet op. Wellicht ook omdat de hele L proef wisselend doorzitten en lichtrijden was.
Denk dat een stukje lichtrijden in een M proef wel meer opvalt.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:03

KarinvdM schreef:
Ik heb het overigens nog nooit meegemaakt. De meeste mensen zijn juist blij als ze mogen doorzitten.
Ik had laatst in het L2 wel iemand die beide keren bleef zitten tijdens de middendraf.

Ik heb het dus wel een keer meegemaakt, en de hele proef was al onder de maat, en toen de dame dus ook nog ging
lichtrijden tijdens de middendraf was ik ook wel klaar met positief denken en kijken. Ze liep dus tegen verlies aan. Maar dat was dus NIET omdat ze twee keer ging lichtrijden, maar doordat de hele proef niet M waardig was.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:07

Hoe wil je dat in gods naam gaan doen dan als je daalijk in de M2 of in het Z je hele proef moet door gaan zitten?