Paard & Zweden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Paard & Zweden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 14:15

Hallo,

Voor mijn studie wil ik stage gaan lopen in Zweden. Nou is de kans dat mijn ouders mij achterna komen en wij ons daar permanent gaan vestigen aanwezig.

Ik zou mijn 2 paarden dan onwijs graag meenemen, helaas kan ik niets vinden over het invoeren/houden van paarden in Zweden.

Op het Zweedse forum kunnen ze mij op dit moment ook niet verder helpen, wellicht jullie mij wel.

Ik hoor het graag,

Sibel.

Chocotof

Re: Paard & Zweden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:00

Neem eens contact op met het Nederlandse ministerie van vee en vlees,
zij kunnen je alles perfect uitleggen.

Verder zijn de invoer rechten binnen Europa niet zo heel
dramatisch.

Je hebt in elk geval een gechipt paard met paspoort nodig.
Het paard moet ingetekend zijn in het paspoort.

Daarnaast heb je een gezondheidsverklaring nodig
en een reisschema.
Helaas is een reisschema invullen een heel gedoe
en geklus aangezien de tijdstippen en overnachtingen
precies moeten kloppen wanneer je gecontroleerd word.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:31

Veel handiger is om je paarden door een transporteur mee te laten nemen. Die regelen dat dan allemaal voor je. En die transporten naar Zweden zijn er vrijwel dagelijks.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:45

Ja Potijk gaat elke week naar Zweden en die kunnen je precies zeggen hoe en wat ...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:53

Idd contact opnemen met Potijk, of Gelissen. Ik weet niet zeker of die ook op zweden rijden,maar zo ja, dan zijn ze waarschijnlijk goedkoper dan Potijk.
Ik had in Italie een collega die 2 paarden heen en weer heeft laten reizen omdat ze daar woonde/werkte, ze kwam uit zweden. Dat was niet erg moeilijk te regelen zij ze.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:56

Bokker Zep heeft ook een tijd in Zweden gezeten.

Binnenkort gaan wij ook weer die kant op, mijn neef woont daar en heeft ook een stal vol pensionpaarden. Volgens mij moet je papierwerk invoeren en dan kunnen de paarden die kant op. Volgens mij doet een vervoersmaatschappij dat wel. Kun je altijd navragen. Veetransport naar Zweden.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:14

Zep heeft idd in Zweden gezeten en Kojack haar voormalige paard is vanuit Nederland naar Zweden gegaan bij Zep. Kojack zal het dus ook wel weten.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:34

Gilissen laat je zelf reisschema en gezondheidsverklaring
regelen. Dus dit zul je alsnog zelf moeten doen.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:17

Mijn pony is afgelopen zomer naar Zweden verkocht. Hij is vervoerd door Potijk. Allemaal supernetjes geregeld. Wij hebben hem daar 's ochtends gebracht, de "DA" van de VWA kwam daar om 10uur keuren. Papieren mee, zorgen dat alles qua entingen in orde is, afleveradres, telefoonnummers mee.
Alles is prima verlopen. Pony is dinsdag begin van de middag vertrokken en de volgende dag om een uur of 7 's avonds aangekomen. Stonden met 6 paarden op de wagen, keurig netjes geregeld. Reisschema e.d. zorgen zij ook zelf voor.

Op het bedrijf waar ik loop worden regelmatig paarden vervoerd door Potijk en we zijn echt super tevreden! Leuke mensen en goed voor de paarden!