Ik denk niet dat je het vertrouwen heel snel kunt winnen van een paard/pony. Soms kan het zo lijken, maar als je dat paard dan echt iets vraagt om te doen wat die moeilijk vindt of van zichzelf niet snel zal toestaan, dan zal die dat ook echt niet doen. Maar het vertrouwen... Nee, dan hoef je niet uren te tutten en te wandelen met het paard.
Je moet gewoon een beetje "trouw" zijn als het ware. Zo veel mogelijk komen en proberen te doen wat het beste is voor jouw paard/pony. Dus ook gewoon inderdaad poetsen, knuffelen, als het lekker weer is etc. es wassen. Maar ook werken. Ze mogen best voor je werken, zelfs al is het hard werken. Als je maar genoeg aandacht (gaat niet zo zeer om de uren per dag denk ik, maar wel om dat het iedere dag is) aan het paard besteed.
Mijn paardje bijvoorbeeld laat zich door een vreemde al niet vangen in de wei, en ik kan er alles mee (heb haar in februari 4 jaar). Van de zomer ben ik ook gewoon op kamp met haar geweest etc. Dan is het inladen, daar uitladen, dezelfde avond nog gaan rijden ermee, in een wildvreemde bak/bos, tussen vreemde paarden en mensen. Maar dat gaat dan gewoon prima.
Je moet niet te veel aandringen bij je paard, als je een band opbouwt, komt dat vertrouwen echt wel. Hoe lang heb je Sok dan al? Wat doe je zoal met hem? Hoe vaak?