Hoe stijgeren bestraffen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Esther

Hoe stijgeren bestraffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:23

Hey,
Als Jérom eens geen zin heeft in wandelen, staat hij stil of stijgert.
Maar na stijgeren komt hij direct weer meewandellen, moet ik dit dan bestraffen?
En.., hoelang zou ik dan mogen wandelen, nu beperk ik het tot 5 minuutjes.

Groetjes,

saskiakefie

Re: Hoe stijgeren bestraffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:24

Zeker bestraffen. Hij trekt gewoon aandacht..

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:25

Hoe dan, met de zweep slaan ? of gewoon eens een tik op z'n neus ?
Omdat hij dan direct doorwandelt, ben ik bang dat hij denkt dat hij gestraft word omdat hij doorwandelt..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:26

tik op de neus. niet met de zweep. Ik denk dat je het dan alleen erger maakt. En niet teveel spel van maken.Gewoon een goede tik, en doorstappen. Klinkt makkelijker dan het is natuurlijk Haha!

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:27

En hoelang mag ik dan wandelen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:28

als hij omhoog komt, een ruk aan de teugel of halstertouw en stemgebruik.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:28

gewoon rustig opbouwen..Ik denk dat je daar nu goed mee bezig bent...

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:29

Owja misschien is het even handig dat jullie dit weten, Jérom is als veulen NOOIT onder handen genomen, hij is verschrikkelijk verschuwt geweest naar de verhuist naar mij...het heeft 3 maanden geduurt voor we hem konden aaien als een gewoon paard... daarom ben ik dus trots dat hij al een beetje wandelt, kan dit gevolgen hebben voor zijn opleiding ? (dat hij als veulen niet onder handen is geweest)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:30

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:31

@maanling: oke is goed, ik ga het nu ff lezen

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:32

hoe oud is ie nu dan?

meestal is dat niet zo erg hoor, ze leren snel genoeg

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:34

4 maand, ongeveer

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:40

Mijn conclusie was: het valt niet te bestraffen want eenmaal weer op de grond ben je te laat, en als ze in de lucht zijn is het wat moeilijk. Maar die van jou is wat kleiner en handzamer dus misschien kun je toch een tikje geven als ie van de grond af komt?

En nooit trekken als ie niet mee wilt. Eerder omzetten (pasje opzij laten doen) of met een zweepje een tikje op de achterhand.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:41

Misschien ook handig even te vragen, ik heb gehoord dat je als je het paard precies naast je wilt laten lopen je een
zweepje achter hem moet houden.., aangezien jerom altijd achter mij wil lopen, zeiden ze dat ik het zo moest proberen. Of is dit een slechte manier ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:46

tja... Ligt er een beetje aan hoe groot hij is, maar het lijkt me onhandig om tegelijkertijd het paardje netjes naast je te houden en ook een zweepje bij de achterhand te houden. Hoe moet je dat doen zonder helemaal omgedraaid te moeten lopen? Je kunt proberen het touw links te houden en het zweepje met je rechterhand erachter, maar dat lijkt me niet de manier.

Misschien kun je beter met een snoepje zorgen dat hij netjes naast je loopt en dan meteen belonen als ie een paar pasjes netjes naast je zet.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:47

met een snoepje?? die methode probeer ik juist te mijden, of is die écht zO goed??? dus, gewoon even een zweepje naast/achter hem houden dan..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:52

Ik heb Josie met snoepjes door de eerste dingen heen gekregen. Ze kwam als 3,5 van de wei en had bijv nog nooit op stal gestaan. Ze weigerde dus gewoon de stal in te gaan. Dat heb ik met succes met snoepjes opgelost. Ook het voetje geven ed kon ze wel een beetje, maar niet van harte, ook dat is goed gekomen met snoepjes.

Nu staat ze bij het wassen op de wasplaats netjes stokstijf stil want ze weet dat als ze braaf is dat ze dan achteraf een half handje brokjes krijgt.

En haar singelnijd is afgelopen sinds ik met aansingelen wat paai met een snoepje als ze braaf is.

Natuurlijk moet je van een paard geen schooimonster maken, maar het kan soms echt heel goed helpen.

Ze krijgt nooit iets voor niets! Als ik al zin heb om haar gewoon iets lekkers te geven zonder dat ze daarvoor iets gedaan heeft dan gaat dat via haar voerbak, niet uit mijn handen.

Ze is best even happerig geweest in het begin, maar dat is ook weer snel afgelopen. Zeker nu ik de 'zomaardingen' in de voerbak geef.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:56

En wat mij ook geholpen heeft: de stoute dingen negeren (en soms bestraffen als het echt te ver ging) maar belangrijker: de goede dingen belonen!

Dus als ze netjes stil stond met poetsen dan blééf ik haar de hemel in prijzen, ookal deed ze dus eigenlijk niets, alleen maar stilstaan.

Dan weet ze nl dat stilstaan goed is en wiebelen fout. Als je het wiebelen alleen bestraft weet ze dat dat niet mag, maar wat moet dan wel? Dat moet je ze ook duidelijk maken door gewenst gedrag te belonen.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 15:03

Goed, ga ik vanavond eens proberen, vertel wel hoe het geweest is doeii Clown

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:11

Ik vind steigeren een vorm van imponeren. Paarden die dat bij me doen ook veulens krijgen van mij een trap onder hun buik. Ik schop ze natuurlijk niet verrot. Het gaat er niet om dat het ze zeer doet, maar ze moeten ervan schrikken.
Het is een kwestie van een paar keer dan zijn ze er heel goed achter dat jij hun leider en baas bent.

Tis echt niet zielugggg, kijk maar eens wat er in de koppel gebeurt. Duidelijk optreden, consequent zijn en de juiste timing hebben, dat is het allerbelangrijkste.
Of je nu een tik, ruk of schop geeft dat maakt niks uit als je timing maar goed is!