Herkeuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Herkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:28

Ik heb een merrie die afgekeurd is voor de sport{voor de verzekering} een paar jaar geleden,ze liep toen kreupel en ze konden niet vaststellen waar en wat precies,dus hebben ze haar heel simpel afgescheept met hoefkatrolonsteking/artrose.Na 2 second opinion's van 2 verschillende dierenartsen blijkt dat er met de voorbenen niks aan de hand is.Met behulp van de 2de dierenarts is er een behandeling ingezet voornamelijk ostheopathie en accupuntuur.En op dit moment loopt dit paard weer helemaal goed.Er is niks meer aan te zien,en ze is blij bokt en rent weer door de wei en word weer iedere dag gereden.Nu wil ik niet te vroeg juichen natuurlijk en afwachten hoe het gaat.Maar wat ik me afvroeg is of zo'n paard dus een herkeuring kan krijgen? Want de dierenarts in het begin heeft gewoon een foute diagnose gesteld waardoor ze dus afgekeurd is.Weet iemand dit?

_maaike_D

Re: Herkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:47

als de dierenarts een foute diagnose gesteld heeft kan je, volgens mij, je paard opnieuw laten keuren maar ik weet het niet zeker. je zou haar in ieder geval door een andere dierenarts laten keuren

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:02

Volgens mij kun je een paard altijd opnieuw laten keuren. Het gebeurt ook wel eens dat een paard zich heeft verstapt de dag voor de keuring en daardoor niet helemaal soepel loopt, op DAT moment wordt zo'n paard dus afgekeurd, want hij loopt niet goed en komt dat nou door het verstappen of een ander onderliggend probleem. Zo'n paard kun je dan na een tijd weer laten keuren en dan kan ie alsnog goed gekeurd worden (als het alleen maar verstappen was)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:18

Wanneer een paard is afgekeurd voor de sport en dus uit de verzekering is gezet, kun je haar volgens mij niet meer goedgekeur krijgen.
Renske_ heeft dit ook eens bij de hand gehad met haar paard, die is ook op een fout diagnose afgekeurd en later weer een heel eind opgeknapt, maar ze mocht er nooit meer wedstrijden mee rijden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:21

Wil je haar laten herkeuren met het oog op verkoop of voor je eigen gemoedsrust?

Volgens mij mag ze niet meer de verzekering in en mag je er nog wel wedstrijden mee rijden als je dat wilt en zij het lichamelijk aan kan. Volgens mij mag je haar niet doorverkopen maar weet niet helemaal hoe dat zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:27

Aangezien dit eigenlijk meer een 'technische' verzekeringsvraag is, verplaats ik het topic even naar TAO.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:38

Is ze bij jou afgekeurd of bij de vorige eigenaar?
Als het bij jou is, moet je de verzekering bellen. Als het niet bij jou was, dan is het misschien beter om het stil te houden en een startkaart aan te vragen. Weet dat dat vaker is gebeurd. Maar dan ben je wel in overtreding Bloos!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:41

Maar waarom zou je met een paard dat niet in de verzekering mag geen wedstrijden mogen rijden vraag ik mij dan af?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:46

daniella74 schreef:
Maar waarom zou je met een paard dat niet in de verzekering mag geen wedstrijden mogen rijden vraag ik mij dan af?

Omdat hij uit de verzekering is gezet en er is uitbetaald. De verzekering heeft voor het paard betaald! Anders zouden meer mensen proberen om hun paard afgekeurd te krijgen en later wel wedstrijden mee rijden. Nu blijft een afgekeurd paard niks meer waard en anders zou hij weer meer waard kunnen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:18

Ja het is bij mij gebeurd,dank jullie wel.Ik weet dat ik van 2 dierenartsen de bevestiging kan krijgen dat ze weer helemaal goed is.Ik vroeg het me af,ik weet niet of ik er ooit weer wedstrijden mee wil rijden want daar heb ik wel andere paarden voor.Mischien als ze heeeeeel goed blijft lopen,het is wel een talentje namelijk.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:38

is er geen verschil waar ze op afgekeurd word? klinisch is een moment opname
rontgologisch(als ik het zo schrijf) daarin tegen weer niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:52

rontgelogisch is het ergste wat ze heeft voor een 2-3 van het straalbeen.Daar worden ze niet op afgekeurd en ze konden toen de oorzaak niet goed vinden {ondervoet was verdoofd en ze liep nog steeds kreupel} en dus dachten ze dat het hoefkatrolontsteking/artrose was,daar werd het op afgeschoven zeg maar.En vorig jaar hebben we nieuwe foto's laten maken,die waren zo goed dat ze daar dus niet kreupel van kon lopen volgens 2 dierenartsen,en na de ostheopathische en accupuntuur behandeling doet ze dat dus ook niet meer. Het heiligbeen stond scheef en 1 achterbeen kon er daardoor niet naar voren toe onder gezet worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:05

als er indertijd een uitkering voor de verzekering is geweest zal je je verzekering moeten bellen. Misschien eisen ze wel de uitbetaalde schadevergoeding terug en mag ie dan de verzekering weer in? Ik heb geen idee of dat zo werkt maar kan het me wel voorstellen. Misschien weet LDRD het wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:05

Nou ze hoeft geen verzekering meer in daar is ze te oud voor,maar ik dacht gewoon aan een klinische keuring zodat het wel "bewezen" is dat ze weer helemaal goed is ofzo.Of mischien maak ik me er gewoon veels te druk om haha.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:26

wat is dan je probleem, dan is het risico toch ook voor jezelf? je kunt dan toch geen aanspraak meer maken op je verzekering of je moet een papier hebben getekend indertijd dat je geen wedstrijden meer rijdt met dat paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:14

Ja dat ook,en niet voor verkoop etc.Ik heb ook geen probleem,vroeg het me alleen af.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:30

cissy schreef:
als er indertijd een uitkering voor de verzekering is geweest zal je je verzekering moeten bellen. Misschien eisen ze wel de uitbetaalde schadevergoeding terug en mag ie dan de verzekering weer in? Ik heb geen idee of dat zo werkt maar kan het me wel voorstellen. Misschien weet LDRD het wel?

Dat moet inderdaad!

weet dat dit een laaaate reactie is Bloos maar omdat er niet echt een duidelijk antwoord is gekomen wil ik even zeggen hoe t bij mij is gegaan(zag dat ik eerder al werd genoemd Knipoog )

mijn paard werd in oktober 2004 afgekeurd voor de sport, wisten niet precies wat hij had, was al bij meerdere klinieken geweest, uiteindelijk op ataxie gegooid.
ik kreeg 90% uitbetaald van de verzekerde waarde en kon kiezen of afstaan aan verzekering(zou hij evt als recreatiepaard worden doorverkocht of naar slacht gaan) of terugkopen van de verzekering en dan een contractje tekenen dat hij nooit meer in de sport werd uitgebracht en ik hem niet meer mocht doorverkopen.
Logisch ook want de verzekering betaald mij een paar duizend euro en ik koop mn paard voor slachtprijs terug, zou mooi zijn als ik dan toch weer de sport in ging of mn paard voor een aardig bedrag zou doorverkopen.

Binnen een jaar liep mn paard weer 100% goed, ik reed weer volop met hem, en wilde evt endurance starten of een andere ruiter hem in de lagere klasse dressuur laten starten(waren zelf voorhee Z1 en t/m M1 kon hij weer makkelijk aan)
dit werd NIET toegestaan door de verzekering! je kan evt een soort 'vrijstelling' van ze krijgen, echter dit gebeurd vrij zelden.

Blijft er niets anders over dat het afkeuren ongedaan maken, hierover deden ze erg moeilijk en in grote lijnen zit het dan zo dat je het uitbetaalde bedrag moeten terugstorten en het paard laten herkeuren door degene die hem heeft afgekeurd,
Dit zal moeilijk zijn, dan moet de DA(en de verzekering) immers een grote fout toegeven, nml het onterecht afkeuren van een paard Knipoog
ze waren hier bij mijn verzekering iig niet echt happig op, heb dit dan ook niet doorgezet, mede omdat ik het verzekeringsgeld grotendeels aan DA kosten heb besteed om hem er weer bovenop te krijgen.

toch gaan starten met een afgekeurd paard is een risico, nml boete+in beslag name van je paard. en via het chipnr krijgt je verzekering een melding als er met dat chip nr een startkaart wordt aangevraagd.

fraude plegen met de chip en je paard opniew laten chippen en registreren onder een andere naam en met afstamming onbekend is de enige optie om dit alles te omzeilen, het is mogelijk, oa via België
maar omdat mijn paard hier in de buurt erg bekend is(hier gefokt en altijd in deze regio op wedstrijd geweest bij vorige mensen en bij mij, en via bokt lezen er ook meer mensen mee dan je denkt) heb ik ook dat niet gedaan, stel ze komen er achter bij de verzekerig ben ik alsnog mn paard kwijt en dat is het mij niet waard

Je zal dus contact op moeten nemen met de verzekering waarbij het paard verzekerd was en vragen hoe zij er tegenover staan.

Wat sommige hier door de war halen is een aankoop-keuring, is je paard bij zo'n keuring ineens kreupel kan je altijd herkeuring aanvragen

maar bij afkeuren als sportpaard wordt het paard door de verzekering uitbetaald en heb jij als eigenaar je te houden aan de regels van de verzekering die daarbij komen kijken.

succes ermee Lachen