Trailer kopen (gewicht/rijbewijs B)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Trailer kopen (gewicht/rijbewijs B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 14:12

Ik zit een beetje na te denken over de aanschaf van een trailer.
Nou heb ik alleen een rijbewijs B en begreep dat het dan toch mogelijk is.
Nou kom ik er toch niet helemaal uit.
De auto heeft een ledig gewicht van 1609 kg. en een terkvermogen van 1800.
Het maximumgewicht kon ik niet ontdekken, via boekjes en nummers op de auto lijkt het 2100 te zijn, maar het is mij wel onduidelijk of dit klopt of uberhaupt kan kloppen.

Mocht het wel kloppen dan zou ik volgens mij een trailer kunnen kopen van 1400 kg (incl laadvermogen). Hoe zwaar weegt zo'n trailes ongeveer?
Ik wil graag een 1,1/2 paard trailer kopen voor mijn D-pony.
Het zou een tweedehandstrailer worden, want een nieuwe is te duur. Ik hoef geen luxe trailer, maar wel kwaliteit. Maar waar moet ik precies op letten? Kan ik een trailer laten keuren (ook de bodem) en hoeveel zou zo'n keuring ongeveer kosten.
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 06-11-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackWych

Re: Trailer kopen (gewicht/rijbewijs B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:15

Leeggewicht+laadvermogen van de trailer moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto

EN

Leeggewicht+laadvermogen van de trailer PLUS leeggewicht+laadvermogen van de auto moet totaal lager zijn dan 3500 kg

Het spreekt vanzelf dat je auto het ook moet mogen trekken volgens kenteken, maar dat zit geloof ik wel goed)

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:26

Ik denk dat je niet goed geinformeerd bent met een trailer heb je echt wel een B/E rijbewijs nodig. Dus het lijkt me wel zo handig dat je eerst dit rijbewijs gaat halen. succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:31

Inderdaad, op basis van jouw gegevens mag je inderdaad een trailer van 1400kg MTM aan je auto knopen.
Je kunt bij elke goede trailerhandel een Bovag-keuring laten verrichten. Dit geeft je enige zekerheid dat je een fatsoenlijke trailer koopt. Keuring kost enkele tientjes.
Let er wel op dat de trailer op papier niet meer dan 1399kg mag wegen, anders ben je alsnog de klos. Terugkeuren is een mogelijkheid, maar persoonlijk ben ik er terughoudend mee. Ik blijf erbij dat je E-rijbewijs halen een verstandigere zet is.

@ joplin_1: lees de FAQ!! Je hebt ongelijk!! Ik ben WEL goed geïnformeerd. Ik heb hier meerdere artikelen over geschreven, welke door de juridische afdeling van de plotie zijn gecheckt!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 16:49

Bedankt voor de antwoorden.
Nog een vraagje aan ikke; waarom is het E-rijbewijs een handigere zet, juridisch of voor de vaardigheden?

Timmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:03

Volgens de gegevens die je geeft mag je idd met je auto een trailer trekken op je B rijbewijs, mits die lichter is als je auto. Maar dat is als je trailer van 1400 hebt/koopt.
Ik denk dat je BE rijbewijs halen altijd goed is. Het is een bevestiging van je vaardigheden en bovendien heb je nooit gezeur om wat wel en niet mag. Maar die keus is aan jou.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:42

als ik jou was zou ik maar even informeren bij het CBR en niet naar de FAQ kijken dan weet je het zeker. Maar doe vooral wat je niet laten kunt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:46

joplin_1 schreef:
als ik jou was zou ik maar even informeren bij het CBR en niet naar de FAQ kijken dan weet je het zeker. Maar doe vooral wat je niet laten kunt.

Volgens mij gaat het wetboek boven de mening van het CBR, lees artikel 15 van reglement rijbewijzen, kun je vinden op www.overheid.nl
DE FAQ KLOPPEN WEL!!!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:47

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:49

joplin_1 schreef:
Ik denk dat je niet goed geinformeerd bent met een trailer heb je echt wel een B/E rijbewijs nodig. Dus het lijkt me wel zo handig dat je eerst dit rijbewijs gaat halen. succes
Toch jammer dat er altijd weer mensen zijn die denken dat ze het weten terwijl ze het verkeerd hebben.....

Roel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:52

Een E rijbewijs is altijd verstandig omdat je inderdaad vaardigheden leert, en op het moment dat je je E rijbewijs gaat halen vragen ze ook waarvoor je hem gaat gebruiken.

Indien je dus voor paarden gaat gebruiken ga je anders les krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:22

Lieke schreef:
Bedankt voor de antwoorden.
Nog een vraagje aan ikke; waarom is het E-rijbewijs een handigere zet, juridisch of voor de vaardigheden?

Vooral voor je vaardigheden. Je leert handigheidjes om makkelijker met een trailer om te gaan.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat er wetgeving in de maak is waarbij voor alles boven 750kg MTM E-rijbewijs verplicht wordt. Dat is niet iets voor dit of volgend jaar, maar over enkele jaren zal je er zeer waarschijnlijk alsnog aan moeten. Het zal er tegen die tijd ook zeker niet eenvoudiger op worden en binnen is binnen. (volgend jaar m'n D-rijbewijs halen, is mijn lijstje vol Haha! )

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:13

Katja schreef:
joplin_1 schreef:
Toch jammer dat er altijd weer mensen zijn die denken dat ze het weten terwijl ze het verkeerd hebben.....

Hmm... ik werd laatst (maandje terug) aangehouden met de trailer en die agent beweerde toch echt dat je ALTIJD een B/E nodig hebt voor het rijden met een trailer.

Ik zou het risico niet nemen en gewoon je E gaan halen. Stel dat je een ongeluk krijgt dan kun je er wel vanuit gaan dat de verzekering moeilijk gaat doen als je geen E hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:18

CD28 schreef:
[Hmm... ik werd laatst (maandje terug) aangehouden met de trailer en die agent beweerde toch echt dat je ALTIJD een B/E nodig hebt voor het rijden met een trailer.

Ik zou het risico niet nemen en gewoon je E gaan halen. Stel dat je een ongeluk krijgt dan kun je er wel vanuit gaan dat de verzekering moeilijk gaat doen als je geen E hebt.

Die agent beweerd maar een eind heen, mag ie mij uitleggen hoe ie dat wil rijmen met art. 15 van het regelement rijbewijzen.
ook die verzekering doet niet moeilijk, die heeft zich namelijk gewoon aan de wet te houden. Dat weten ze ook en één telefoontje van je rechtsbijstand zal ze weer vlotjes met twee pootjes op de grond zetten.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:19

Op de website van de RDW (rijksdienst voor wegverkeer) staan die wetten precies op. Je mag idd met een trailer rijden met B rijbewijs mits voldaan aan de dingen die hierboven ook al genoemd worden. Daar kun je een agent natuurlijk altijd op wijzen als hij/zij je aanhoudt; zij weten immers ook niet alles. Geeft hij je toch een boete dan vecht je die gewoon aan... ze kunnen je niks maken als je de regletjes niet overtreedt....

Maar idd E-rijbewijs is wel makkelijk; dan leer je iig goed achteruit zetten Knipoog heel handig!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:20

Ik heb ook met de vrachtwagen een keer een bekeuring gekregen van een agent die het helemaal verkeerd had. Je moet ze niet altijd geloven. Knipoog

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:35

wil niet te veel zeggen, maar toen ik examen deed zei de examinator dat het daarlijk verplicht wordt om een E rijbewijs te hebben.
je mag dan nergens zomaar mee rijden (bv tendermaster als ik het goed schrijf of een gewoon karretje)

gr anita

Roel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:16

missanita84 schreef:
wil niet te veel zeggen, maar toen ik examen deed zei de examinator dat het daarlijk verplicht wordt om een E rijbewijs te hebben.
je mag dan nergens zomaar mee rijden (bv tendermaster als ik het goed schrijf of een gewoon karretje)

gr anita

Dit klopt wel dat ze er mee bezig zijn.. Vind het niet verkeerd aangezien ik soms mensen met een huuraanwagen zie rijden...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 21:03

Nou, ik ga nog even nadenken over het E-rijbewijs.

Maar heeft iemand nog tips waar ik goed op moet letten bij de aanschaf en wat zal een tweedehands trailer ongeveer kosten?

peardemegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:17

ik zou ook graag mijn E-rijbewijs gaan halen!maar moet nog eventjes goed sparen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:29

Lieke schreef:

Maar heeft iemand nog tips waar ik goed op moet letten bij de aanschaf en wat zal een tweedehands trailer ongeveer kosten?

Meer informatie hier over kan je natuurlijk vinden via de zoekfunctie daar er al meerdere topics over zijn geweest (ook recent).

Een van de belangrijkste dingen is de bodem: wanneer je deze goed schoon houdt zou deze volgens onze trailerdealer in de buurt eens in de 7 'a 8 jaar vervangen moeten worden. Je kan natuurlijk ook vragen hoe lang de bodem er al in ligt.

Daarnaast: antislip op de vloer en eventueel ook op de laadklep (of gewoon houten balkjes) is natuurlijk ook prettig, evenals het NIET aanschaffen van een zwarte trailer. Wanneer je je paard daar in zet met warm weer (of wanneer de zon er lekker een uurtje op heeft gestaan) dan weet je in ieder geval dat je paard die dag geen solarium meer nodig heeft...

Daarnaast: hebben hout en kunststof beide hun voor- en nadelen, waarbij je zelf moet bepalen welke voor- en nadelen voor jou van belang zijn om hier een keuze uit te maken. Zelf vind ik het ook erg belangrijk dat de binnenzijde van de trailer zo egaal mogelijk is en dat er weinig is om aan te stoten voor je paard, maar gelukkig is dat in de meeste gevallen goed geregeld.

Wat een tweedehands trailer moet kosten is natuurlijk erg afhankelijk van wat je zelf wilt! Wij hebben in mei een Henra Amazone trailer gekocht, groen hout met witte kap, 1,5 paards en 5 jaar oud en goed onderhouden, geen zadelkamer oid voor 2000 euro. Dus dat is een richtprijs, maarja: het ligt er compleet aan wat je zelf (kwijt) wilt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:44

Judje schreef:
Lieke schreef:

Meer informatie hier over kan je natuurlijk vinden via de zoekfunctie daar er al meerdere topics over zijn geweest (ook recent).

Een van de belangrijkste dingen is de bodem: wanneer je deze goed schoon houdt zou deze volgens onze trailerdealer in de buurt eens in de 7 'a 8 jaar vervangen moeten worden. Je kan natuurlijk ook vragen hoe lang de bodem er al in ligt.

Die trailerboer van jou vervangt graag bodems zeker? Beetje bodem moet gewoon 10-15 jaar mee kunnen, mits er de juiste aandacht aan wordt gegeven en er goede materialen zijn gebruikt (de prijs wordt ergens door bepaald).
Judje schreef:
Daarnaast: antislip op de vloer en eventueel ook op de laadklep (of gewoon houten balkjes) is natuurlijk ook prettig, evenals het NIET aanschaffen van een zwarte trailer. Wanneer je je paard daar in zet met warm weer (of wanneer de zon er lekker een uurtje op heeft gestaan) dan weet je in ieder geval dat je paard die dag geen solarium meer nodig heeft...

Tja, sommigen vinden uiterlijk belangrijker Extreme duivel Let er wel op dat de kitrand van de vloer in orde is. Als er vocht onder een gietvloer komt, heb je de poppen aan het dansen......
Judje schreef:
Daarnaast: hebben hout en kunststof beide hun voor- en nadelen, waarbij je zelf moet bepalen welke voor- en nadelen voor jou van belang zijn om hier een keuze uit te maken. Zelf vind ik het ook erg belangrijk dat de binnenzijde van de trailer zo egaal mogelijk is en dat er weinig is om aan te stoten voor je paard, maar gelukkig is dat in de meeste gevallen goed geregeld.

Scherpe, uitstekende delen zijn bij wet verboden! Onderdeel van de verplichte veterinaire keuring. Welliswaar hoeft deze keuring voor particulieren niet meer periodiek herhaald te worden, maar aan de eisen moet je gewoon voldoen!
Judje schreef:
Wat een tweedehands trailer moet kosten is natuurlijk erg afhankelijk van wat je zelf wilt! Wij hebben in mei een Henra Amazone trailer gekocht, groen hout met witte kap, 1,5 paards en 5 jaar oud en goed onderhouden, geen zadelkamer oid voor 2000 euro. Dus dat is een richtprijs, maarja: het ligt er compleet aan wat je zelf (kwijt) wilt!

klinkt inderdaad als een nette prijs. Grofweg mag je zeggen dat je vanaf 1500 euro een fatsoenlijke trailer kunt kopen (maar ook vreselijke bagger!) en verder is the sky the limit Haha!