Haflinger hengstje valt aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

Haflinger hengstje valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 00:34

Ik verzorg nu sinds donderdag een haflinger veulen. Een hengstje van 10 maanden. Het ging allemaal heel goed. Hij zag mij als leider, accepteerde me en mocht tot nu toe als enige hem overal aanraken.

Hij staat bij een woonwagenkamp bij mij in de buurt. En telkens als ik met hem bezig ben en er is niemand in de buurt gaat het goed, zodra er iemand uit dat kamp in de buurt komt wordt hij lastiger.
Vandaag was ik weer met hem bezig, ging allemaal lekker, tot er 2 jochies uit dat kamp bij kwamen staan. Hij werd toen echt onhandelbaar. Hij viel iedereen aan, mn vriend die al de hele tijd dat ik met hem bezig was stond te kijken werd ook aangevallen. Hij kon optijd wegkomen. Maar hij viel mij ook aan. Hierbij heeft hij mn arm goed te pakken gehad, flink hard gebeten. Die jochies die erbij kwamen werden ook aangevallen, bij eentje had hij een trui te pakken, waar nu een gat in zit omdat dat jochie begon te trekken aan zn trui. Als Santino zn velletje erbij gehad had was dat jochie een stukje vel kwijt geweest.

Dat ik vanmidag kwam merkte ik meteen al wle aan Santino dat hij anders deed als anders. Wat opgefokter, hij keek wat doffer uit zn ogen. Hij was ook beetje bezweet. Op het eerste gezicht leek hij mij niet ziek. Ik kreeg het vermoeden dat hij opgejaard was, omdat hij ook stond te hijgen nog een beetje.
Ik had al een tijdje het vermoeden dat hij daar niet lekker staat, dat ze hem niet paardwaardig verzorgen zeg maar, en misschien ook wel slaan. Dat ik wegfietste vanmiddag begonnen die jongetjes dingen naar het hoofd van Santino te gooien. Ik zeg er wat van natuurlijk, ik zeg dat je een paard zo niet behandeld, worden ze boos. Mijn gevoel werd dus eigenlijk alleen maar bevestigd.

Ik zit nu te denken wat ik moet doen. Mn arm heeft alle kleuren van de regenboog (mazzel dat ik een dikke jas aan had). Ik twijfel nu of ik nog wel moet doorgaan met Santino verzorgen, is het wel verstandig, krijg ik er straks geen problemen mee als ik toch door ga met verzorgen. Het is dat stalling zo duur is anders had ik Santino geprobeerd te kopen van ze.
Sowieso als ik stop met Santino verzorgen blijf ik hem wel in de gaten houden. Hij had nu ook een schrammetje op zn schouder, maar als alles erger wordt bij hem, als ik zie dat hij zich duidelijk minder gaat voelen denk ik er toch over om eens contact op te nemen met de dierenbescherming. Al is het alleen maar met de vraag wat ik moet doen. Zn weiland is ook slecht namelijk. Bestaande uit van die bouwtereinhekken, een oud hek wat er al stond, paar tussen palen gespannen touwtjes en een ander afzethek. Staan 2 voetbaldoeltjes in zn weiland, en een of andere oude aanhanger. Zn water is niet altijd schoon, hooi ligt er onvoldoende, gras is er nu ook nog onvoldoende...

Hoe denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen?

Lise81

Re: Haflinger hengstje valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:34

Ten eerste is blijkbaar jou onzekerheid een rede tot de omslag van zijn gedrag.

Een veulen van 10 maanden hoort bij andere paarden/veulens te staan, hij staat dus écht niet in een voor hem geschikte omgeving. Zeker als hij daarbij nog wordt lastig gevallen/opgejaagd.
Zo krijg je een sociaal-gestoord paard.
(Misschien hebben ze hem gered van de slacht oid, omdat toch veel haflinger-hengstjes die kant op gaan, maar op deze manier komt hij daar ook).

Als ze hem wel kwijt willen, willen verkopen, kan je misschien een koper voor hem zoeken.

Zelf zou ik niet door gaan met het verzorgen, je houdt de situatie nl. misschien in stand. Begrijp wel dat het moeilijk is, want zoiets gaat enorm aan je hart.

Overleg het met zijn eigenaar, vertel dat je zag dat anderen dingen naar hem gooide en dat hij eigelijk met soortgenoten een kudde moet vormen om later een leuk paard te worden. Zeg dat je je zorgen maakt om het dier.
Misschien mag je hem op bokt/marktplaats te koop aan bieden en dat hun er wat aan verdienen en het paardje een goeie plek krijgt.

Heel veel succes!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:41

ik ga met Lise81 mee. Je verzorgpaardje staat daar zo te horen echt niet op z'n plaats, arm diertje.

Het risico lijkt mij heel groot dat Santino op een gegeven moment jou zó te grazen gaat hebben dat het voor jou heel onveilig wordt. Het arme beest kan er dan allicht niets aan doen, als ie gepest wordt is het logisch dat hij gestoord wordt, maar wil jij in het ziekenhuis belanden ? Ach gut

Probeer misschien de eigenaar zover te krijgen dat santino ergens anders naar toe kan, al is het door te verkopen, en anders... Stop ermee, zou ik zeggen.

Succes !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:37

Ik kan eigenlijk niks anders dan mij aansluiten bij Lise81 en jokari.
Natuurlijk is het heel erg, maar je eigen veiligheid gaat voor!
Heel veel succes in ieder geval!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:20

tja ik ben het eens met de rest, jou veiligheid gaat boven alles en een paardje wat geplaagd word en niet lekker op zijn plek staat kan levensgevaarlijk worden