Hoe los ik dit op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LMuntje

Hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:50

Ikl heb sinds kort een nieuw paard.
Het is een NRPS ruin dat erg gevoelig is, en niet van lichamelijk contact houd.
Nou is hij altijd wedstrijd paard geweest en ik wil er alleen buiten mee rijden.
Nouja ik woon in het bos eerste keer heb ik met hem gewandeld en het ging echt super, toen heb ik een aantal buitenritten gedaan en net toen ik vond dat alles goed ging kwam dit probleem opspelen:

Meneer weet het hele bos al bijna uit zijn hoofd iig de route naar huis Clown , nou is hij heel moeilijk als hij er voorbij wilt maarja kan ik me ook wel voorstellen en ik ken meerdere paarden die dat hebben.Totdat 2 weken geleden dat hij geen stap weer wou zetten zodra we onze ''oprit'' uitgingen en het hoofdpad van het bos opgingen staat hij stil.Hij zet geen stap meer nou dacht ik eerst baldadigheid want het kwam ineens opzetten dus streng geweest maar hij zet geen stap vooruit en loopt alleen achteruit en dreigt met steigeren.Nou kreeg ik hem zelf niet vooruit en werd ik wel onzeker toen is er iemand anders opgegaan en heeft hem nouja vooruit gekregen op een strenge manier(wij dachten dat hij aan het uitproberen was) bij haar liep hij wel. Nou ging ik vorige week weer en ik heb anderhalf uur op het pad gestaan en hij ging in totaal 2 stappen vooruit Clown ik heb het lief geprobeerd streng geweest geaaid gezongen etc. Maar zodra hij 2 stappen vooruit ging schrok hij blijkbaar van zichzelf en vloog weer naar achteren.

Nou vind ik dat heel frustrerend en vertrouw ik hem niet als ik in het zadel zit en hij zo begint te doen , en het lukt me niet om kwaad te worden maar dat lijkt me niet nodig hier.ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat zo snel achteruit ging en daarna ging steigeren. terwijl in de kraal thuis is het een schatje.

Toen kwam een paar dagen na het rijden de vroegere eigenaresse langs en die zei dat hij nog nooit alleen met ruiter het bos in was geweest er liep altijd iemand bij .Hij vertrouwt mij dus niet als ik er niet naast loopt

Nou vroeg ik me af of er manieren zijn zodat hij mij vertrouwt nou wilde ik dit weekend met hem gaan wandelen maar toen ik sochtends ging voeren hinnekte hij en begon koliek verschijnselen te vertonen ...achteraf gekeken heeft hij op mij gewacht aangezien er meerdere mensen hebben rondgelopen.
Maar los daarvan wat moet ik nou doen?
Ik wil hem niet vooruit schoppen oid. Ik wil dat hij mij vertrouwt , ik heb eigenlijk geen bak ter beschikking wel een bos .Zelf irriteer ik me mateloos als ik in een bak moet rijden en raak ik gefrustreerd wat hij aanvoelt en dus geen optie is

zijn er bepaalde oefeningen zodat hij me vertrouwt en uiteindelijk met mij mee uit gaat rijden?
Ik wil hem echt niet kwijt en ben bereid veel te doen voor hem ik weet alleen niet wat.?

Ps tuig,tanden ed. zijn gecheckt.

mrie

Re: Hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:54

Wandel met hem naar het bos en ga er dan pas op, klein rondje maken en weer naar huis. Maak steeds een groter rondje. Zorg dat het leuk is voor hem.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:58

Kun je niet samen met iemand anders (te paard) naar het bos? Dat zou ik proberen. Of nog liever met een groep.

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:00

@Mrie het rare is juist dat hij het geweldig vind hij loopt heel graag en altijd met zijn oren naar voren enzo
@Zammie ja dat doet hij geweldig ik wil alleen wel onafhankelijk ook gaan rijden zelf met hem weg niet steeds met anderen ,ik rijd ong 1x in de 2 weken met een groep oid

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:05

Ik begrijp dat je graag individueel het bos ingaat, maar hij heeft nu duidelijk een leider nodig. Iemand (jij naast hem of een ander paard) die dus voorop rijdt. Ik zou dan of gewoon aan de hand met hem gaan en dan eventueel in het bos opstappen (terugweg) of met iemand ander te paard.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:15

Toen ik jaren geleden mijn pony kocht was zij al een jaar of 8 niet "buiten" geweest. De eerste keren was ze erg kijkerig en nieuwsgierig en ging ik maar kleine stukjes.

Maar na een tijdje ging ze ook dit soort gedrag vertonen. In de bak was het een voorbeeldig paardje...als we naar buiten gingen ging ze bij het einde van de oprit achteruit lopen/stoppen. Steigeren deed ze niet. Vaak lukt het met veel drijven en aanmoedigen wel. Maar als we dan 50 meter verder waren, weer stilstaan, weer achteruit lopen.

Ik weet hoe frustrerend het is, maar je moet je paard gewoon blijven aanmoedigen. Hij vindt het gewoon een beetje eng om alleen op stap te gaan. Ik steeg regelmatig af en dan liep ik een stukje en dan ging ik er weer op. Ook met andere paarden mee vond ze veel prettiger.

Op een gegeven moment ging ik regelmatig met haar fietsen (grote maat shet) en doordat ik steeds dezelfde route volgde durfde ze het ook met mij erop. Ze moeten vertrouwd raken met de omgeving.
Boos worden en straffen is inderdaad niet zinvol. Het paard wordt alleen maar onzekerder.

Veel wandelen door het bos dus, en als hij eenmaal voorbij de oprijlaan komt goed belonen... Begin met kleine stukjes buiten rijden en ga dan weer terug naar huis. Dit kost wel wat tijd maar er zit gewoon niets anders op!

Ook kan je wat grondwerk gaan doen en zorgen dat jij echt de leider bent. Het paard moet je zo erg kunnen vertrouwen dat hij je ook in de vreemde omgeving (het bos) gewoon volgt.

Veel succes. Het is lastig, maar niet onmogelijk om op te lossen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:56

echt stapje voor stapje te werk gaan.. eerst er naast lopen en langzaam aan er gewoon op gaan zitten.. als wij naar de bak moeten moeten wij weleens over een dikke gele waterslang.. oo god wat is dat dan in een keer eng.. maar met veel geduld kreeg ik haar er over heen.. en bij ons ligt ook een spoor (2 baans) en dat ging ik dan gewoon oefenen met een paard erbij die het wel rustig deed. misschien eerst een paar keer proberen met ander paard en dan alleen??

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:54

Ja, ik snap wel dat ze het eigenlijk heel leuk vind, maar op dit moment is ze onzekerder dan dat ze het leuk vind en dat moet weer omgedraaid worden.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 00:40

\Als ik het goed begrijp heb je al alleen in het bos gereden?? Als dat zo is en hij nu niet meer wil, dan is ie je toch aan het uitproberen.

Mijn ruin had dat n.l ook. 2 weken ging het prima, bomproef en heerlijk gereden. Hij kende ook de weg al uit zijn hoofd en leek het leuk te vinden. Het was een super meegaand paard waar geen kwaad in stak en toch ging hij na 2 weken staken en wilde niet meer op buitenrit. ik heb hem echt even aangepakt en na 3 keer vechten, ging het weer moeiteloos. Tot ik anderhalf jaar later een bijrijdster kreeg, die dus niet met hem naar buiten kon, hij staakte weer... Zij is er tenslotte mee gestopt, want ze kreeg hem echt niet van huis af. Is misschien ook een stukje vertrouwen, maar ook een stukje doorzetten, denk ik.....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:11

Hoe leuk het voor het paard ook lijkt te zijn, niet meer te hoeven trainen in de bak maar lekker buitenritten maken door het bos. Kan best zijn dat je paard de uitdaging en het consequent rijden/ trainen mist zoals voorheen altijd is geweest. Afwisseling is goed, maar alleen maar buitenrijden is ook niet afwisselend.

Lijkt me goed voor je om ook dressuurmatig met dit paard te blijven trainen, houdt het paard scherp en aan het werk. Dan als afwisseling kun je stap voor stap het alleen buitenrijden opbouwen totdat dat goed gaat.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:23

Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen. succes ermee

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:35

ik denk indd dat die je aan het uirpoberen je zelft al zelf dat je je onzeker gaat voelen zodra hij gaat dreigen met steigeren

dan is dan al jouw eigen fout dat moet je dus niet doen en worden
mijn ruin flikte me dat ook altijd die ging op de ren en draaide om en wilde de andere kant op lopen in het begin was ik ook onzeker en iet wat bang voor zijn reactie omdat het in de omgang het braafste paard van stal is

naja hij ging het steeds vaker doen en altijd op dezelfde plekken (raar he);)
naja ik heb iedere flink door gepakt en heb laten merken dat ik er niet mee eens was wat hij deed en flink ervan langs gegeven

nou is die helemaal genezen en doet die dat niet meer

dus ik denk dat het een beetje aan jouw ligt
even tanden bijten en flink doorpakken dus Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:58

Wat wordt er precies bedoeld met aanpakken hier? Zweep pakken en meppen maar? Persoonlijk ben ik hier niet zo voor. Een zweep is bedoeld om de hulp te ondersteunen en te corrigeren, maar nooit om te meppen.

Ik gaf mijn pony ook af en toe gewoon ff de tijd. Dan ging ze maar lekker stilstaan. Als ze maar niet achterwaarst of zijwaarts ging. Ik sloot haar met mijn hulpen gewoon op, zodat de enige weg...de weg naar voren toe was. Uiteindelijk ging ze dan uit zichzelf wel weer lopen hoor...en dan goed belonen natuurlijk.

Het is naar mijn mening beter om het paard zelf te laten ontdekken dat het niet eng is. Als je het probleem consequent aanpakt en zelf ook een beetje geduld opbrengt komt het helemaal goed! Maar vooral dat stukje geduld is voor veel mensen tegenwoordig erg moeilijk.

Edit aanvulling: En inderdaad zoals boven vermeld staat. Ook zelf vastberaden zijn. Stel een doel en ga ervoor.

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:41

Even een samenvatting

@_Sigrid_ bedankt voor je tips ga het zeker proberen...het probleem is wel zodra ik hem aanmoedig reageert hij nauwelijks en van het drijven loopt hij juist achteruit...Ik heb hem ook stil gezet en toen hebben we een half uur gestaan uiteindelijk moest ik wel naar huis want het werd pikkedonker.en hoe je hulpen sluit heb ik geen idee van.En ik heb veel geduld, ik heb er 3jaar over gedaan om mijn shet vertrouwen te geven dus ik geef hem wel zijn tijd ben wel een beetje ongeduldig omdat ik het zo gemist heb;)
@Santos ja ik heb alleen maar bosritten alleen gemaakt en van de ene op de andere dag staakt hij.En ik voel me niet zeker genoeg om met een paard te gaan vechten vorige keer liep hij regelrecht op de prikkeldraad af ben gewoon dat er wat gebeurt omdat ik hem nog niet van A tot Z ken en hem niet kan voorspellen en ik heb al 3 jaar niet meer gereden( wel verzorgd ed.)
@Bienotje hij heeft voor mij 4 jaar stilgestaan dus ik neem aan dat het nu (al) niet verveling is hij heeft misschien net 10 bosritten gemaakt.
@onley ik ben al behoorlijk boos geweest voor mijn doen en ik wil hem gewoon niet vooruit schoppen en schreeuwen(wat wel werkt ) daar ben ik gewoon tegen dat is wel een eenvoudige oplossing maar vind ik te hard.