paard tijdelijk er niet->volle mep stalling betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

paard tijdelijk er niet->volle mep stalling betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:15

mijn paard is tijdelijk even uitgeleend aan een vriendin van mij en is dus op 21 okt vertrokken naar zijn tijdelijke adres.
Na indoor wierden komt ie terug aankomend weekend dus.

ik heb mijn volledige stalgeld betaald voor de maand oktober.

nu had ik zojuist staleigenaar aan de telefoon dat ik het geld op stal neer kon leggen waarop ik zeg hoeveel dan want ik heb tenslotte vanaf 1 t/m 10 nov geen gebruik gemaakt van voer stro etc.

ik moet het volledige pond betalen ondanks dat hij zijn veulen in mijn box heb gezet..

ben best pissig hier over, kijk tuurlijk betaal je stalgeld maar ik heb geen kosten gemaakt dus van mij had er wel even iets af gemogen

nu betaal ik dus ook voor zijn veulen

Charaz

Re: paard tijdelijk er niet->volle mep stalling betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:19

Zoiets moet je van te voren afspreken en niet naderhand minder willen betalen. Ik vind dat je stalhouder gelijk heeft, er is van te voren niets over afgesproken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:20

en daarbij komt, hij heeft wel de stal voor je vastgehouden. Hij had ook kunnen zeggen 'ja doei' en m door kunnen verhuren...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:21

Tja, het hangt er natuurlijk vanaf wat je hebt afgesproken. Maar als je de volle mep betaald, lijkt het me erg raar dat hij er dan een ander paard in zet? Als je de box wilt houden, vind ik het logisch dat je daar een vergoeding voor betaald.
Mijn paard gaat binnenkort ook een tijdje weg, vanaf half januari ongeveer. Ik betaal voor januari de volledige kale boxhuur, maar alleen het voer en strooisel wat ik verbruik. Dus voor de laatste twee weken betaal ik dat niet meer. Als ik mijn eigen box wil houden, voor als mijn paard terug komt, moet ik de kale huur door blijven betalen. Als ik dat niet doe, loop ik de kans dat ik als ik terug wil, of in een ander box terecht kom, of dat er helemaal geen box meer vrij is. Dat risico neem ik dan maar( mijn paard komt in het voorjaar terug naar huis, dan is het meestal toch niet zo druk met de boxenverhuur ).

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:22

Jij kiest er voor om je paard uit te lenen, maar wilt hem daarna wel weer in zijn eigen stal hebben... Ik geef de stalhouder ook groot gelijk, je huurt de box, of je paard er nou wel of niet in staat!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:22

bij ons staat het op papier dat als je paard tijdelijk weg is en je je stal aan wilt houden dan is het half geld, maar dit moet wel ruim van te voren in overleg, ga je echt weg dan heb je een opzegtermijn van een maand..
Toen ik mijn vorige paard verkocht was het in goed overleg zo dat ik geen opzegtermijn hoefde te betalen omdat de eigenaar wist dat ik toch een ander paard zou kopen...maar dit was dus van te voren al besproken..

Je had voordat je paard tijdelijk weg ging dit gewoon al netjes moeten bespreken met de staleigenaar en niet nu hij al weg is..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:26

Ik geef dat stalhouder gelijk dat hij nog de volle mep vraagt, maar dan zou hij het veulen niet in de stal mogen zetten. Heeft hij overlegd om zijn veulen erin te zetten? Wat dat betreft zou ik daarover nog wel even overleggen, want wat dat betreft zou ik dan wel iets van de prijs af proberen te krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:28

Achteraf dingen proberen te regelen is altijd lastiger dan vooraf dingen bespreken.
Ik geef je stalhouder gelijk dat hij de volle mep vraagt, maar zijn veulen had er dan idd niet in gemogen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:35

ik heb duidelijk de termijn aan gegeven wanneer die weg zou gaan. stal geld zou 'geregeld ' worden..

maar zijn veulen staat wwel ondertussen in mijn box???

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:38

Cayenne schreef:
Ik geef dat stalhouder gelijk dat hij nog de volle mep vraagt, maar dan zou hij het veulen niet in de stal mogen zetten. Heeft hij overlegd om zijn veulen erin te zetten? Wat dat betreft zou ik daarover nog wel even overleggen, want wat dat betreft zou ik dan wel iets van de prijs af proberen te krijgen.

nope het is dat ik van de week mijn zalde ging neerhangen maar anders had ik het niet eens geweten

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:39

Grobegni schreef:
Jij kiest er voor om je paard uit te lenen, maar wilt hem daarna wel weer in zijn eigen stal hebben... Ik geef de stalhouder ook groot gelijk, je huurt de box, of je paard er nou wel of niet in staat!

idd de box die huur ik ja maar niet voer wat ie niet heeft gehad etc

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:42

Tja.... als je volpension staat e even weggaat betaal je gewoon de volle mep of de reserveringskosten.
Als ik ee weekje wegging of 10 dagen moest ik alles dokken en bij een volle maand hiel ik de stal aan tegen de reserveringskosten.
Vooraf overleggen is alles !!

Nu st ik halfpension, ik betaal de box per maand en los het hooi/stro.Als ik dus een week of 2 weg ben betaal ik gewoon de box maar vel minder balen stro en hooi. Wel beter geregeld nu dus!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:49

Oeh dan had ik me toch ook een partijtje goed ()&*^*&^$%%^$#$%^:@ boos geworden.. je betaal tenslotte wel netjes je stalgeld... dan moet ik niet eens beginnen te zeuren over mee.. daarvan je geen gebruik van hebt gemaakt..

beetje oneerlijk !!!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:56

Je hebt waarschijnlijk geen rechten, maar het was wel netjes geweest als hij je een beetje tegemoet was gekomen. Zeker als hij je stal ook nog eens gebruikt heeft!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:59

zo zijn de mensen Iloon Knipoog

toen ik nog aan de dijk stond en mijn paard er niet meer was ,heb ik ook bijna 3 maanden het volle pond doorbetaald
en dat was nog in de zomer ,dat de paarden op de wei stonden
ze zei ;voor jou 10 anderen die wel de volle mep betalen
ik wilde daar wel blijven en heb dat dus gewoon betaald.

en bij Ingrid betaalde je de kale box door,dat was erg netjes.
maar dan niet zonder overleg een ander paard erin,dat klopt van geen kant!

dus het is nu aan jou wat je wilt!
als je daar wilt blijven staan zal ik het maar betalen en anders een andere stal zoeken

sterkte ermee!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 12:06

ben al bezig mir..

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:20

vind het ook niet erg netjes. Maar blijkbaar ( ook al doe je dit in goed overleg) zijn de meeste paardenhouders geldwolven.
Heb ook al zo'n situatie meegemaakt... Al vooruit de stalling betaald, zeer kort daarna wegens blessure een andere oplossing dan een stal op een manege moeten zoeken, en gewoon geen geld terug krijgen...
Als de verstandshouding altijd goed is geweest, en zoiets komt voor, dan moet het toch van twee kanten komen lijkt me.
Ik vind dit imo ook niet netjes opgelost Nelis van de stalhouder Knipoog

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:29

oei dat is inderdaad niet leuk zeg.
Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt, maar dan was het paard voor minimaal een maand weg. Ik betaalde dan lege stalhuur wat ik heel normaal vind. maar als je het volle pond moet betalen had ik het ook niet gepikt dat er een ander instond. Dan is het wel verhuurd is verhuurd.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:33

Inprincipe moet je zoiets altijd van tevoren afspreken. Achteraf kan je er weinig meer tegen inbrengen. Vind t niet netjes dat hij een ander paard tijdens jouw afwezigheid in jouw stal zet en dan niet een deel van je stalling afhaalt.

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:34

Zolang jij de volle mep betaald voor een lege stal is de stal gewoon van jou en heeft hij geen recht (inprincipe) om deze stal te gebruiken. Al wil je je fiets erin zetten dat moet jij weten ....

Maar ergens snap ik de stalhouder ook wel... als er geen afspraken over gemaakt zijn of geen contract o.i.d. is... dan tja... denk ik toch dat je er weinig aan kunt doen behalve gewoon met de stalhouder praten over het feit dat je minder wilt betalen omdat je en geen paard hebt daar en omdat hij jou stal in gebruik heeft genomen...
Dus gewoon een rustig gesprek beginnen en hij moet wel een erge knurft zijn wil hij na een goed gesprek niet een beetje tegemoetkomen!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:44

Ik denk dat het ook afhangt wat je voor een stalprijs betaald.
Betaal je bv de boxhuur en dan hooi/brok/stro afhankelijk van het verbruik dat er dan er een afspraak gemaakt kan worden dat je alleen de "vaste kosten" betaald, maar dit gebeurd meestal als je paard langer dan 1 maand niet op stal staat.
Is er een all-in prijs dan moet je die meestal gewoon betalen, ook al is je paard er een tijdje niet.
Persoonlijk vind ik wel zo netjes dat er afspraken worden gemaakt en dat jij mag beslossen of de stalhouder er een ander paard in mag zetten, zeker als je de volle mep moet betalen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:51

bij mijn vorige stal kon je wel wat regelen als langer niet in je box kwam,maar voor een weekend weg betaalde je gewoon door.
ik ben mijn pony in de eerste week van de mnd weg wezen brengen en deze kwam op de 2 dag de mnd erop weer terug
ik heb toen 116 betaald ipv 185,en daar was ik heel blij mee Haha! temeer omdat de stal ervoor dat niet deed
al was je paard dood neergevallen en ging je op zoek naar een ander en duurde dat 2 mnd ,je betaalde gwewoon de volle mep Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:12

Vooraf duidelijke afspraken maken had inderdaad een heleboel gescheeld. Als de boxhuur op je stalling enkel obv volpension beschikbaar is, lijkt het me trouwens logisch dat je gewoon voor volpension blijft betalen. Als het ook op halfpension is, had je in overleg vooraf misschien hierover afspraken kunnen maken.

Overigens betaal je voor een dienst, namelijk het stallen van je paard. Niet alleen voor de box. De box is dus niet jouw eigendom, en ik kan me voorstellen dat de pensionhouder gebruik maakt van zijn eigen ruimte. Naar ik aanneem komt jouw paard in overleg met de pensioneigenaar weer terug, dus kan deze voor die tijd gewoon je box weer vrij maken voor jouw paard.

Ik kan me voorstellen dat het je tegenvalt dat de eigenaar je niet tegemoet wil komen (was immers wel zo netjes geweest), maar iemand die zijn paard vrijwillig ergens anders tijdelijk neer zet tegemoet komen in de kosten is heel wat anders dan bv. geld eisen van iemand wiens paard zojuist is overleden bv.

Kun je niet nog eens de slateigenaar contacteren en proberen uit te leggen dat je had begrepen dat het wel ´geregeld´ zou worden? Je kan het proberen, maar als diegene echt niet tegemoet wil komen dan houdt het toch echt op..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:17

Bij mij betaal je,als je tijdelijk weggaat alleen de box.Al is dat maar 10 dagen.Wat je paard niet eet en gebruikt hoef je ook niet te betalen.Opzegtermijnen doe ik,na slechte ervaringen,niet meer aan.Je kunt desnoods op de dag dat je weggaat het aan me vertellen.Door laten betalen EN dan de box gebruiken is een beetje dubbelop.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:23

FlairS schreef:
Bij mij betaal je,als je tijdelijk weggaat alleen de box.Al is dat maar 10 dagen.Wat je paard niet eet en gebruikt hoef je ook niet te betalen.Opzegtermijnen doe ik,na slechte ervaringen,niet meer aan.Je kunt desnoods op de dag dat je weggaat het aan me vertellen.Door laten betalen EN dan de box gebruiken is een beetje dubbelop.

DAT VIND IK OOK ..
zeker gezien ik aardig wat betaal.