merie staat stijf van de stress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

merie staat stijf van de stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:49

mijn 4,5 jarige fjorden merie staat helemaal stijf van de stres. ik heb haar nu 2 maanden, en dacht dat het wel goed met haar ging. alleen met rijden dan is ze erg druk pakt het bit vast, gaat rennen, en zwaaid met haar hoofd. met longeren gaat ze helemaal door het lint.

laatst ben ik er achter gekomen dat het bit haar irriteerd, dus heb ik haar gelongeerd aan het hoofdstel. dit ging de eerste 2 keer goed, ze liep voor haar doen erg ontspannen. maar de 3de keer ging het mis, ze draaide zich steeds om en begon zelfs te steigeren. ze heeft ook een paar keer de longeerlijn uit mijn handen getrokken. ze ging dan heel hard door de bak heen rennen, deed haar hoofd onder het hek van de bak door en ging dan heel hard staan schuren. (ze heeft zomer exceem) na het rijden gaat ze ook gelijk staan schuren. bitloos rijden heb ik geprobeerd maar ik kan haar dan niet sturen, ze trekt er dwars door heen.

aan de hand is ze heel lief, maar ze zoekt geen contact met de mens. ik heb dus het idee dat ze helemaal stijf staat van de stres, en dat dat dan weer een grootdeel van de zomer exceem veroorzaakt. Heeft iemand hier ervaring mee? hoe kan ik zo veel mogelijk de stres bij haar weg nemen?

Annemariet

Re: merie staat stijf van de stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:54

Misschien heeft ze lichaamlijk pijn??
Als ze gestressed is, zou ze ook "aan de hand" gek moeten doen...

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:56

kan ook met verandering van voer te maken hebben misschien,heeft mijn merrie ook gehad succes

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:10

Annemariet schreef:
Misschien heeft ze lichaamlijk pijn??
Als ze gestressed is, zou ze ook "aan de hand" gek moeten doen...

ik denk dat het een enorme binne vetter is, als ik met haar ben wezen wandelen en haar daarna weer terug zet op stal of op het land dan staat ze ook gelijk te schuren. lichamelijke pijn heb ik niet kunnen vinden, behalve de kapot geschuurde plekken

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:24

Zomereczeem geeft irritatie en kan idd pijn geven door dat de huid is opengeschuurd. (Zeker deze periode zijn er weer erg veel mugjes actief) Eczeemdeken en 2x daags smeren met jeukstillende en huidhelende creme (zie centraal topic zomereczeem bij medisch) helpt vaak aardig goed.
Een DA kan ook corticosteriode-achtige injecties geven.

Het klinkt verder alsof je weinig écht contact hebt met haar. Ga vooral grondwerk doen, verdiep je in natural horsemanship.
Er zijn veel boeken over o.a. paarden trainen aan de hand van Lesley Bayley, daar in komen veel verschillende methoden aan bod.

Hou er ook rekening mee dat ze misschien slechte ervaringen heeft met een ruiter of dat ze nog niks/weinig kent. 4,5 jaar is nog hartstikke jong.
Rennen kan naast een uiting van stress ook een balans probleem zijn.
Zwaaien met het hoofd kan idd duiden op pijn van het bit. Misschien omdat jij haar probeerd in te houden hiermee als ze gaat rennen of omdat ze problemen heeft in haar mond (laat een tandarts er naar kijken).

Zorg er voor dat je structuur aan brengt in haar dag en in jouw omgang. Doe eigelijk altijd het zelfde m.b.t. begeleiden en poetsen. Wees consequent, zodat ze altijd weet waar ze aan toe is. Hou het werk kort max. 30 min en intressant (schrik parcoursje/balkje e.d). Als je longeert zet dan een stukje af met lint.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:58

naar de tandarts is ze pas geweest. ben ook bezig met parelli en hier in merk ik dat ze erg onzeker is. ik zal inderdaad eens kijken of het werkt als ik meer structuur in de dag breng, misschien dat dat helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:00

Gaat jouw paard kapot van de jeuk en als je haar rijdt of longeert kan ze niet schuren?? Ik zou ook helemaal maf worden als ik jeuk heb en niet mag of kan krabben. Heel vervelend hoor zomerexceem.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:17

Ik zou het bit eruit halen en eventueel een ostheopaat/fysio naar haar laten kijken. Ook even laten kijken naar het zadel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:26

russel schreef:
Gaat jouw paard kapot van de jeuk en als je haar rijdt of longeert kan ze niet schuren?? Ik zou ook helemaal maf worden als ik jeuk heb en niet mag of kan krabben. Heel vervelend hoor zomerexceem.

Ik denk ook dat het hier in zit. het paard wordt gek van de jeuk en wil zich op allerlei manieren aan het werk onttrekken om zich van die jeuk te kunnen ontdoen.
Ik ken meer paarden die daardoor niet te hanteren waren.
Ik heb zelf ook een keer een huidallergie gehad met veel jeuk...dan weet je wel wat het is. Ik kon me ook niet op mijn werk concentreren en wilde het liefst de hele dag krabben.
Nu ben je mens en kun je beredeneren dat dat niet goed voor je is en dat je juist afleiding moet zoeken. Een dier kan het niet beredeneren en reageert op zijn gevoel.
Ik zou als ik jou was eerst maatregelen nemen tegen de zomerexceem.
dat kan zijn:
hydrocortiderm er op smeren (van de dierenarts) of een ander zalfje dat heelt en verzacht en een Boettdeken om doen. Door die deken kunnen de mugjes niet meer steken en krijgt ze dan ook geen allergische reactie meer. Als je de Boettdeken consequent gebruikt gaat het op den duur vanzelf beter met je paard.
En pas als de zomerexceemklachten weg of verminderd zijn zou ik het werk weer oppakken. Blijft je paard zich dan zo gedragen, dan kun je verder kijken of er nog andere oorzaken zijn. Maar door eerst de grootste bron van ellende weg te nemen bij je paard kun je dat beter beoordelen.

Ik ben nog wel ergens benieuwd naar. Wist je dat ze dit had toen je haar kocht? Waarom heb je toch een exceempaard gekocht (als je het wist bedoel ik dan). Ik heb zelf altijd de indruk dat die onverkoopbaar zijn namelijk.
Heb je haar bij een particulier gekocht of bij een handelaar?
In het laatste geval kun je er werk van maken, als je niet eerlijk bent voorgelicht...en als je dat zou willen natuurlijk....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:17

Even los van de vliegjes, je paard heeft duidelijkheid nodig! Wees strenger en ben de baas. Een paard wordt rustiger als ze duidelijke regels krijgen. Ze neemt je in de maling en weet donders goed dat ze ermee weg komt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:23

ts misschien heel langzaam opbouwen met parelli, vooral omdat ze blijkbaar onzeker is. Je hebt haar pas twee maanden. Vaak begint een paard zich dan pas thuis te voelen en haar aard te laten zien.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 09:12

Polly2: ik heb haar particulier gekocht, en ja ik wist van haar exceem. die oude eigenaar deed niks aan haar exceem, en ze zag er dus ook niet uit. flinke wonden op haar hoofd, staart weg geschuurd enz. De rede dat ik haar heb gekocht is omdat ik gelijk voor haar viel, en het zielig vond hoe ze er uitzag.

Ik heb een heel goed middel tegen de exceem, uit amerika vandaan en inmiddels is haar staart flink gegroeid, heeft ze geen wondjes of kale plekken meer, en zie je niks van haar exceem. het enige waar je het nog aan merkt is dat ze na het rijden gaat staan schuren.

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:42

Verandering van omstandigheden (stal, baas) kan ook de oorzaak zijn van dit gedrag. Misschien dat ze je aan het uittesten is. Ik zou het rustig oppakken, niet meteen rijden, maar eerst veel grondwerk, zodat ze weet wie de baas is, en daarna maar verder gaan met andere oefeningen.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:41

Welk exceemmiddel heb je voor je Fjord? Mijn merrie is laatste weken ook extreem druk en lastig, ook exceemklantje. Kan aan de laatse uitbarsting van vliegjes liggen of misschien de hormonen? (Mijn merrie was ook hengstig vorige week, best laat in het jaar )dus!)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 09:10

kayunta schreef:
Welk exceemmiddel heb je voor je Fjord? Mijn merrie is laatste weken ook extreem druk en lastig, ook exceemklantje. Kan aan de laatse uitbarsting van vliegjes liggen of misschien de hormonen? (Mijn merrie was ook hengstig vorige week, best laat in het jaar )dus!)

Ik gebruik original shaply`s M-T-G dat is een middel dat uit amerika komt, het werkt wel goed ze heeft geen wondjes meer van het schuren en ook geen kale plekken meer in manen en staart. alleen staat ze dus nog wel te schuren. je kan het middel bestellen bij www.dreamhorse.nl het is vrij prijzig maar je doet er ook lang mee.

Misschien is er inderdaad nog een laatste uitbarsting van de vliegjes, hengstig is ze een week of 3 terug geweest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:27

Pensionnetje schreef:
Ze neemt je in de maling en weet donders goed dat ze ermee weg komt.

En dat doet ze vast nog expres ook he? Rolleyes

Het zijn dieren hoor, en zeker met dit verhaal (jong, exceem, onzeker) denk ik dat er een heel goede reden voor is. Niks in de maling nemen, niks strenger zijn. Het is geen mens hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:04

Ook al heeft een paard geen wondjes meer, de huid kan nog steeds geirriteerd zijn. Ik weet niet of jullie warm water op stal hebben, probeer je paard na het rijden af te spoelen. Eventuele zoutresten uit de huid spoelen, kunnen namelijk ook irriterend werken.