Wandelen met paard in nationaal park: vergunning of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Wandelen met paard in nationaal park: vergunning of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:02

Toen ik dit weekend weer een ommetje ging maken met paardlief, de Loonse en Drunense Duinen in, kwam ik langs een informatiebordje waar het volgende op stond:

Toegang is toegestaan voor:
- honden mits aangelijnd;
- ruiters en aangespannen combinaties in het bezit van een vergunning.

Nou ben ik geen ruiter, want ik loop naast het paard. Een aangespannen combinatie ben ik evenmin. Een hond is het niet, aangelijnd wel Clown

Nou is een vergunning zo duur niet, maar ik zat me af te vragen of ik nou een vergunning nodig zou hebben om te wandelen met een paard aan de hand, of niet. Iemand die dit weet? Haha!

Mickey

Re: Wandelen met paard in nationaal park: vergunning of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:52

Ik denk dat je een vergunning nodig hebt.
Je bent (ook al loop je er namelijk naast) een "bestuurder" van het paard.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:12

Dat ik bestuurder ben weet ik. Maar ze noemen expliciet 'ruiters en aangespannen combinaties'. En van een aangelijnde hond ben je in principe ook bestuurder, van een fiets idem dito en die 2 zijn wel toegestaan. Van een ATB ook, maar daar moet je weer wel een vergunning voor hebben.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:15

Ik denk dat ze er min of meer vanuit gaan dat je niet zo snel met een paard gaat wandelen of er simpelweg niet aangedacht hebben. Bij ons in de bosgebieden waarbij je ook een vergunning moet hebben geldt dit ook voor de paarden die aan de hand worden meegenomen. Je dient namelijk ook van het ruiterpad gebruik te maken. En de kosten van de vergunning zijn mede voor het onderhoud van de ruiterpaden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:29

Dat is een goede zeg!
Ik vraag mij dan meteen ook af hoe het zou zijn als ik met mijn minishet aangelijnd een stukje ga wandelen, meer doe ik namelijk niet met hem, ik loop met Shet en vriendlief loopt met de hond.
Als je het op de letter volgt wat er op het bord staat dan mag het dus gewoon, ik denk dat ik dat dus gewoon zou doen Haha!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:02

Tanja: reken op een dikke boete als je een boswachter met een ochtendhumeur tegenkomt. Het mag inderdaad niet. Paarden dienen gebruik te maken van paardenpaden, of je er nu op zit of niet. En voor de meeste ruiterpaden in Nl geldt dat je er een aparte vergunning voor moet hebben omdat het onderhoud van de ruiterpaden in verhouding erg duur is. Het is hetzelfde verhaal als op de openbare weg. Of je nu op je paard zit, een aangespannen combinatie bent of naast je paard loopt, je bent en blijft een bestuurder.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:05

In arnhem worden er iig boetes voor uitgedeeld.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:06

Boswachter met ochtendhumeur is idd nooit fijn
Opzich is het wel logisch maar toch, met een mini waar je niet op kan zitten.....ach, hij kan natuurlijk wel voor de kar dus ja, wel logisch.
Ik vraag mij af of er hier boetes voor worden uitgedeeld, maar ik denk dat ik het toch maar niet ga proberen Clown

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:09

Misschien hebben jullie een boswachter zonder ochtend humeur *LOL*
In een ander gebied bij arnhem is het bij een koetsier voor de rechter geweest. En geen vergunning (wist de beste man ook niet) en op een stukje pad wat van koetsierspad & ruiterpad overgegaan was naar alleen ruiterpad.
En het is echt serieus voorgekomen bij de rechtbank met hoorzitting en bewijsstukken Nagelbijten / Gniffelen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:16

Wij hebben alleen maar boswachter met de hele dag een rothumeur, tenzij je netjes loopt waar je moet lopen natuurlijk. Zo niet, dan komen ze op hoge poten naar je toe om te vragen waar je in hemelsnaam mee bezig denkt te zijn (zelfs het argument dat er op het ruiterpad een enorm brok landbouwplastic ligt waar paardlief niet doorheen wil, helpt dan niet). Hoorzittingen zijn ook weer zo'n gedoe. Dan maar een vergunning.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:21

hahaha Ik weet het!!! Vork
Het mag niet volgens de boswachters!
MIjn vriendin liep met mijn brave, aangelijnde, verijdelde shet in de duinen en zie daar....
de boswachter.
boswachter Boos! je mag hier niet met paarden komen, waarop mijn vriendin zei, nee idd, dit is een pony en niet als je erop zit.
Deze is aangelijnd en trouwens dit is een bouvier...... Koe
En net op dat moment kwam er een loslopende bouvier aan. tja...
Loopt de boswachter weg vraagtie nog: is dit nou een paard of een pony????

Was wel heul grappig moment

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 13:08

Nja, ik kan Ellie niet inspannen oid, alleen lopen. Clown
Bijkomend probleem is dat ik dan idd niet van het ruiterpad af zou mogen, en dat pad is helemaal omgeploegd, daar is echt niet te lopen. Ik wandel fijn over de hondenloslooproute etc mee. Klein detail: de plas ligt ook een stuk van het ruiterpad af en daar gaan ze zomers zwemmen.

Ik denk dat ik gewoon die vergunning ga halen om in elk geval daar gezeik over te voorkomen, maar ik ga het risico om buiten het ruiterpad te lopen wel nemen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:00

vergunning was altijd 1,- per dag dus daar hoef je het niet voor te laten, is bij alle cafe's rond het bos en alle maneges te verkrijgen.
buiten het ruiterpad wandelen.... mmmm.... denk dat dat niet mag, je kan altijd nog zeggen dat je verdwaald bent, de paden staan niet altijd heel duidelijk aangegeven Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 16:03

En ik ben blond en ik kan heel sielug kijken, dus dat komt goed Haha! En Ellie kan ook heel engelachtig kijken Ja Vergunning voor een jaar is € 10 meen ik, daarom zeg ik al, het zijn de kosten niet, maar ik zat het me af te vragen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:05

Ik ben ook geen ruiter maar een Amazone...toch trapt de boswachter daar ook niet in Tong uitsteken
Ook niet als je een pony bij hebt ipv een paard en er staat verboden voor paarden Tong uitsteken

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:32

Sylvia, voor 10 euro kun je een jaarvergunning halen. Bij diverse cafe's in de DD, maar ook bij het drunens ruiterhuis en nog een aantal plaatsen.
(Wel zorgen dat je die dan meeneemt als je gaat wandelen Knipoog . Bij mij hangt de vergunning gewoon standaard aan het borsttuig)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:58

De manege die 100 meter van mijn stal af ligt verkoopt ze ook zag ik al Lachen Ik maak 'm dan gewoon aan het halster vast of zo Lachen Die heeft ze toch maar zelden om, alleen als ik haar poets, de smid/da er is, ga wandelen of losgooi in de bak Lachen

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:26

Bedenk je het volgende:
iemand met een hond in zn hand is een voetganger.
Met een paard in de hand ben je een bestuurder //"geleider van rij- of trekdier" en dus iig geen voetganger. Als je op een paard zit, dan ben je nog steeds geleider, dat je hem vanaf de rug geleidt maakt dan natuurlijk geen donder uit Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:44

Death_Squad schreef:
Bedenk je het volgende:
iemand met een hond in zn hand is een voetganger.
Met een paard in de hand ben je een bestuurder //"geleider van rij- of trekdier" en dus iig geen voetganger. Als je op een paard zit, dan ben je nog steeds geleider, dat je hem vanaf de rug geleidt maakt dan natuurlijk geen donder uit Knipoog

Maar als daar dan een aparte term voor is, waarom gebruiken ze dan niet de correcte term zodat deze 'onduidelijkheden' niet ontstaan... (komt misschien beetje beidehand over, maar misschien wel een idee om dit tegen de boswachter te zeggen wanneer je die tegenkomt en je zelf vergunning hebt en met je paard/pony op het ruiterpad aan het wandelen bent.)

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 01:51

Omdat je dan tig borden moet gaan neerzetten? Wie zegt bovendien dat een ruiter op zn paard moet zitten?

Net als het bord "verboden voor honden" daarop staat een plaatje van een Duitse/Deense dog, zou je daar dan wel inmogen met een jack russel? Want ja die staat niet op het plaatje?...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 09:02

Ik vind een plaatje en de tekst 'ruiters en aangespannen combinaties' toch een wezenlijk verschil eigenlijk. Waar we vroeger woonden stond het wél dusdanig omschreven dat je ook niet mocht wandelen met een paard en dat waren ook maar kleine bordjes Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:55

Death_Squad schreef:
Wie zegt bovendien dat een ruiter op zn paard moet zitten?

Ik vind dat het wel een beetje geimpliceerd wordt door het woord 'ruiter' hoor. En ja, als amazone ben je ook best ruiter. Maar als je er naast loopt niet. Je bent een geleider van trekdieren en vee, maar geen ruiter. Dus ik vind het op zich een logische vraag.

Net zo goed als ik me afvraag of je wel gebruik moet maken van het ruiterpad, en zo ja, waarom.

Citaat:
Net als het bord "verboden voor honden" daarop staat een plaatje van een Duitse/Deense dog, zou je daar dan wel inmogen met een jack russel? Want ja die staat niet op het plaatje?...

Nee, want het woord 'honden' is wel duidelijk. Zou er echter staan 'verboden voor labradors' en je hebt geen labrador, dan zou je toch best kunnen denken dat je er mag lopen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:16

Sylvia, ik vroeg me al hetzelfde af! Ik denk dat je het beste even kan bellen naar staatsbosbeheer of natuurmonumenten.
Kijk op http://www.nationaalpark.nl/ldd/detail_ ... ct_id=3083 voor adressen en telefoonnummers!

Ik was ook al van plan om te bellen, dus zodra ik het antwoord weet, plaats ik het hier even!