hoeven uitkrabben:S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rialover

hoeven uitkrabben:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 17:31

heey,
ik heb sinds kort een verzorgpony, maar als ik zijn hoeven ga uitkrabben gaat hij helemaal op dat been hangen net zoow lang tot dat ik los laat.
wat kan ik hier aan doen??
owwh jaah die pony is 19 maanden
groetjess

Waves

Re: hoeven uitkrabben:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:10

Terugduwen zodat hij zijn gewicht moet verplaatsen?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:12

Mijn van 2,5 durft dat ook weleens, ik ga dan tegen zijn schouder of zijn bil hangen, en als hij zijn gewicht heeft verplaatst dan vraag ik zijn voetje, plaatst hij zijn gewicht telkens weer op zijn been dan blijf ik vragen, hij geeft toch eerder op Knipoog

rialover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:41

maar dan heb ik zijn hoef al en dan gaat ie met zijn hele gewicht er op hangen, en als ik niet los laat gaat ie door zijn benen:S

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:46

ja doet die van mij ook soms,
ik blijf zolang mogelijk vasthouden, natuurlijk laat ik hem niet vallen hoor Knipoog.
Ik blijf gewoon proberen Ja

rialover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:48

ik maak het halstertouw wel los en houd dat vast, want ik probeer ook tot het laatst moment vast te houden, en dan probeer je het nog een keer. hetzelfde en nog een keer en nog een keer. ik blijf het ook wel proberen maar het wordt soms alleen maar erger

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:59

mijn twee en half jarige heeft hier ook een handje van.

Ik zet haar meestal korter vast zodat ze niet naar achter kan gaan hangen Helpt wel een beetje maar af en toe ook niet.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:18

tja toch vast blijven houden, elke keer dat jij loslaat wint hij en heeft hij z'n doel bereikt. zelf pas weer z'n voetje op de grond zetten als hij niet meer hangt. en zelf goed met je bips tegen zijn lichaam aan hangen

sarangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:49

hey! ik heb een veulen van een half jaar dat ook erg moeilijk is met hoefjes krabben en idd gaat hangen of gaat draaien, schoppen en alles wat ze nog kan bedenken. ik was t van de week erg zat en toen ze weer ging hangen op dr voorbeen, heb ik um ineens losgelaten en toen viel ze op dr snuitje. was echt wel heel zielig, maar daarna deed ze t ineens een stuk beter.
ook wel een gok, want t kan ook averechts werken... verder doe ik dr altijd iets lekkers geven als ze een voetje braaf optilt en dat werkt ook zeer goed!
maar tis ook vet moeilijk om voetjes te leren geven, vooral als je paard al wat groter is. Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:03

Een veulen moet nog leren dat hij niet mag hangen, dus moet je hem leren dat hangen niet gaat helpen om er onderuit te komen.

Een tip om te leren hoe je een veulen voetjes kunt leren geven zonder dat je iedere keer krom moet staan of met je hoofd gevaarlijk dicht bij de achterbenen komt (mocht paard gaan hengelen of schoppen):

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

sarangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:19

das idd ook een goeie methode! Ja