Toch had ik een raar gevoel. Op de startlijst had ik gezien dat het meisje voor mij nog meer paarden rijdt. 2 in de Z2, 1 in de Z1 en 1 in het M2 of zo (ze reed voor een bekende stal, volgens mij kwam ze uit voor de organiserende vereniging. Ik heb 1 pony en kwam van een eind weg). Ook reed ze dus in het M1 met een paard. Geweldig mooi beest, nette proef, maar met erg veel fouten erin. Aandraven in middenstap, terugvallen uit contragalop, dat soort dingen. Het enige wat er bij mij fout ging was het achterwaarts, dat had een 4 mogen zijn, dat wist ik van te voren al.
Ondertussen mijn pony afgezadelt (een bonte pony tussen de paarden) en gewacht op de coupons. Had een gemengd gevoel. Mijn vriendin en moeder prezen me helemaal de hemel in en zelfs nog 2 mensen die me hadden zien rijden, gaven me een compliment. Toen ik mijn coupon terug kreeg, kreeg ik echt spontaan een woedeaanval. 171 PUNTEN!!
van mijn moeder moest ik gelijk het puntenaantal vragen van het meisje voor mij. DIE HAD WAAREMPEL 190 PUNTEN!
Overduidelijk onmogelijk. Tussen defouten van haar door, was het ook niet al te netjes. De schrijfster zei het nog. Op mijn coupon was bij ieder onderdeel commentaar bij gezet. Commentaar waar ik niet mee kan! Schouderbinnenwaarts: een 5, ietsje duidelijker. Prima, hoewel het keurig ging. Middendraf, pony strekte geweldig, ik kon het moeilijk uitzitten (en dat zegt heel wat!): een 5; gedragener?
maar het meest domme commentaar stond bij de galoponderdelen (verrassend genoeg overal gedragener en/of meer sprong, allemaal 5en. Zelfs het aanspringen, terwijl ze bijna met 4 benen tegelijk van de grond afsprong) en het laatste onderdeel; effect van de hulpen. Wat was het commentaar daar: EFFECT...
KAN IK WAT MEE ??Nou had ik het over mijn galoponderdelen. Dat het allemaal 5en waren, met allemaal hetzelfde commentaar (meer sprong/gedragener). Nou weet ik dat mijn pony weinig sprong heeft, maar dat dan onderaan bij het onderdel galop geen commentaar wordt gegeven en een 6 wordt gegeven, snap ik dan dus echt niet. Maak daar dan een 2 van en de galoponderdelen 6en of zo?
Mijn vraag: wie heeft er gelijk? Jury heeft het verkeerd (ja, ik geef de jury vaak de schuld, maar bedank ze altijd erg vriendelijk als ze het wel bij het juiste eind hebben. In dit geval dus zeker niet) of heb ik het alsnog verkeerd?
Mijn excuus voor het lange verhaal, maar ik ben nog steeds gewoon kwaad om voorval. Overigens: Het meisje voor mij met de 190 punten en de vele fouten werd eerste...
Wat betreft het onderdeel galop. Op zich kan het zo zijn dat de galop zelf niet verkeerd is, paard heeft geen tactfouten, galopeert door zijn lijf en blijft mooi stil in de aanleuning, dan kan de jury niet anders dan een 6 geven, er gaat immers niets fout. Voor de uitvoering en voor een hoger cijfer ziet deze jury het paard graag wat meer bergopwaarts galoperen. Dus vandaar geen 7 voor het onderdeel galop en geen hoge cijfers voor de oefening in galop. Waarschijnlijk heeft ze bij de oefeningen nog wat meer gezien zodat ze op de 5 is blijven steken.