Tips voor vrachtautootje?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Tips voor vrachtautootje?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 23:51

Ivm aanschaf veewagentje ben ik op zoek naar tips, adviezen mbt dingen die handig zijn of die ik misschien gewoon helemaal over het hoofd heb gezien.

Aan alle verplichte verlichting, EHBO kit, brandblusser, dakspoiler, rubberen oploopmat/trapbescherming/vloer, roosters etc is allemaal al gedacht. Dat zit er allemaal al in.

Wellicht zijn er zaken waarvan je denkt: "Dat is echt handig" of "Dat moet er echt inzitten".

Ik hoor ze graag!!!

ikke

Re: Tips voor vrachtautootje?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:09

Dingen als een passende krik, kruissleutel en GOED reservewiel is ook in orde? Kun je er ook mee omgaan, in geval van nood? OEFEN DIT DROOG!!!!!

Handige dingen zijn:
- achteruitrijcamera,
- dodehoekspiegel rechts,
- meer verlichting in de bak,
- goede kaartleeslamp voor je bijrijder,
- Set verstralers met 100W lampjes. Dit is heel formeel verboden, maar met paarden op de wagen heb je nooit voldoende ver schijnende lampen voorop! Bezuinig hier NIET op, neem een set Hella 2000 rally lampen, die kunnen er tegen.

Verder zijn dingen als camera bij de paarden, goede ophang- en opbergmogelijkheden, hydraulische laadkleppen, warm- en koud stromend water, koelkast, minibar in de cabine, koffiezetter en meer van dat soort zaken zijn wel handig, maar let bij kleinere wagens wel op je laadvermogen en toegestaan voertuiggewicht.

DE tip der tips: vrachtwagen op C-rijbewijs! Nee, dit is niet goedkoper, maar heb je eenmaal zo'n wagen, dan is de rest voor mietjes, sukkeltjes en het overige gepeupel. Klinkt wat arrogant, maar echt waar, het IS zo, ik heb het 15 jaar geleden ook gedaan en ik wil NOOOOIT meer iets anders.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:56

Citaat:
Dingen als een passende krik, kruissleutel en GOED reservewiel is ook in orde?
Dat zit er allemaal in en verkeerd in goede staat.

Citaat:
Kun je er ook mee omgaan, in geval van nood? OEFEN DIT DROOG!!!!!
Ja, ik kan er zeker mee omgaan. Voordeel is dat het dubbellucht is en een lekke band niet direct voor een noodsituatie zal gaan zorgen…

Citaat:
Handige dingen zijn:
- achteruitrijcamera,
Die komt erin.

Citaat:
- dodehoekspiegel rechts,
Die wordt vandaag of morgen gemonteerd

Citaat:
- meer verlichting in de bak,
Is besteld, wordt in de loop van deweek gemonteerd.

Citaat:
- goede kaartleeslamp voor je bijrijder,
TOM TOM Haha!

Citaat:
- Set verstralers met 100W lampjes. Dit is heel formeel verboden, maar met paarden op de wagen heb je nooit voldoende ver schijnende lampen voorop! Bezuinig hier NIET op, neem een set Hella 2000 rally lampen, die kunnen er tegen.
We zijn bezig met een bullbar die idd is voorzien van verstralers.

Citaat:
Verder zijn dingen als camera bij de paarden,
Dat komt er zowiezo in. In mijn trailer had ik ook een camera laten monteren. Rij veel lange stukken en vaak ook met jonge paarden.

Citaat:
goede ophang- en opbergmogelijkheden, hydraulische laadkleppen,
Dat gaat gemonteerd worden. Het openen is goed te doen, maar het sluiten kost meer moeite, zodoende dat die optie serieus ter sprake is gekomen.
Citaat:
warm- en koud stromend water, koelkast, minibar in de cabine, koffiezetter en meer van dat soort zaken zijn wel handig, maar let bij kleinere wagens wel op je laadvermogen en toegestaan voertuiggewicht.
Tja, een minibar hoeft voor mij allemaal niet zo. Stromend warm en koud water ook niet. Ik wil wel een klein koelkastje en een waterkokertje, maar veel meer ruimte is er ook niet.

Citaat:
DE tip der tips: vrachtwagen op C-rijbewijs! Nee, dit is niet goedkoper, maar heb je eenmaal zo'n wagen, dan is de rest voor mietjes, sukkeltjes en het overige gepeupel. Klinkt wat arrogant, maar echt waar, het IS zo, ik heb het 15 jaar geleden ook gedaan en ik wil NOOOOIT meer iets anders.
Dat is nu geen optie, daar deze wagen op B rijbewijs staat en ook niet op C gezet kan worden.

In de toekomst zal ik hem wellicht verkopen of de paardenbak (nieuw) op een C wagentje overzetten, maar nu nog niet. De mogelijkheid is aanwezig dat ik een C rijbewijs in de loop van de tijd vergoed ga krijgen, dus dat wacht ik af. Tot die tijd kan ik hier zeker een aantal jaren prima mee uit de voeten!

Als ik het zo zie, dan heb ik aan het meeste toch wel gedacht, denk ik…

Iemand anders nog tips?!?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:35

Enige tip die ik heb, is dat je goed moet kijken of het verenpakket voldoende is voor het gewicht wat je erin gaat zetten. Op veel teruggekeurde vrachtwagentjes zijn er bladveren tussenuit gehaald (is dacht ik zelfs verplicht?). Daardoor kan de wagen heel erg gaan schommelen als er (bewegende) paard(en) opstaan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 13:15

Mariska_28 schreef:
Enige tip die ik heb, is dat je goed moet kijken of het verenpakket voldoende is voor het gewicht wat je erin gaat zetten. Op veel teruggekeurde vrachtwagentjes zijn er bladveren tussenuit gehaald (is dacht ik zelfs verplicht?). Daardoor kan de wagen heel erg gaan schommelen als er (bewegende) paard(en) opstaan.

Hij is niet teruggekeurd. Het is nooit een C-rijbewijs wagen geweest.

Deze wagens werden vroeger als auto met chassis gemaakt zodat men zelf de opbouw kon maken. zo is de wagen ook door de RDW gekeurd. Echter, er zit nu een splinternieuwe paardenbak op die een stuk lichter is als de vorige, maar vele malen beter verstevigd (paarden staan altijd op ijzer en kunnen dus nooit door de vloer "zakken").

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:22

Suelza schreef:
Deze wagens werden vroeger als auto met chassis gemaakt zodat men zelf de opbouw kon maken. zo is de wagen ook door de RDW gekeurd. Echter, er zit nu een splinternieuwe paardenbak op die een stuk lichter is als de vorige, maar vele malen beter verstevigd (paarden staan altijd op ijzer en kunnen dus nooit door de vloer "zakken").

Ehm, ijzeren vloeren rotten ook weg hoor, kom maar kijken bij mijn Mercedesje Haha!

Maarre, nog twee dingen:
1) GA NOOIT OP EEN TOM TOM RIJDEN MET PAARDEN!!! Zorg dat je zelf de weg weet en ook weet hoe je moet rijden en waar je uitwijkmogelijkheden zitten, of koop op z'n minst iets beters dan Tom Tom.
2) Dubbellucht is GEEN garantie op minder problemen bij een lekke band. Een band is ontworpen om een bepaald gewicht te dragen. Bij dubbellucht moet elke band dus minimaal 1/4 van de toegestane asdruk kunnen hebben. Met een lekke band krijg je het probleem dat de andere band de halve asdruk te verwerken krijgt. Let erop dat hier dan geen problemen ontstaan!!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 14:01

Ik kan mij weg prima vinden door (hippisch) NL heen. Dus wat betreft mijn TOM TOM, dat gaat prima. Maak je daar maar geen zorgen over.

Ik heb overigens niet gezegd dat de wagen een ijzeren vloer heeft. Dat is namelijk niet het geval. Op het chassis van de auto, is een extra versterkte ijzeren frame gemaakt, waarop de bodem van de wagen rust (daardoor staan de paarden feitelijk op ijzer en zakken ze dus niet door het hout heen). Daarnaast ligt er een splinternieuwe bodem, waarom weer een rubberen vloer is gegoten. Dus de bodem zal zeker het probleem niet zijn, die is in alle opzichten goed, degelijk en splinternieuw. Bij de garage stonden ze ervan te kijken. "Vakmanschap" was het woord dat men gebruikte Haha!

Wat betreft dubbellucht. Ik zeg niet dat er geen problemen zullen ontstaan, wel zeg ik dat je minder snel in een noodsituatie terecht zal komen, als in gevallen waarbij je zonder met een lekke band komt te staan...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:13

Ook bij dubbellucht kun je onverhoeds in de problemen raken.
Als zoals bij ons gebeurt is, de buitenband een klapband is
en de binnenband gelijk meeneemt..
dus wees erop bedacht
Tegenwoordig dus 2 reservebanden

erikfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:53

ikke schreef:
1) GA NOOIT OP EEN TOM TOM RIJDEN MET PAARDEN!!! Zorg dat je zelf de weg weet en ook weet hoe je moet rijden en waar je uitwijkmogelijkheden zitten, of koop op z'n minst iets beters dan Tom Tom.
!

?? Verklaar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:30

TomTom (en collega's) wil je nog wel eens langs de kortste weg ergens heen dirigeren, dat is niet persé de comfortabelste voor paarden of handigste voor grotere combi's.......
Het is altijd handig als je zelf beeld hebt bij wat je gaat doen en bewust kiest voor woonwijken met alle bijbehorende drempels en aanverwante zooi of juist voor die wat langere route buitenom zonder al die hobbels. Wij zijn één keertje met paarden achter zo'n navigatiemuts aangereden en dat doen we dus nooit meer Clown
Laatst bijgewerkt door Waratje op 16-11-07 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:31

Waratje schreef:
TomTom (en collega's) wil je nog wel eens langs de kortste weg ergens heen dirigeren, dat is niet persé de comfortabelste voor paarden of handigste voor grotere combi's.......

Nee laatst zat in Dedemsvaart een oplegger combi vast op een zandpad....

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:35

Waratje schreef:

Tja echter kun je met tom tom ook wel degelijk instellen dat je snelste of korste of vermijd snelweg wil.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:37

Sorro schreef:
Waratje schreef:

Tja echter kun je met tom tom ook wel degelijk instellen dat je snelste of korste of vermijd snelweg wil.

Die snelweg is nou juist wel prettig met paarden, snelste of kortste zegt niets over de bruikbaarheid van de route Duivel
Het wachten is dus op een versie waarin je kunt instellen "minimaal aantal drempels e.d."

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:41

Ik bedoelde alleen maar dat je Tom tom ook aan kan passen naar het gewenste. En over die vrachtwagen op het zandpad vast? Tja we hebben toch ook zo`n grijze massa in ons koppie meegekregen......

Overigens is korste vaak de rot route en snelste over het algemeen het minst " hobbelig"

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:43

Sorro schreef:
Ik bedoelde alleen maar dat je Tom tom ook aan kan passen naar het gewenste. En over die vrachtwagen op het zandpad vast? Tja we hebben toch ook zo`n grijze massa in ons koppie meegekregen......

Overigens is korste vaak de rot route en snelste over het algemeen het minst " hobbelig"

Hier in het oosten rij je op een verharde weg, die gewoon halverwege zandweg wordt.
Als je dus onbekend bent en je gaat af op je Tom Tom
kunnen zelfs die grijze cellen je niet helpen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:28

erikfoto schreef:
ikke schreef:
!

?? Verklaar?

Moet ik me nog nader verklaren, na bovenvermelde voorbeelden?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:05

De wat betere TruusTruus (garmin of in mijn geval de navi van Volkswagen) kun je instellen of je een vrachtwagen bent, auto of auto met aanhanger. Dan houdt TruusTruus er rekening mee dat je bepaalde straten niet in mag/kan. Ook kun je instellen dat je onverharde wegen wilt mijden e.d.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:31

Ach, ik rij voor mijn werk zowiezo al heel Nederland rond en heb nog nooit problemen gehad met mijn Tom Tom. Ik laat dat dus ook gewoon zoals het nu is.

Mijn veewagen gaat overigens volgende week voor de APK. We moesten nog wat zaken regelen zoals mistachterlicht (zat er nog niet op, auto is uit '82 Haha!), dus die zit er nu op, binnenverlichting is geplaatst en op de claxon na voldoet hij nu aan alle APK eisen.

Nu nog op zoek naar twee raampjes, zodat de paarden onderweg ook nog wat kunnen zien...