me paard raakt in paniek als ik haar vast zet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RMLN

me paard raakt in paniek als ik haar vast zet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:21

hoi allemaal

ik heb een heel vervelend probleem namelijk als k mijn paard vast zet en ze merkt dat ze vast staat gaat ze al een gek hangen trekken schudden het is nu al vier keer gebeurd dat het halstertouw klip stuk is getrokke ( zelfs zo n veiligheids klip is stukgetrokke) en als k trek aan de paarden knoop lukt het niet omdat er te veel druk op staat dan heeft iemand tips want het is gevaarlijk en vervelend .

groetjes rosalie

Loesje1988

Re: me paard raakt in paniek als ik haar vast zet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:39

Het is heel belangrijk bij paarden in paniek dat jij er voor zorgt dat je rustig bent. dus als jij rustig bent en het paard vol zelfvertrouwen vastzet gaat het misschien al beter. als het paard in paniek is moet je hem niet los maken omdat het paard het gebeuren dan ook echt als iets ziet wat eng is jij maakt hem tenslotte weer los. jij moet rustig blijven in een paniek situatie en hem proberen rustig te worden. als hij rustig is beloon je hem direct uitgebreid en maak je hem los. als je dit volhoud gaat het beter.

Nandy_Finn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:06

ja. misschien kan je haar ook nog n beetje hooi of n beetje slobber te eten geven terwijl ze vast staat, dat ze merkt dat vaststaan best leuk is.,

Groetjes&suc6 Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:07

Hoe strak heb je het touw? Mijne begint ook gek te doen als hij strak vast staat, maar gewoon los ontspannen is geen probleem.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 20:12

als ik haar vast laat trekt ze het touw gewoon stuk ik zet der losjes vast dat hooi is wel een goed idee bedankt!

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:15

Die van mij vond vaststaan eerst ook niet leuk. Wij hebben het gewoon opgebouwd. eerst heel even vaststaan en daarna steeds langer. Als ze braaf heeft gestaan goed belonen en zo uitbouwen.

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:18

Blijft hij op zijn plaats staan? Dan sla je het touwje een slagje om de stang heen zonder hem vast te maken. Gaat het paard dan hangen dan valt er niets te hangen. Dan is het ook niet eng. Als hij dan wegloopt zet hem weer op zijn plaats en beloon je hem. Kost wel wat geduld maar is een heel vriendelijke methode.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:26

Sommige paarden gaan hangen zonder verder in paniek te raken..
Zulke paarden help ik altijd even om naar voren te gaan..
Immers, een paard moet gewoon vast kunnen staan, zo moeilijk of eng is dat niet..

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:41

oke bedankt hier kan ik wel wat mee:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:52

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 12:07

ja hoor het is weer zo ver het vijfde halster heeft ze stukgetrokken en de paarden knoop helpt dan niet want er staat dan zoveel druk op iets elastische helpt niet ik heb echt geen idee wat ik ermee moet:(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:01

Heb je de links in de reactie boven je al doorgelezen?

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:07

Hmm mijn paard had dit vroeger ook, bij hem was het echt angst. Ik heb hem eerst gewoon een tijd los gepoetst, en later heb ik hem wel bij het hek laten staan, maar wel met het touw over het hek heen, als hij echter naar achteren liep kwam er geen druk op te staan. Later heb ik dit opgebouwd door het touw erg lang te laten, maar wel vast, en bij hem te blijven staan. Dit ging goed, maar zodra ik weg liep raakte hij wel in paniek. Ik heb dit heel rustig opgebouwd, zodat hij eraan kon wennen dat het normaal en niet eng was. Nu kan ik hem altijd vast zetten, en ook als ik wegloop blijft hij netjes staan, al vindt hij dat nog steeds niet helemaal leuk.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:48

oke bedankt Haha! ik ga vanaales proberen:D

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 10:15

ik haar nu l;eren los staan en dat gaat wel veeeeeel beter denk ik dan ben k ook niet bang voor beschadiging wat ik las bij andere topics zoals bij der nek enzo
denkikdat dit het veiligsd is

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:25

Ik heb ook een paard gehad die niet vast kon staan.
Maar omdat het toch echt moest (ivm opleiding in deurne) heb ik het haar geleerd doormiddel van een een koeienband (waar koeien mee vast staan op stal, kan eigenlijk niet stuk) met daaraan een gewoon touw zonder knippen, het touw aan de koeband knopen en band om de hals/nek doen.
Touw door het vastzetoog van het halster doen en dan vast knopen aan de ring of (stevige) bevestigingsplek waar je paard moet staan.
Goed mes op zak voor als er iets gebeurt met vallen en niet meer op kunnen staan of zo.
Als je paard gaat hangen dan gewoon laten hangen, eventueel een tik geven of hem iets op proberen te jagen.
Na een paar keer ging mijn paard niet meer hangen en na een paar maanden kon ze gewoon aan een normaal halster en touw overal vast staan.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 23:50

ik he besloten om dat neit te doen want stel ze trekt zo hard dat ze nek wervels ofzo beschadigd dan ben k nog verder van huis ik heb al van een aantal mensen namelijk zoiets gehoord

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:29

ik heb hetzelfde gehad
mijn merrie trok alles kapot zelfs leren halsters
was echt gevaarlijk
ik kocht toen klinkt raar een halster bij de supermarkt lidl voor 5 euro hahaaa
deed er een halstertouw aan vast geknoopt dus niet aan de klip
en aan de ring in de muur ook een knoop
en hangen en springen dat ze deed
ze liet zich bijna elke keer vallen maar net niet
mensen hadden comentaar maar das altijd zo
ik dacht niks van aan trekken
en heb haar zo een paar weken laten klooien
compleet genegeert en elke keer als ze even rustig stond ging ik weer borstelen niks belonen niks praten
en nu nergens last van probleem is over
kan haar gewoon vast zetten overal
tis even een rot en ook wel eng gezicht want ze ging compleet los en uit haar dak
en dan liep ik even weg of draaide me om maar kijk nu
veel succes met je paardje

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:31

Je kunt haar ook met de kont tegen de muur zetten, dan valt er weinig te hangen en kan ze toch wennen aan het 'vast' staan.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:34

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard. Ik kan haar niet vastzetten want ze trekt alles helemaal kapot als ze erachter komt dat ze vast staat. Meestal doe ik geen knoop in het halstertouw zodat als ze in paniek raakt gewoon weg kan lopen. Dus ze raakt zo ook niet in paniek. Ze heeft dit al zon 10 jaar (bij de vorige eigenaar gebeurt) en ik denk niet dat ik het er nou nog weer uit krijg. Meestal zet ik haar op stal en dan poets ik haar en zadel haar op. In de stal blijft ze gewoon rustig staan (ze kan ook niet veel kanten op;)) Het is natuurlijk wel eens lastig als ik ergens heen ga en haar even vast moet zetten, maarja dat kan nou eenmaal niet en ik heb het geaccepteert. Ze is niet verwend maar gewoon doodsbang.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:40

bij ons op de manege zijn ook een aantal paarden bang bij vast zetten die zetten wij altijd lang vast dan heb je het probleem niet meer. gewoon ene extra halstertouw aan de klip of touw. staat die toch vast en meestal vinden ze het dan niet erg als ze af en toe een rukje terug krijgen als ze aan het eind van het touw zijn.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:42

ik heb ook het zelfde probleem met mijn paard Boos! . ik kan hem wel vast zetten in de wei maar niet op een andere plek(op een vreemde plaats) of tussen twee palen in dan raakt die in paniek en gaat hij ook trekken. en wij gaan best vaak op tochten en dan moet ik hem met zadelen vast houden omdat ik hem niet kan vast zetten. het is best lastig. ik leg ook wel eens hooi neer maar dan neemt die snel een hap en gaat gewoon weer verder. blijf dit even volgen Knipoog

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:10

Oeioeioei
Zet je paard nooit tegen een muur! paard is claustrofobisch dus maak je het enkel maar erger.
Eigenlijk is dit probleem bij de meeste paarden vrij snel op te lossen.
Eerst moet je weten, dat paarden claustrofobisch zijn, dus erg kort staan en weten dat ze niet weg kunnen is vreselijk eng!
Ga daarom eerst is met je paardje rustig aan de balk staan, houd het touw gewoon vast en telkens als hij rustig mooi braaf staat zeg je een beloningswoordje (good girl/boy) en loop je rustig even weg.
Gaat dit goed, leg je touw over de balk. en ga je een en stapje van hem weg staan. als hij mooi staat, weer goed belonen.
Dan maak je hem is een keertje vast, maar met touw lang genoeg maar ook neit te lang zodat ze in het touw zouden kunnen stappen of onder de balk zouden kunnen gaan, normaal gezien gaat dat geen probleem zijn omdat hij al weet dat het niet eng is. en hij straks toch weer mooi mee met jou weg gaat!
Moest hij toch wat paniekerig worden, praat je tegen hem en vraag je hem terug een stapje naar voren te gaan. telkens hij braaf staat neem je hem van de balk weg. Bouw het op, nooit te lang en telkens op de juiste tijdstip en beloon zeker neit als ze paniekerig zijn want moest je hem dan losmaken dan weet hij dat hij er zo snel van af komt.
Zorg dat je wat basisvertrouwingsoefeningen doet, heel noodzakelijk bij elk paard, zo weten ze dat ze je ten alle tijde kunnen vertrouwen.
Ik gebruik ook een touwenhalster, die druk is fijner en zullen ze veel minder snel op gaan hangen.

RMLN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 12:28

marlin_TIE jou idee vind ik wel heel goed en is het beste idee dat ik hier op bokt heb gehoord tot nu toe k wilhem niet laten hangen want straks gebeurt er iets in ze nek wervels dan ben je nog verder van huis en k ga hem ook geen schop geven want dat is onredelijk
heel erg bedankt

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:44

marilijn-Tie ik hoop dat je gee touwhalster bedoelt die dunne.
Die zijn juist gevaarlijker ze zijn erg dun en kunnen snijden vooral omdat ze niet breken. Heel gevaarlijk met een paar 100 kilo hangkracht. Die van mij had het zelfde probleem heb een halster gekocht die niet breekt en een dikke ( jacht) touw. En toen elke keer eventjes vastgebonden. Heel rustig blijven anders breng je jou spanning op hem over zodra hij even rustig staat losmaken. Dus niet als hij gaat hangen. Hij heeft nu geleerd dat hangen/losbreken betekent. Bij die van mij was het soms niet om aan te zien , maar na een paar maandjes staat hij rustig stil.