Ik ben zo bang dat mijn paard verkeerd terecht gaat komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bbje

Ik ben zo bang dat mijn paard verkeerd terecht gaat komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 15:55

Ik zit met een probleem. Ik heb besloten mijn paard te verkopen, doordat ik mijn rug heb gebroken na een rodeo partij van mijn paard. Ik kan haar onmogelijk houden. Ze moet nog verder door gereden worden en ik kan het risico niet meer lopen er nog een keer van afgegooid te worden, bovendien zal ze altijd pittig zijn (zit in haar karakter is gebleken). Ik ben hier sowieso al kapot van. Verder in de omgang is ze zo lief maar is ze best behoorlijk eenkennig. Door mijn zwangerschap en daarna last van bekken instabiliteit had is ze erg laat ingereden en helaas heb ik dat toen al uit handen moeten gegeven. Vervolgens ben ik er dus van af gegooid en heb ik een gebroken ruggenwervel opgelopen. Mijn merrie is daarna weer naar een andere stal verhuist (naar mijn dierenarts) om te kijken of de rodeo partij gevolg was van verkeerd inrijden of dat dit gevolg was van een opstandig karakter. Het laatste bleek het geval te zijn. Advies van dierenarts is, paard verkopen.
Toen ik haar bij de dierenarts zag ben ik ook erg geschrokken en dan vooral om hoe niet ver ze met haar waren! Ze reden haar in een longeer bak en erg ontspannen was ze niet. Terwijl ik haar al had gereden in een gewone bak. Ook aan de longe was ze maar korte tijd ontspannen. Dat was toen ik haar in handen had heel anders. Ze was altijd ontspannen aan de longe. Alleen de eerste paar rondjes soms niet. Ook tot de rodeo partij waarbij ik er af gevallen was. Was ze rustig en ontspannen. Ook merkte ik dat na de bak toe lopen ze erg gespannen was bij hun waren ze wel met een paard in laden bezig maar toch. Toen wilde ik weten wat ze deed als ik haar in handen nam. Nou wat denk je zo lief en makkelijk. Op dit moment staat ze nog daar omdat ze daar bereden kan worden en op de stal waar ik sta wil er niemand op.
Toch denk ik er aan om haar terug te halen en niet zo eerst van plan was haar daar vandaan door te verkopen. Het verkopen lijkt mij ook erg moeilijk om een goede eigenaar voor haar te vinden. Betrouwbaar is ze onder het zadel zeker niet. Verder kan ze dus eigenlijk niks en is al 5 jaar oud. Ik ben zo bang dat ze in verkeerde handen terecht zal komen en dat wil ik kost wat het kost niet. Ze heeft zo al genoeg mee gemaakt. Ik heb al gedacht om haar toch naar een africhtingstal te brengen maar dan moet ze weer naar een andere stal en daarna weer naar de volgende stal. Bovendien ben ik dan bang dat het weer fout gaat. Weten jullie raad.

Nijn

Re: Ik ben zo bang dat mijn paard verkeerd terecht gaat komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:58

Ik zou het beestje terug naar stal halen en het houden bij wat longeren e.d. als je gezondheid het toelaat.
Ik zelf (en vele met mij) hebben liever een paard wat minder ver doorgereden is maar ontspannen dan een paard wat gespannen is en meer oefeningen kent.

Verder rustig kijken naar een nieuw baasje, als je gevoel er niet goed bij is kun je toch ook rustig verder zoeken totdat jij er wel een goed gevoel bij hebt?

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:01

wellicht een koper zoeken die veel grondwerk met haar wil gaan doen en in ieder geval de tijd neemt om vertrouwen op te bouwen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:04

Het zal je echt wel lukken een goede ruiter en plek voor haar te vinden. Daar moet je alleen wel de tijd voor nemen. En in de tussentijd kun je toch allerlei andere dingen doen.. Wandelen, voetballen clickeren, mij part laat je haar tuigen, Wat voor jou met je zere rug ook heel goed te doen is.
Neem de tijd voor je wat besluit, neem de tijd....het hoeft niet allemaal nu

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:11

Tja, toch een stal zoeken waar ze het paard op een goede manier verder kunnen helpen in de opleiding en van daaruit te koop zetten. Er zijn wel mensen die dit goed kunnen, maar je moet zeker niet de doorsnee-trainings/handelsstal hebben.
Degenen die ik zo kan verzinnen die het zouden kunnen zitten alleen niet in de directe nabijheid van Leusden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:30

Ik heb gelezen dat je een Bazuin merrie hebt? Wat is het dan van moeders kant? Ik zelf heb n.l ook een merrie van Bazuin uit een moeder van Lucky boy. Weet ook in mijn naaste omgeving een paar Bazuin nakomelingen en dit karakter komt, mij in elk geval, niet echt bekend voor.

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:51

In mijn profiel staat: "Eigenaresse van Viënna (2002) gelderse merrie van Elegant moeder is Netty (vader Bazuin)". Mijn merrie is dus een "Elegant" en de vader van haar moeder is dus "bazuin". Het staat er misschien wat krom ik zal het aanpassen.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:00

Ik heb ook in een soort zeflde situatie gezeten als jij (alleen niets gebroken).
Mijn merrie is erg dominant en met inrijden was het een drama, daarna ben ik er lelijk vanaf gevallen en de angst was groot.
toch heb ik doorgezet met vooral oefeningen waarbij ik liet merken dat ik de baas was en niet zij.
Ik was van plan om haar tot drie maanden geleden terug op het internet te koop aan te bieden maar kon het toch niet over mijn hart verkrijgen omdat we toch een klik hebben samen.
Een buurmeisje van mij die voor de duvel niet bang is heeft mijn paard er doorheen gereden en sindsdien rijd ik weer helemaal zelf en zonder angst helaas ben ik dan ook de enige die zij accepteerd als haar leider en helaas kan bijna niemand met haar overweg.
Maar ik wel en ik ben er dan ook trots op dat na zoveel ellende het me toch is gelukt en nu gaat ze zeker niet meer weg.
Ik wil hier mee zeggen dat als jij echt een klik met je paard voelt je het zeker nog niet moet opgeven maar ga hulp zoeken, echt als jullie samen iets hebben komt het goed je kan altijd nog de beslissing nemen je paard weg te doen maar ik heb er letterlijk voor gevochten en echt het was het waard !

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:38

Je kan bij ons nergens echt goed met een kar rijden of je moet al weer een heel stuk gaan rijden en of je moet met de trailer weg. Bovendien heb geen verstand van betuigen. Ik deed met haar al best veel grondwerk en ik ben ook van plan dit wel weer op te pakken. Zodra ze terug komt. Alleen als ik er weer op ga dan krijg ik ruzie met mijn man en met vele andere om me heen. Ik heb namelijk een gezin waarvoor ik moet zorgen. Als ik nog eens zo er afgegooid wordt is de kans erg groot dan ik verlamd raak dit risico kan ik echt niet nemen.
Ik heb echt alles al verzonnen en bedacht om haar toch te kunnen houden. Helaas moet ik toch tot de conclusie komen dat het echt niet anders kan en dat ze weg moet. Ik zou niets liever willen dat ze toch kon blijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:43

Tja, sommige paarden zijn gewoon zo lastig. Ik zou haar weg brengen naar een GOEDE handelsstal waar ze in de "hogere" prijsklasse verkopen... Daar hebben ze vaak handige, kundige stalruiters....... en je weet dan zeker dat degene die het dier koopt er gewoon goed geld voor neerlegt. Ze is nog jong zat Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:13

Je hebt dus een 100% gelderse merrie, Op de site van de KWPN sectie Gelders paard staat een lijst met geldersen die te koop staan. Deze site wordt vooral door liefhebbers gebruikt. Omdat ze 100% is kan ik me voorstellen dat er wel belangstelling voor zal zijn. Ik stuur je een link, maar heb ontdekt dat de link bij mij vandaag niks doet. Misschien doet hij het morgen of bij jou wel. http://www.gelderspaard.info/

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:50

Dit komt me zo bekend voor, maar dan niet op rijtechnisch gebied!

Ik heb 5 jaar geleden mijn rug op 3 plekken gebroken gehad vanwege een val van mijn pony. Ik heb haar destijds niet verkocht omdat ze in een heel moeilijke fase zat. Meerdere personen hebben haar gereden en het was allemaal rodeo. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen haar toen te verkopen aangezien ik heel bang was dat ze slecht terecht zou komen.

De pony was zeer eenkennig en brutaal, ook onzeker en bang. Ze trapte je de stal uit als ze bang was en dan kwam je er niet meer bij. Er waren maar een paar mensen die ze echt vertrouwde.

De pony was vreselijk kopschuw (heel nare jeugd gehad).

Uiteindelijk heb ik haar nog met heel veel plezier gereden, na mijn revalidatie. Helaas heb ik begin van dit jaar de knoop door moeten hakken om haar te verkopen. De tranen verschijnen nog als ik er aan denk. Wie wilt nou zo'n pony dacht ik? Mensen kopen liever een dier met een gruwelijk goed karakter!

Ze is ook nog eens bevangen geweest, maar de druk was zo groot dat ze echt verkocht moest worden.

Nou daar sta je dan met je rug tegen de muur, pony te koop gezet en heel eerlijk geweest tegenover potentiele kopers. Mensen die er op stapten kwamen met knikkende knieen er vanaf. Slapeloze nachten heb ik er van gehad!

Uiteindelijk zijn er mensen komen kijken met een dochter van 13, ik zei al bij voorbaat " ze is waarschijnlijk te sterk hoor, en kopschuw dus pas op". Meisje vloog haar om de nek en mijn pony deed niks!! Ze heeft haar eerst lekker staan poetsen en de tranen rolden over mijn wangen. Ze heeft zelfs gereden (alleen stap) en dat ging super.

Ik krijg regelmatig een mailtje en foto's en het gaat super.

Ik denk dus echt dat in de paardenwereld ook geldt: op elk potje past een deksel!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:59

Als het paard niet te berijden is, zoek dan een fokker die haar wilt kopen... 100% gelders kan interresant zijn, zeker als de merrie ook nog goed gebouwd is.

Sommige paarden willen het gewoon weg niet leren, of zijn alleen in de handen van een enkeling betrouwbaar. Zo'n paard is bij een fokker beter af. Als sportpaard krijgt het anders waarschijnlijk een leven van koper naar koper... met een kleine kans dat het ooit iemand vind die kan voortzetten wat het paard op een zeer goede stal heeft geleerd. 1 verkeerde eigenaar, en je kunt met zo'n paard weer overnieuw beginnen..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:03

Tsja, kan me voorstellen dat dit moeilijk voor je is. Wees eerlijk tegen een eventuele koper. Spreek een proeftijd af, gaat het niet dan neem je haar terug. Misschien kan ze voor de fokkerij nog een hoop betekenen? Bedenk wel dat een goed tehuis altijd betrekkelijk is... Een eventuele nieuwe eigenaar kan haar om wat voor reden dan ook weer (moeten) verkopen. Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:10

De merrie niet terughalen maar naar een vertrouwd adres brengen. Iemand die probleempaarden corrigeerd of veel zadelmak maakt bijvoorbeeld. Als die haar nu in de tussentijd doorrijdt terwijl je haar te koop hebt staan. Dan kunnen mensen haar daar berijden. Laat haar ook eens door een goede fysio of nog beter osteopaath bekijken. Zoveel paarden worden als lastig bestempeld terwijl ze iets in de weg zit.
Misschien zou ze het voor de wagen wel leuk doen, soms zijn lastige paarden voor de kar makkelijk, je zou haar kunnen laten betuigen, een betuigde gelderse merrie met zo'n afstamming is wel animo voor.

Ik weet niet wat voor merrie het verder is, maar een onbeleerde lastige fokmerrie verkopen wordt lagere prijsklasse en dan weet je idd niet waar en hoe ze terechtkomt. Persoonlijk zou ik haar daarom wat doorrijden en dan een serieuze liefhebber proberen te vinden.

Je hebt voor jullie allebei de juiste keuze gemaakt door haar te willen verkopen denk ik. Na wat je hebt meegemaakt zal je nooit meer vertrouwelijk op haar kunnen rijden en zal een boomproof paard beter bij je passen. Ik ben zelf eens geopereerd aan een hernia en toen wilde het met mijn toenmalige paard ook niet meer. Als ik haar had gehouden had ik nu niet meer gereden en had ze maar wat in de wei gestaan. Voor beiden geen ideale situatie. Ik heb toen een hele fijne merrie teruggekocht, en nu rijd ik zelfs weer jonge paarden! Maar ik kruip niet overal meer op, ik ben met mijn lichaam wel voorzichtiger geworden en met sommige paarden klikt het dan niet meer.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:54

Ik vind dat idee van een fokker ook heel goed! Misschien kun je hier op bokt of ergens bij het gelders stamboek een iefhebber vinden, die er misschien ook wel aangespannen mee wil rijden? Ik heb zelf een groninger merrie, mooie oude bloedlijn, en daarom dus waardevol voor het stamboek. Geldt waarschijnlijk ook voor het gelderse stamboek? Succes hoor!

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:04

Ik ga toch zorgen dat ze verder door gereden gaat worden of in het span of onder de man. Ik heb tot nu alleen wel vervelende ervaring met africhtingsstallen. Weet iemand een goede africhtingsstal waar ik haar naar toe kan brengen. Het liefst wel in de buurt, maar ik ben wel bereid om haar verder weg te brengen als ze maar wel goed vooruit gaat. Niet zoals eerder dat ik er niets mee opschiet.

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:09

Hier wat foto's van mijn merrie. Betere foto's volgen nog
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:08

Wat een spijtige situatie! Maar vergeet ook niet dat ze pas 5 jaar is hé. Dat jij ze wil verkopen omdat je je vertrouwen kwijt bent daar kan ik helemaal in komen maar bestempel het paard niet te snel als moeilijk. Op die leeftijd gaat er zoveel in je paard om. Ze beginnen te puberen, ze worden ingereden, ze wiselen hun tanden, ze beginnen hun dominantie uit te testen, ... Wat je allemaal verteld over je paard komt mij heel bekend voor, ik heb zelf enkele rodeo's gedaan met m'n eigen paard zo'n 3 jaar geleden, ook ik zag het niet meer zitten met haar maar heb toch doorgezet en nu gaat het al veel beter, ze word volwassen hé! Probeer desnoods eerst nog halve stal te doen met een goede ruiter en bekijk het dan even, wil je haar dan nog verkopen, goed, dan heb je een goed gereden paard dat je te koop kan aanbieden en het komt meer dan eens voor dat de bijrijder uiteindelijk het bijrijdpaardje ook werkelijk koopt, dat zou toch super zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:57

Als de stal waar je haar heen hebt gebracht in jouw ogen niet ver genoeg is, zou ik haar daar vandaan halen en ergens anders heenbrengen.

Ik kan je de stal aanbevelen waar de website in mijn profiel staat. Ze rijden paarden in, kunnen corrigeren en je helpen bij de verkoop van je paard.

Als je het goed aanpakt, hoeft je paard echt niet verkeerd terecht te komen.

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:12

Dit is geen leuke situatie.
en zeker een moeilijke beslissing.

Wat ik zou doen :
Ik zal eerst proberen hoe het bij een africhtingsstal gaat.
Misschien is ze niet goed genoeg afgericht en kan ze dat leren daar.
Ga een tijdje niet meer op haar rijden, en probeer haar vertrouwen weer te winnen( die van jouw trouwens ook)
Als ze met longeren bij jouw wel ontspannen loopt (als ik het goed gelezen heb Knipoog ) Zal ik hier mee doorgaan.
Het is natuurlijk niet binnen 2 dagen gedaan.
Gewoon rustig aan en als dat niet lukt zou ik hem verkopen, misschien wilt iemand in de buurt hem wel hebben, en kan je hem nog opzoeken.

Super veel succes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:22

ik snap best dat dat heel moeilijk is Ach gut en weet zelf hoe moeilijk zulke keuzes kunnen zijn...
ik weet niet of jij bekenden hebt die eventueel interesse in haar zouden hebben? want het scheelt een heel stuk als je weet waar het beestje terecht gaat komen.
anders zou ik het een optie vinden om haar naar een africhtingsstal te brengen. maar dan ook wel 1 waar van ik zeker weet dat ze het goed doen! en daarna in de verkoop zetten. ze is pas 5 jaar dus echt slecht terecht zal ze niet komen naar mijn idee... je kunt altijd zelf keuzes maken toch naar wie ze weg gaat? maak kennis met de mensen ga op de stal kijken waar het beestje komt te staan enz enz. allemaal dingen die je kunnen helpen te overtuigen dat ie het daar ook goed heeft...

succes!

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:46

Uit je berichtje merk ik dat je paard erg aan jou gehecht is, en alleen aan jou. Als het rijden nou écht niet wil dan kan je haar toch altijd nog houden als gezelschapspaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:04

Wordt iemand daar beter van? Ts kan niet rijden, alleen kijken. Zo'n jonge merrie stilzetten? Ze hecht wel weer aan iemand anders hoor.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:36

een paard is een paard en een weide met soortgenoten is voldoende Knipoog de rest hebben wij mensen er zelf bij bedacht.