Veulen vervoeren...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Veulen vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:39

hey allemaal !

Gisteren heb ik mij een new-forest hengst veulentje gekocht,
zondag gaan we het gaan halen.

Alleen dat vervoeren ben zo bang dat er iets gaat gebeuren, hij is nog niet erg groot schat 1.10 ofzo. En de reis duurt ongeveer 1.5 uur. Dus best lang.
Wij hebben een 2-paardstrailer, ik kan het midden shot eruit halen, is een nieuwe trailer met extra functies enzo... Maar hoe kan ik hem het best in de trailer zetten ? De stang vanvoor is nog net iets te hoog en ik kan hem niet verlagen. is los vervoeren dan beter met genoeg stro op de grond ?

Spirit zal ook voor het eerst gescheiden worden van zen mama, dus extra stress voor het arm - beestje...

alle tips en nuttige info is welkom !!!

Iorrr

Re: Veulen vervoeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:42

Kun je hem niet laten brengen???? Is veel rustiger voor hem! Als wij veulens kopen (via een veiling of wat dan ook) worden ze ALTIJD gebracht!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:42

Zoekfunctie?!

Misschien een makkelijke en lieve shet meenemen?
Verder los zetten en zeker wanneer hij vast staan niet gewend is én zeil dicht natuurlijk.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:46

EERST SPENEN dan pas vervoeren...
Hoe vaak moet dat nog gezegd worden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:47

Stang en alles eruit halen. Je kunt een klein beetje stro erin doen maar niet teveel want je wilt dat ze genoeg grip hebben.
Dan veulen erin zetten, klep dicht, halster af en zelf door het voordeurtje eruit. Gelijk wegrijden en dan komt het allemaal goed.

Eerst spenen is niet altijd een optie. Laten brengen is heel fijn maar er zijn verkopers die daar echt niet aan beginnen.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:50

ik vraag gewoon info , het is niet mijn schuld dat de eigenaars nu het niet willen zo , de moeder gaat ook weg zondag, anders had ik het ook gewild langzaam aan, maar die keuze ligt niet bij mij. en laten brengen kan niet omdat ze geen trailer hebben Lachen

Ik vraag dit ook in het bestwil voor het veulen ...

en zoekfunctie vind alleen over kleine shetten maar over veulens vind ik niet de topics die ik nodig heb...

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:56

Ik denk dat los niet zo heel handig is maja aan vast heb je ook in dit geval helemaal niets kan je niet iets spannen?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:01

ik heb al aangedacht om vb wat hooibalen achterhem natuurlijk vastgelegd zodat hij daarop kan steunen vb bij het remmen dat hij zich niet ophangt ofzo ?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:03

Was ook niet zo bedoeld hoor... Bedoelde meer dat ik het van de fokkers raar vind..! Ik zou haar in geen geval los vervoeren! Probeer of je een braaf/rustig paard mee kan krijgen om hem op te halen. Laat gewoon de trailer zoals ie is, want anders is ie zijn steun kwijt! Als je hem los laat staat heeft ie nergens meer steun aan...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:03

Waaraan zou hij zich moeten ophangen??

gizmo_lover: Waarom zou los niet handig zijn en wat moet je in hemelsnaam gaan spannen??

M_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:04

Ik zou een veulen niet los vervoeren.
Ik neem aan dat hij/zij nog nooit in een trailer heeft gestaan?
Je hebt best kans dat als je ze hem/haar los in de trailer laat staan, dat hij continu zijn/haar evenwicht verliest... dan kan hij/zij steeds tegen de wand van de trailer aansmakken.

Ik zou lekker het tussenschot erin laten... anders is de ruimte te groot en heb je kans dat hij/zij rondjes gaat lopen draaien. Dat is erg gevaarlijk.

Verder zou ik om het half uur gewoon even stoppen op een parkeerplaats en even checken of alles nog in orde is met het veulen, omdat een rit van 1,5 uur best wel lang is voor zo'n beestje.

En welke tip ik ook heel graag mee zou willen geven, is: zet het veulen altijd aan de zijkant van het haltster vast. Dus gebruik nooit het oogje onder bij de kin waar je meestal bij een paard het halstertouw aan klikt.
Maar gebruik één of allebei de zijkanten van het halster om het veulen mee vast te zetten.
Als je het veulen onderaan bij de kin met een halstertouw vastbind en het raakt in paniek en begint te trekken aan het touw, dan kan hij zijn nek erg bezeren. Dit omdat het halster dan teveel druk uitoefent op de nek.
Als je het halstertouw aan de zijkant vastmaakt, dan is die druk veel minder en dat is beter voor het veulen.

Ik hoop dat je wat met alle adviezen kunt Lachen
Veel succes met het vervoeren van je veulen!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:05

Aan zijn halter/touw!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:06

Even een vraagje aan de mensen die hier reageren. Hoeveel veulens hebben jullie al vervoerd?
Vind dat er namelijk dat er nogal wat vreemde dingen gezegd worden.

Iorrr: daarom kun je ze beter los zetten. Knipoog

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:07

Haha nou wij heeeeeeel veeeeel! Zou het niet weten precies, maar we hebben ieder jaar een aantal veulens!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:08

Katja schreef:
Even een vraagje aan de mensen die hier reageren. Hoeveel veulens hebben jullie al vervoerd?
Vind dat er namelijk dat er nogal wat vreemde dingen gezegd worden.

Iorrr: daarom kun je ze beter los zetten. Knipoog

Is ie wel zijn steun kwijt... En valt dus sneller! Ik zou hem echt gewoon zo vast zetten als je bij ieder ander paard doet! Doen wij wel altijd (als de merrie niet meereist) iig

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:11

Maar het halster is niet bedoelt om steun te geven als ze daaraan gaan hangen dan kun je misschien nog wel meer beschadigen dan als ze gewoon vallen.
Daarbij weet ik niet hoe jullie rijden met een trailer maar bij ons is er echt nog nooit eentje omgevallen zelfs niet op reizen van meer dan 3 uur.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:13

Katja schreef:
Maar het halster is niet bedoelt om steun te geven als ze daaraan gaan hangen dan kun je misschien nog wel meer beschadigen dan als ze gewoon vallen.
Daarbij weet ik niet hoe jullie rijden met een trailer maar bij ons is er echt nog nooit eentje omgevallen zelfs niet op reizen van meer dan 3 uur.

Nee ik bedoel het halster ook niet als steun, ik bedoel dat als je hem gewoon helemaal los erin zet zonder schotten enzo! En zo heel snel zullen ze ook niet vallen, maar ze gaan wel alle kanten op... Heb liever dat ze gewoon 'stil' staan...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:15

Ik heb serieus nog nooit gehoord van een veulen dat omgevallen is in de trailer. Wel van de gevallen waar er eentje over de stang heen hing. Pas nog zo'n verhaal hier op Bokt.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:17

Katja schreef:
Ik heb serieus nog nooit gehoord van een veulen dat omgevallen is in de trailer. Wel van de gevallen waar er eentje over de stang heen hing. Pas nog zo'n verhaal hier op Bokt.

Nou ja ieder voor zich maar wij laten ze niet los in de trailer staan...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:19

En wij niet vast. Knipoog

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:21

imker schreef:
EERST SPENEN dan pas vervoeren...
Hoe vaak moet dat nog gezegd worden?

Ben het daar dus niet mee eens!

Spenen zal nooit leuk zijn voor een veulen, maar ik heb eowyn ook
weg gehaald bij moeders, want die moest naar de opfok.
Ik heb haar ook gelijk weg gebracht en niet eerst op een stal bij ons neer gezet.

Wat ik heb gedaan is:
Balen stro voor de stang, zodat ze er niet onderdoor kunnen.
Ik heb eowyn gewoon vast gezet tussen de twee trailer touwen.
Dat is goed gegaan.

Toch hoor ik ook wel dat mensen ze los vervoeren, zodat ze evt kunnen gaan liggen.
Dat schijnt ook goed te gaan, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

Wat wel belangrijk is, is dat je de klep achter helemaal dicht maakt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:22

Dat laatste is idd heel erg belangrijk.

JoyRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:43

wij hebben pas ons hengstveulen vervoerd, gewoon los in de trailer (2-paards), alles uit de trailer gehaald , zonder halster om wel genoeg stro erin en alles goed dicht. Geen enkel probleem, is super gegaan (rit duurde een uur)

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:43

ik vul de voorkant op met strobalen zodat ie niet over de stang kan gaan en los in de trailer. Klep dicht, zeiltje of schot dichtmaken boven de klep. Rijden maar.
Als dat arme ding nog niets gewend is kun je hem toch niet vast zetten? Weet hij helemaal niet wat hem overkomt, gaat trekken, halster knapt misschien, veulen slaat achterover enz enz. Moet je toch niet aan denken.
Gewoon los met pakken hooi/stro voor de stang. GEEN stang achter het veulen!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:35

Als je de mogelijkheid hebt zou ik inderdaad alles er uit halen, dus ook de voorstang. Laatst met een vriendin een veulen vervoerd (daar stond de merrie dan wel bij maar idee is het zelfde) en dat ging prima zo. Veulen los, alle stangen eruit en alles dicht Lachen