ze wil niet doorlopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

ze wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:34

Mijn pony misty is heel lief. ze is 3 jaar en ik rijd nog niet op haar..
maar ik loop wel met haar enzo. maar als ik met haar aan de halster + touw ga lopen gaat ze soms opeens stilstaan en wil ze echt niet meer lopen. ze vertikt het gewoon.. op een zweepje etc. reageert ze niet ( ik sla haar daar niet mee maar zachtjes aanraken of in de lucht tikgeluidjes maken met de longeerzweep )..

iemand hier ervaring mee.. wat moet ik er mee doen?

xxx

Horsea_nl

Re: ze wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:35

als een paard bij miuj niet doorloopt,

wat ik doe; net zo lang achteruit duwen tot ze wel vooruit wil. als ze dan weer stopt, weer achteruit. weer haar de kans geven naar voren te gaan. en anders weer achteruit drukken. ik had ook zo'n lastig portret dat niet lopen wilde!

KailehS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:36

wat bij mijn jonge paard helpt : Ernaast gestaan, dus niet ervoor, klein duwtje naar links/rechts geven en weer vooruit lopen. Dan loopt ze weer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:37

OKee ik zal het morgen even proberen bedankt!:d

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:39

Doe alsof je een bocht gaat maken, dan moet ze haar gewicht wel verzetten en zal gaan lopen. Vervolgens buig je haar weer terug en loop je door.
Ik clikker met mijn paard en als je elke keer dat ze goed reageerd een beloning krijgt, iets klein, brokje, stukje wortel, knuffel dan wordt ze er steeds beter in.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:39

Oei ...maar wrm wil ze dan niet meer doorlopen ? Heeft ze op dat momment bang van iets ? Mss is ze wel kijkerig ?
Ik zou zeker niet trekken aan haar tot ze doorloopt. Ik zou haar zachtjes toe spreken & haar aanmoedigen door te lopen, tegen haar praten, haar kalmeren, zo'n dingen ...
Kan je niet eventueel een snoepje meenemen om haar mee te lokken ?
Als ze gewoonweg blijft staan & je merkt dat ze van niets bang heeft, met een wat duidelijkere stem haar toespreken & aanmoedigen door te gaan ...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:40

Een hele normale reactie voor een paard van die leeftijd. Gewoon een beetje jengelen en proberen is dat.
Wat je het beste kan doen is wanneer zij stil gaat staan en niet meer mee wil lopen, is druk houden op het halster, en geduld hebben... Zodra ze een pasje meegeeft gelijk weer druk van het touw eraf...
Consequent zijn hierin, en geduld hebben. Dat wordt vanzelf beter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:41

Waarom wil ze niet meer lopen?
Vind ze het wel leuk?
Als het saai is, kan ik me ook voorstellen om te stoppen.
Snoepje kan helpen Ja

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:45

Voor dit soort simpele basisdingen heb je geen snoepjes voor nodig. Dit is gewoon een kwestie van opvoeding/grondwerk.

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:48

Inderdaad doen of je een bocht maken, dan gaat ze wel lopen omdat ze anders uit evenwicht raakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:56

Bojangles schreef:
Voor dit soort simpele basisdingen heb je geen snoepjes voor nodig. Dit is gewoon een kwestie van opvoeding/grondwerk.

ja, das waar,maar via de computer is dat moeilijk te leren.
IK zie liever dat er een snoepje wordt gegeven dan dat iemand steeds op het verkeerde moment reageerd en als je pech heb, ook nog verkeerd reageerd op het paard Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:07

Hihi okee nou bedankt allemaal voor de reacties, ik zal alles proberen:D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:42

ik deed ook een bocht maken, doe ik nu nog wel eens met rijden als hij stil gaat staan. En die van mij heb ik heel erg op de stem alles geleerd, dat werkt ook wel, nu gaat hij gewoon lopen als ik stap zegt. Al heeft hij nu puberbuien dus dat gaat ook niet altijd op.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:45

superwoman schreef:
Bojangles schreef:

ja, das waar,maar via de computer is dat moeilijk te leren.
IK zie liever dat er een snoepje wordt gegeven dan dat iemand steeds op het verkeerde moment reageerd en als je pech heb, ook nog verkeerd reageerd op het paard Knipoog

Tja en wat nou als je dat snoepje op het verkeerde moment geeft Knipoog

Ik denk dat de TS dit best wel kan, dit is niet zo moeilijk. En anders even iemand vragen die wel snapt hoe je het kan oplossen Ja Even iemand erbij die je uitleg kan geven is nog het allerbeste!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:49

Heeft je paard de oren naar voren of opzij als ze dit doet?
Als je paard de oren naar voren heeft is dit heel waarschijnlijk een concentratie probleem, dit kun je oplossen door veel af te wisselen (uit het niks korte bochten nemen, achterwaarts, zijwaarts enz), zo kun je een paard leren om op jou te letten.

Heeft ze wel de oren opzij zou je kunnen kijken om je paard ook zonder lijdsel (halstertouw) achter je aan te leren lopen.
Dit doe ik zelf door commando's, als ik loop (let erop dat je voor je paard loopt en niet er naast) zeg ik stap, loopt ze je achterna, flink belonen met je stem. (ook bij het stoppen ho aanleren). Probeer de (trek)druk af te bouwen van het halstertouw op het halster bij het "aan"stappen.
Wissel wel echt veel af met korte bochten, achterwaarts, zijwaars voor druk. Als je iets te lang achter elkaar doet werkt het averechs, zeker bij z'n jong paard.
En op een gegeven moment "vergeet" je het touw en voila, je paard loopt netjes achter je aan op commando zonder touw.