wat in contract voor verzorgster zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

wat in contract voor verzorgster zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:37

hallo een vriendin vroeg mij om hulp maar ik weet ook verder niks meer behalve de gebruike lijke dingen met cap rijden etc weten jullie nog iets we hebben dit al

Verzorging
Verzorging en wat versta ik daar onder.
Eigenlijk alle gebruikelijke dingen zo als:
· Stal uit mesten
· Goed en uitgebreid poetsen
· Controleren op wondjes en ander rare dingen
(in geval van ontdekking wondjes gelijk mij op de hoogte brengen)
· Zorgen dat na gebruik je het tuig netjes achterlaat als je denkt dat het moet het is in het vet zetten.
· Controleren of de deken niet schuurt of stuk is zo wel laat het s’avonds even weten ofzo.
· Controleren van de hoefijzers of ze los zitten of niet.
· Op de dag dat je komt voor je weg gaat voeren en stal netjes achter laten

ik hoop dat jullie iets weten

xSCWx

Re: wat in contract voor verzorgster zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:39

En vooral: goed met de spullen en het paard omgaan. Als er iets kapot is, zelf vergoeden.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:42

bellen als je niet komt, of andersom laten weten wanneer je er bent.
verder idd over de financien.
als je iets kapot maakt moet je het wel/niet vergoeden/mij laten weten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:43

Een contract op stellen voor een verzorger? En wat gaat ze doen als het erf een keer niet is geveegd? Sorrie maar ik vind dit een beetje vreemd, of ligt dat nu aan mij?
Kijk het is logisch dat iemand netjes met je spullen en zeker met je paard omgaat, maar als je al een contract moet gaan opstellen voor een verzorger? Kijk het een week aan en als het je niet bevalt, dan zoek je een ander. Ik zou nooit een contract tekenen om iemands stal te mogen uitmesten of het erf aan te vegen.
Goede afspraken maken is een heel ander verhaal!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:45

aerdenhout1 schreef:
Een contract op stellen voor een verzorger? En wat gaat ze doen als het erf een keer niet is geveegd? Sorrie maar ik vind dit een beetje vreemd, of ligt dat nu aan mij?
Kijk het is logisch dat iemand netjes met je spullen en zeker met je paard omgaat, maar als je al een contract moet gaan opstellen voor een verzorger? Kijk het een week aan en als het je niet bevalt, dan zoek je een ander. Ik zou nooit een contract tekenen om iemands stal te mogen uitmesten of het erf aan te vegen.

helemaal mee eens. Ik heb ook geen conract of zo voor mijn bijrijdster. Gewoon goede afspraken maken.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:47

zeker goede afspraken maken
En voor jezelf en misschien voor haar kun je inderdaad wel op papier zetten wat je van haar verwacht
Een idee om af spreken is ook wat ze wel en niet met je paard mag,
Bijvoorbeeld buiten rijden mag dat wel of niet
Springen met de pony mag dat wel of mag dat niet

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:54

ja ik weet het maar het is een vriendin en niet mijn keus... ik heb een verzorgster die ik kan vertrouwen dus

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:59

het lijkt nu net of de verzorgster van je vriendin niet te vertrouwen is Bloos
Zo iemand wil al bij voorbaad niet bij mijn paard hebben

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:05

Sommige mensen willen een contact omdat het dan zwart op wit staat, en er dus niet gesjoemeld mee kan worden (ik zeg ook maar wat hoor haha). Maar over erf aanvegen en weet ik het wat, dat hoef je niet zo uit te kauwen, alleen de financiële dingen even denk ik.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:44

VSW-->TAO

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:55

Moet ze ook elke dag controleren op wondjes e.d? Elke dag aan de hoefijzers voelen? Misschien dat iedereen dit doet maar ik ben er niet bekent mee, ik heb ook een bijrijdpaard maar hoef hier niet te controleren elke dag. Dit doet de eigenaresse ook niet. En de hoefijzers merk je eigenlijk wel als je de hoeven uit gaat krabben. Ik vind het een beetje erg streng, mis ook een beetje het plezier tussen de regels door.

Ik heb dit afgesproken met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard:

Ik heb drie vaste dagen. Eventueel meerdere dagen een dag van te voren afspreken.
Indien ik ziek ben of niet kan zo vroeg mogelijk laten weten.
Netjes met de spullen omgaan, maar aangezien het mijn eigen spullen zijn die zij ook kan gebruiken, is het logisch dat we dat beiden doen.
Even een berichtje achterlaten als ik ben geweest, meer voor de gezelligheid en vriendelijkheid en uiteraard als er iets mis is even bellen (aanbellen in dit geval).
Verder moet ik zoveel mogelijk lol maken, kan alles met het paard doen, als ik het maar eventjes opschrijf..

Meestal bespreken we toch de dag wel als we samen gaan rijden, verder zijn al die regels in mijn ogen een beetje overbodig. Ik bedoel, als verzorgster is het denk ik niet logisch om een contract te tekenen dat ik goed met de spullen om moet gaan, maar het is daarintegen wel logisch dat ik teken voor eventuele dingen die ik (perongeluk) kapot heb gemaakt, en die zelf zal moeten vergoeden of vervangen.

Ik denk dat je dan beter een contract kan opstellen met zulke dingen, dan de dingen als 'veeg elke dag het terrein'. Want een contract is normaal gesproken voor de dingen waarbij je iets zwart op wit nodig hebt, en als ze een dag vergeten is te vegen neem ik aan dat je niet gelijk een advocaat gaat inhuren.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:03

hoppa, wat zijn we allemaal paranoide: maar dan lijkt het of ze niet te vertrouwen is. En als er dan wat mis gaat, roepen jullie allemaal: jeetje, had je niet eens een contráct, nou zeg, dát is stom.

Een contract is dus verstandig, maar volgens mij zet je er zinloze dingen in. Je kan beter opnemen dat de verzorger naar beste eer en geweten voor het paard moet zorgen, dan mondeling afspreken wat jij daaronder verstaat (zoals het voeren of vegen, controleren of wondjes of opmerken dat er een ijzer los zit), maar veel belangrijker is bijvoorbeeld wie de da gaat betalen als zij dacht dat ze op buitenrit best over die omgevallen boom kon springen en dat toch anders uitpakte, of als ze het paard kreupel rijdt, als het paard haar eraf gooit en onder een auto loopt, of je opzegtermijnen in acht neemt, of ze een koopoptie krijgt en meer van dat soort dingen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 12:20

FloortjeM schreef:
hoppa, wat zijn we allemaal paranoide: maar dan lijkt het of ze niet te vertrouwen is. En als er dan wat mis gaat, roepen jullie allemaal: jeetje, had je niet eens een contráct, nou zeg, dát is stom.

Een contract is dus verstandig, maar volgens mij zet je er zinloze dingen in. Je kan beter opnemen dat de verzorger naar beste eer en geweten voor het paard moet zorgen, dan mondeling afspreken wat jij daaronder verstaat (zoals het voeren of vegen, controleren of wondjes of opmerken dat er een ijzer los zit), maar veel belangrijker is bijvoorbeeld wie de da gaat betalen als zij dacht dat ze op buitenrit best over die omgevallen boom kon springen en dat toch anders uitpakte, of als ze het paard kreupel rijdt, als het paard haar eraf gooit en onder een auto loopt, of je opzegtermijnen in acht neemt, of ze een koopoptie krijgt en meer van dat soort dingen.

nou ze komt niet elke dag enkel op vaste dagen!!!
en ze mag ook niet zonder toezicht de weg op der zijn allemaal vaste afspraken gemaakt ik vond dat der nog wel wat dingen in stonde die weg konden maar goed dat was haar keuze... ik ben benieuwt of het wat word met dat contract en ik hoop het:) ik heb met mijn verzorgster ook een contract en daar staan gewoon wat basis regels in

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:07

Dan stel je dat toch ook voor? Is het niet wat omslachtig om op bokt te gaan vragen wat er in een contract voro je vriendin moet, als je het zelf ook al overdreven vind?

Overigens denk ik dat er goed afspraken op papier gezet moeten worden op evt. financieel gebied en risico´s. Maar een contract opstellen voor ´vegen´ etc. zie ik het nut niet van in. Dat spreek je mondeling af, wordt het niet gedaan kun je dat altidj nog eens mondeling verzoeken. Laat de verzorger het nog altijd afweten, dan kun je als eigenaar beter naar een ander zoeken ipv wijzen naar het contractje waarin het staat..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:10

Ik vind het ietwat overdreven. Je kunt ook gewoon goede afspraken maken, daarmee kom je ook al een heel eind.

Elke dag controleren of de deken niet schuurt? Ik neem aan dat je gewoon een passende deken voor je paard koopt en niet elke dag hoeft te controleren of ie opeens schuurt........ Clown

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:27

aerdenhout1 schreef:

Helemaal mee eens! Haha!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:01

ik heb het gevraagt omdat er misschien handige tips waren... zo dat ze een klein soort contractje kon maken waar in staat dat als ze bvb tuig kapot maakt ze dat vergoed als het haar schuld is door onvoorzichtigheid enzo verder heeft ze er alleen in geschreven over het vegen en controleren zo dat ze een soort geheugensteundje heeft omdat het meisje moeite heeft met onthouden.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:59

Op zich is een contract met je verzorgster helemaal niet verkeerd. Het hangt er alleen maar van af wat je er in zet. Bepaalde dingen die horen gewoon bij het paardrijden en de verzorging ervan. Maar wat als je verzorgster de weg op gaat met jouw paard en er gebeurt een ongeluk dat door jouw paard en verzorgster wordt veroorzaakt, wie is er dan verantwoordelijk? Juist jij als paarden eigenaar. Dus het lijkt mij dat een contract wel zinvol moet zijn en niet het geneuzel of er wel of niet geveegd moet worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:01

Als je echt n contract wilt, zet er dan in dat diegene beloofd als een goed huisvader voor je dier te zorgen. Dit is een juridische term, en is daarom ook wetsgeldig.

Dat voorkomt dat je ieder klein puntje erin moet zetten...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:05

sandr0 schreef:
aerdenhout1 schreef:

helemaal mee eens. Ik heb ook geen conract of zo voor mijn bijrijdster. Gewoon goede afspraken maken.

Nou inderdaad je mag blij wezen met een verzorgster. Tegewoordig moeten er maar contracten opgesteld worden en moet een verzorger maar de voeten kussen van de eigenaresse? Je mag toch blij zijn dat iemand gratis jouw paard verzorgt? En andersom mag verzogster blij zijn dat ze paard mag verzorgen.

Een contract voor als er iets kapot gaat of er gebeurt een ongeluk dat lijkt me logisch.

Maar voor het aanvegen van de stallen? Kom op zeg..

Judith76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:37

Allemaal leuk en aardig zo'n contract om wat duidelijkheid tussen verzorgster en eigenaar te krijgen maar als er echt iets gebeurt dan is het toch de eigenaar die de verantwoording over zijn eigendom heeft of hij er nou wel of niet bij bijvoorbeeld het ongeluk was. Dit soort contracten zijn niet rechtsgeldig.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:11

Judith76 schreef:
Allemaal leuk en aardig zo'n contract om wat duidelijkheid tussen verzorgster en eigenaar te krijgen maar als er echt iets gebeurt dan is het toch de eigenaar die de verantwoording over zijn eigendom heeft of hij er nou wel of niet bij bijvoorbeeld het ongeluk was. Dit soort contracten zijn niet rechtsgeldig.

Ook niet als het door beidepartijen ondertekend is ?(evt. ouders) Ik bedoel het niet vervelend hoor maar ben er wel benieuwd naar.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:27

Ik heb ook altijd een contract gehad en zelf opgesteld om verrassingen uit te sluiten.

Zal eens kijken of ik hem nog heb,

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:35

Yep ik had hem nog.....
en misschien zijn ze niet rechtsgeldig maar je weet wel met een contract waar je aan toe bent zowel als eigenaar als verzorgster....
Je heb je rechten en plichten... en gebeurt er iets dan kan je wel aangeven dat bv niet of wel in overleg is gegaan.

Overeenkomst t.a.v. (paardennaam invullen)

Naam eigenaar , wonende aan ……………………..te ……………………. (eigenaar)
en
Naam verzorgster , wonende …………………….. te ……………………..(verzorgster)

Hierna genoemd “partijen” zijn ten aanzien van het paard genaamd naam paard. (hierna het paard) het volgende overeengekomen:

1. Bepaling relatie personen tot paard.

Personen zijn Eigenaar – Verzorgster van het paard.

2. Onderhoud.

Partijen betalen ieder tijdig de overeengekomen onderhoudskosten van het paard.
De kosten voor de verzorgster bedragen de onder *) genoemde kosten en deze zullen gedeeld worden met de eigenaar. Verzorgster betaalt aan de eigenaar het overeengekomen bedrag van € ………………. (bedrag in letters ) per maand, ingaande datum invullen.
Alle overige kosten en de gedeelde kosten genoemd onder punt 1 t/m 3 komen ten laste van de eigenaar. (naar eigen inzicht invullen)

Betreft:
1. stalling en voeding * (gedeelde kosten)
2. beslag hoeven * (gedeelde kosten)
3. wormen kuur * (gedeelde kosten)
4. inenting en benodigde kuren (overige kosten)
5. Medische kosten. (overige kosten)
6. Verzekering (overige kosten)
7. Diverse niet genoemde kosten (overige kosten)
deze rij naar eigen inzicht invullen.

3. Ziekte.

In de situatie dat het paard langdurig ziek zal zijn en herstel onzeker zal zijn of een onoverzienbare termijn kan bestrijken, zal van geval tot geval worden besloten hoe hier mee om te gaan. De verzorgster zal na 2 maanden ontheven worden van de overeengekomen betaling.

4. Stalling.

Het paard wordt gestald op naam stal waar paard staat. Gebruik van de binnenbak is in de wintermaanden mogelijk. (indien van toepassing)

5. Gebruik.

Partijen zullen zorgvuldig omgaan met het paard zonder onnodige risico’s te nemen.
Deelname aan wedstrijden wordt in onderling overleg afgesproken de verzorgster mag gebruik maken met het paard van de lessen/binnenbak/buitenbak en buiten de manege.
Alle overige zaken zullen in onderling overleg worden afgesproken.
Uitsluiting voor Verzorgster. Aansprakelijkheid (incl. kosten dierenarts) i.g.v. normaal zorgvuldig gebruik
Hierbij kan je nog toevoegen dat je bv verplicht een cap moet dragen, of dat je niet mag buitenrijden zonder begeleiding of iets dergelijks.

6. Gebruik door derden.

In overleg met de eigenaar.

7. Materiaal.

Partijen zullen zorgvuldig omgaan met elkaar materiaal. Het materiaal blijft het eigendom van de partij die het materiaal heeft aangeschaft. Gebruik van trailer in overleg met de eigenaar. De gereden schade is voor rekening van de veroorzaker.

8. Beëindiging overeenkomst.

De onderhavige overeenkomst eindigt in beginsel op datum invullen .
Ingeval partijen mochten besluiten de overeenkomst te verlengen, wordt ze telkens geacht stilzwijgend met een periode van een halfjaar te worden verlengd.
Indien samenwerking wordt beëindigd geldt er een opzegtermijn van 1 maand voor beide partijen waarin de eigenaar mogelijkheden heeft om een andere verzorgster te zoeken.

9. Tussentijdse beëindiging overeenkomst.

In de navolgende gevallen kunnen partijen de overeenkomst tussentijds beëindigen

8. Het paard niet meer bruikbaar is voor de sport/recreatie.
9. Het paard langdurig ziek is in de zin van punt 3.
10. Een partij om gezondheidsredenen het paard niet meer kan berijden
11. Een partij wegens werkeloosheid de onderhoudskosten van het paard niet meer kan betalen
12. Een partij verhuist naar een plaats van waaruit de stalling van het paard naar redelijkheid niet meer is te bereiken.

10. Verkoop.

Indien het paard zal worden verkocht zal de verzorgster als eerste recht hebben op koop van het paard.

11. Onderling overleg.

Alle overige zaken welke niet nadrukkelijk in deze overeenkomst zijn vastgelegd worden in onderling overleg tussen beide partijen afgehandeld.

12. Aansprakelijkheid.

Verzorgster dient zorgvuldig met het paard/pony om te gaan en geen onnodige risico’s te nemen.
Eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade aan derde en letsel die de verzorgster heeft of heeft gemaakt.

Getekend te plaatsnaam op …….... (datum)

Handtekening Eigenaar Handtekening Verzorgster.

Naam eigenaar. Naam verzorgster.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:21

Op zich is het geen verkeerd idee. Als je er de afspraken in zet die voor beide artijen gelden. Dus wat doet de eigenaar en wat de verzorgster. Gaat er iets kapot, wie is daar verandwoordeijk voor wat betreft de kosten. Dan weet iedereen van tevoren waar hij/zij aan toe is.