1e paar leren rijlaarzen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

1e paar leren rijlaarzen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:47

Ik rij nu 11 jaar en altijd met rubberen rijlaarzen of chaps. Maar ik ben nu uitgegroeid, rij meer dressuur en wedstrijden en mn rubberen rijlaarzen zijn aan vervanging toe. Rubberen rijlaarzen vervangen kost ook weer redelijk wat geld (ik had gevoerde met zo'n leren stukje aan de bovenkant) en ik heb de laatste tijd veel gewerkt ofwel....................ik denk dat mijn vervangende rijlaarzen leren rijlaarzen gaan worden!

Ik heb er al veel over nagedacht maar nu weet ik het zeker Haha!
Maar goed ik heb nog nooit leren laarzen gekocht of aan gehad dus ik ben echt een beginner qua leren rijlaarzen. Daarom is mijn vraag aan jullie, waar moet ik op letten wanneer ik leren rijlaarzen ga kopen?

- Waar kan ik het beste gaan kijken voor leren rijlaarzen? Bij de ruitersportzaken hier in de buurt hebben ze volgens mij maar heel erg weinig keus. Weet iemand een zaak in Limburg-Zuid of in de omgeving van Tilburg?
- Is een rits wel of niet aan te raden?
- Wat is fijner soepel of juist stevigere rijlaarzen?
- Wat is een fijne laars die aan mijn eisen voldoet?
- Vooral niet te moeilijk om in en uit te komen!
- Tot ongeveer 300 euro
- Worden niet heel erg intensief gebruikt, zo'n 2 keer per week.

Ik vind het verder ook heel erg vervelend als laarzen te strak om mijn kuiten zitten. Ik weet ook van mijzelf dat mijn kuiten veel kunnen verschillen in grootte (als ik wel/niet hardloop). Is het dan slim om een iets ruimere kuitmaat te nemen of niet?
Ik vind het toch best spannend hoor haha Haha! dus ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen. Ik hoop ook dat er een vriendin van me meegaat als ik ga passen die al veel vaker leren laarzen heeft gekocht zodat die ook mee kan kijken Haha!

Judje

Re: 1e paar leren rijlaarzen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:06

Wat voor een leren rijlaarzen je wilt is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je er mee doet, in jou geval veel dressuur zoals ik het lees.
De meeste kiezen voor dressuur voor een wat stijve laars. Er zijn verschillende soorten leer die ook bepalen hoe stijf of niet je laars is. Zo heb je rundleer dat bij de meeste laarzen wordt gebruikt. Het is vrij stijf, maar gaat lang mee.
Dan zijn er ook laarzen die in kalfsleer zijn uitgevoerd. Deze zijn over het algemeen een stuk duurder, maar zijn vaak wel wat soepeler. Kalfsleer gaat minder lang mee en is dus minder geschikt voor dagelijks/veel gebruik.

Zelf ben ik met mijn ouders van Apeldoorn naar een grote ruitersportzaak in Utrecht gereden. Daar hadden ze zoveel laarzen op voorraad dat ik meerdere modellen (soms te laag of iets te brede kuitmaten) kon passen en dus ook kon zien welk model ik mooi vond staan.
Daarna ben ik naar de plaatselijke ruitersportzaak gegaan en heb daar de laarzen in mijn maat besteld.

Via de zoekfunctie kan je veel informatie vinden over rijlaarzen (ook recente topics over geweest met hetzelfde budget). Zelf heb ik de Petrie Grand Prix (als het goed is. volgens mij is dat hetzelfde model als de Anky, alleen dan van kalfsleer, maar dat weet ik zo niet zeker).

In de tijd dat ik mijn laarzen heb gekocht werd een rits afgeraden wanneer je deze niet nodig hebt. Doordat je laarzen namelijk gaan plooien gaan je ritsen dat ook doen en volgens de ruitersportzaken gaan de ritsen daar snel door kapot. Zelf heb ik dus ook rijlaarzen zonder rits en heb er geen moeite mee. Alleen zorg ik wel altijd dat ik dunne sokjes draag en daar overheen draag ik pantykousjes, zodat ik makkelijk in en uit mijn laarzen kom. Sommigen gebruiken daar ook plastic zakjes voor (heb ik ook gedaan), maar dat zit toch minder comfortabel.

Ik hoop dat je zo genoeg info hebt...
Succes met je zoektocht!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:10

Ik zou absoluut wel met rits doen! Juist omdat je wisselde kuitmaat hebt... Anders heb je kans dat je er niet meer in komt! Ik heb rectilligne (of zo iets) echt super fijne laarzen, vrij soepel, mooi uiterlijk en gaan heeel lang mee! Mijn zijn zo'n 6 a 7 jaar oud en zien er nog uit (na't poetsen Pling )als nieuw!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 14:15

Bedankt voor je informatie! Lachen
Ik ben niet echt een fanatieke dressuurruiter hoor maar eerst reed ik alleen buiten en nu ook wat meer in de bak.
Ik moet er trouwens ook mee kunnen springen want dat vind ik nog altijd veruit het leukste en dat doe ik voortaan ook ongeveer 2 keer in de maand en een paar wedstrijdjes per jaar.
Ik verwacht ook dat de laarzen wel een hele tijd meegaan en dat ik later nog meer ga springen dan dat ik nu doe.
Ik rijd ook dressuurwedstrijden (niet officieel) en ik rij buiten (maar dit zou ik gewoon met mn chaps blijven doen) dus echt een van alles wat ruiter!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:18

en zo laat mogelijk op de dag je laarzen gaan passen, dan zijn je kuiten meestal dikker...
rits is zeker handiger...
Zorg ook dat ze niet te hoor zijn...bij mij zakte de laars niet genoeg in waardoor ik last bleef houden van mijn knieholte's ook met die speciale inlegzooltjes was dit het geval..
Deze zooltjes (hakverhogers) raad ik je sowieso aan voor het begin dan is het inlopen minder pijnlijk..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:20

Nou ik heb mijne helemaal niet in hoeven lopen, mede doordat het zulk fijn leer is en ze zijn ook niet zo duur als bv. Petries... En qau hoogte raad ik ook idd aan gewoon laarzen te doen die nu fijn zijn, als je wilt springen en ze zitten hoog, wil dat echt niet! En geen hond die die cm verschil ziet hoor!

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:35

ik heb ze van Derby met super hoge dressuurboog en ik hoefde zo ook niet in te lopen. Heb zonder rits en hard stijf leer. Ik heb nergens last van gehad..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:37

Santosww schreef:
ik heb ze van Derby met super hoge dressuurboog en ik hoefde zo ook niet in te lopen. Heb zonder rits en hard stijf leer. Ik heb nergens last van gehad..

Ja dat kan ook, maar zij wil ook springen, dan is een hele hoge dressuurboog niks...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:43

nee das waar... helemaal gelijk in deja

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:13

Ik heb de Cavallo Weltmeisters. Een rundlederel laars met een redelijke dressuurboog. Hij hoort onder de allroundlaarzen, dus ook geschikt voor springen.

Afbeelding

Ik persoonlijk ben erg te spreken over deze laars. Inlopen heeft geen pijn oid. gedaan en ze zijn nu heerlijk soepel en zakken een beetje in.

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:47

Ik zou een laars met rits nemen, evt kun je er nog chaps over doen. Maar het is niet nodig Lachen