Nieuwe proeven hebben effect gehad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben de nieuwe proeven effect gehad?

Ja
14 (29%)
Nee
34 (70%)

Totaal aantal stemmen: 48

Sjaad

Nieuwe proeven hebben effect gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 06:10

Hoi bokkers,

Hebben de nieuwe proeven volgens jullie effect gehad?

Er zou meer aandacht besteed moeten worden aan de kwaliteit van het rijden, in plaats van alleen maar te letten op het op de bordjes sturen en in de krul trekken. Gebeurt dit volgens jullie op de dag van vandaag ook? Heeft er, zoals dat van te voren de bedoeling was, een duidelijke verandering plaatsgevonden?

MyWishMax

Re: Nieuwe proeven hebben effect gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:13

Ik vind de proeven niet verbeterd. Eigenlijk slechter geworden zelfs.
Bijvoorbeeld in het L1 met steeds onlogische stukken doorzitten en dan 3 meter lichtrijden en weer doorzitten.

Ook vond ik de oude M1 proeven veel beter. Die waren moeilijker dan nu en de overgang was minder groot. Die kwart keertwendingen waren toch al een kleine voorbereiding en zulk soort dingen Lachen

En nog steeds worden de in de krul getrokken paard hoog gepunt Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:21

Ik vond de M1 proeven erg fijn rijden, mss wel iets te simpel voor de overgang M2 maar wel lekker logisch.

Ik ben nu mijn jonge paard aan het klaarmaken voor de L1, maar dat doorzitten-lichtrijden vind ik helemaal niks. Ik train nog lekker even verder en probeer zo snel mogelijk door de L1 heen te gaan, L2 proeven zien er beter uit!
De B is lekker simpel, voor ieder paard te doen.

Dat het groeten aan het begin er uit is vind ik op zich wel goed, gewoon lekker rijden

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:26

Ik vind van wel, er wordt meer gekeken naar hoe je iets doet, hoe je een overgang maakt of hoe je die oefening doet. niet zo zeer dat je de overgang bij de letter uitvoerd.

Ik denk dat je in de nieuwe proeven eerder door de mand valt als je iets niet correct uitvoert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:32

Dat vond ik juist in de oude proeven. Daar moest je paard echt goed aan de hulpen staan en nu mag je overal zó lang over doen..
Ik vind de lagere klasses niet eens meer leuk om te starten Lachen De L1 was al niet zo'n leuke klasse vond ik, maar nu is er helemaal niks meer aan. Niet fijn te rijden.. De M1 vind ik ook veel te makkelijk..
Terwijl het M2 weer ongeveer hetzelfde is gebleven, maar nog strenger gejureerd wordt.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:50

Ik vind de nieuwe proeven waardeloos!!! In de B blijf je aan het draaien (voltes), de L1 is zo onlogisch als wat, rij nu met een jonkie L1 en ik ga gewoon doorzitten wanneer mij dat uitkomt! Doorzitten tijdens het wijken vind ik ook niet logisch voor de L1, ook rij ik Z en dat is een aardig slim paard... Moet je 3 maand dezelfde proef, nou na 2 x die proef gereden te hebben kent ze hem dus al en dribbelt ze al 10 m. voor het aangalopperen (vanuit stap)...

Echt knudde dus!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:52

Ik vind de Z1 proeven wel fijn Tong uitsteken Maar zolang dezelfde proef niet nee.. Pony kent ze nu dus ook al..

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:04

Ik vind de nieuwe proeven wel fijn, maar er komen wel moelijkere dingen in voor dan in de oude proeven. Ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:08

Moeilijkere dingen? Zoals wat? Lachen Ik vind ze juist makkelijker geworden..

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:10

Ik vind het wel makkelijkerde op sommige stukken geworden zijn, maar ik vind niet dat het effect heeft gehad op de punten, ja die gaan nu vaak wat omlaag dan vroeger

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:11

ik heb niet veel ervaring met de oude proeven,
maar er wordt vaak nog wel steeds opgelet of je je paard netjes in de krul getrokken hebt (om het zo maar banketstaaf te zeggen) maar ik vind dat dit verschild per jury, want afgelopen weekend had ik een jury die heel erg op handen letten (dus niet in de krul trekken) en voor de rest hoe de ruiter reed, maar ook of de pony de oefeningen gewoon fatsoenlijk reed, en dat is naar mijn mening een goede jury Lachen het was trouwens ook een hele aardige vrolijke man Lachen en die kwam ook uit de auto als ie het ergens niet mee eens was van je rijstijl! kijk daar heb je nog eens wat aan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:18

Qua manier van jureren vind ik het niet veranderd. Er wordt nog steeds op dezelfde dingen gelet.
In de klasse B is het wel fijn dat je niet meer hoeft te binnenkomen en halthouden groeten, mn voor de jonge paarden. Voor de rest zijn de proeven iets gemakkelijker geworden. Ik heb niet het idee dat er nu meer of minder winstpunten worden weggegeven dan eerst.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:28

MyWishMax schreef:
Moeilijkere dingen? Zoals wat? Lachen Ik vind ze juist makkelijker geworden..

Nou,hoor heel vaak van mensen dat ze de proefjes moelijker vinden dan eerst.
Bijvoorbeeld Net als in de M moet je nu meer dingen achter elkaar doen en
meer verschillende dingen.
Misschien dat de B en L niet veel veranderd zijn,dat weet ik niet precies! Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:31

De M zijn juist dingen uitgehaald alleen maar. Eerst moest je in het M1 kwart keertwendingen doen en nog iets.. Is eruit en niks voor in de plaats.
M2 moest je altijd én SB én travers doen, is er ook uit.
En dan ook je travers uit een wending, dus E afwenden, B rechterhand en travers rechts..
Nu heb je alleen een stukje dat je op D moet aangaloperen, maar dat is 1 ding..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:32

MyWishMax schreef:
De M zijn juist dingen uitgehaald alleen maar. Eerst moest je in het M1 kwart keertwendingen doen en nog iets.. Is eruit en niks voor in de plaats.
M2 moest je altijd én SB én travers doen, is er ook uit.
En dan ook je travers uit een wending, dus E afwenden, B rechterhand en travers rechts..
Nu heb je alleen een stukje dat je op D moet aangaloperen, maar dat is 1 ding..

Zo ervaar ik het ook Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:35

Het ligt er heel erg aan wie er jureert vind ik (en dat was vroeger ook al Bloos ).

Het groeten uit de B en de L1 vind ik een goede stap, eerst lekker vlot de baan door zodat ze niet de stop ingaan om overal te kijken. Ik ben blij dat er in het L1 relatief al vrij veel doorgezeten mag worden, het wisselen steeds vind ik wel vervelend. Itt iemand hierboven vind ik doorzitten tijdens het wijken wel prettig. In een proef van de L2 zit een stukje wat voorheen in het M1 contra was, die zou er uit moeten. De B zou afwisselender mogen, ipv steeds voltes draaien. De M-proeven heb ik nog niet gereden en niet voorgelezen dus daar kan ik geen uitspraak over doen. Wel zou voor mij sb en travers in dezelfde M2 proef mogen.
En net als vroeger elke maand een andere proef vind ik leuker en afwisselender. De beoordeling van de gangen vind ik erg subjectief.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:36

Jaa ik heb alleen de M proefjes voor moeten lezen toen de oude proefjes er nog waren.
toen de nieuwe proefjes er waren heb ik ze gereden en ook wellis voor moeten lezen ik vond het bij de oude proefjes zo ie zo makkelijker voor te lezen.

Misschien ligt het dan aan mij? Tong uitsteken

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:37

Ik heb niet het idee dat er in het jureren wezenlijk iets veranderd is. De proeven zelf vind ik deels verbeterd, maar deels ook niet. Ik vind zelf de B-proeven erg langdradig en saai, maar voor het jonge paard (dat nog weinig balans heeft) is het veel beter. De L1 vind ik niet echt logisch en ook nog langdradig. Zoals hierboven al genoemd is, de korte stukjes draf, doorzitten, lichtrijden... Tevens vind ik middengalop op de volte erg moeilijk, paarden kunnen moeilijk balans houden. De L2 vind ik wel ok. De m1 is mn voor de overstap naar de M2 te licht. Ik vind de opbouw van de proeven wel goed. Jammer vind ik ook dat na de L2 het halsstrekken eruit gaat. Persoonlijk vind ik het een goede manier om te zien of het paard je hand wil volgen en de rug mooi wil gaan welven. Dit is toch een van de basisprincipes van dressuur (die ik helaas nog te weinig zie).
Laatst bijgewerkt door malloesje op 31-10-07 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:38

Ik kan het ook geen verbetering vinden. De proeven zitten zo onlogisch in elkaar.
Ze rijden ook niet lekker vloeiend. Ook vind ik de jurering af en toe vaag. Als mn paard een lekker ontspannen proef loopt dan krijg ik weinig punten maar loopt ie opgefokt flink tegen de hand rond dan krijg ik wel veel punten. Het plaatje zal dan vast mooier zijn omdat hij zn hals er flink op zet dan, maar rijtechnisch klopt er niks van.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:39

MyWishMax schreef:
Ik vind de proeven niet verbeterd. Eigenlijk slechter geworden zelfs.
Bijvoorbeeld in het L1 met steeds onlogische stukken doorzitten en dan 3 meter lichtrijden en weer doorzitten.

Ook vond ik de oude M1 proeven veel beter. Die waren moeilijker dan nu en de overgang was minder groot. Die kwart keertwendingen waren toch al een kleine voorbereiding en zulk soort dingen Lachen

En nog steeds worden de in de krul getrokken paard hoog gepunt Knipoog

Zo denk ik er ook over.

Maar inderdaad, de in de krul getrokken paarden krijgen nog steeds hoge punten.
Dus het verhaal van een 'happy athlete' gaat nog niet helemaal op in de praktijk.

Er zijn kleine verbeteringen hier en daar.
Dingen zoals het niet meer hoeven halthouden bij het binnenkomen in de lagere klassen
en meer de tijd kunnen nemen voor een overgang kan zo zijn voordelen hebben.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:42

aisie schreef:
Ik kan het ook geen verbetering vinden. De proeven zitten zo onlogisch in elkaar.
Ze rijden ook niet lekker vloeiend. Ook vind ik de jurering af en toe vaag. Als mn paard een lekker ontspannen proef loopt dan krijg ik weinig punten maar loopt ie opgefokt flink tegen de hand rond dan krijg ik wel veel punten. Het plaatje zal dan vast mooier zijn omdat hij zn hals er flink op zet dan, maar rijtechnisch klopt er niks van.

Daar ben ik het mee eens ja.

Ik heb dat ook altijd ,als ik denk dat mijn paard goed loopt vind de jury het niks en loopt hij heel vervelend te doen dan
krijg ik allemaal hoge punten enzo.
echt heel vaag! Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:44

Eleonora_ schreef:
Jaa ik heb alleen de M proefjes voor moeten lezen toen de oude proefjes er nog waren.
toen de nieuwe proefjes er waren heb ik ze gereden en ook wellis voor moeten lezen ik vond het bij de oude proefjes zo ie zo makkelijker voor te lezen.

De oude proeven waren wel makkelijker voor te lezen, de lijnen waren logischer, maar ook vaak flink pittig. Terwijl je nu bijna niet eens snapt wat er staat Knipoog

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:48

Ik vind de proeven nog steeds een beetje vaag. Ook met jureren (doe ik zelf dan niet, maar ik schrijf wel eens) maar je krijgt bijvoorbeeld 1 punt voor een overgang naar de stap, A afwenden, halthouden en groeten.
Zeg maar meerdere oefeningen, maar 1 cijfer.
Ook vind ik sommige dingen inderdaad onlogisch. Voorbeeldje:
E afwenden
XCX grote volte halststrekken
XC halve grote volte
tussen XC teugels op maat

Serieus, als dat wordt voorgelezen moet ik gewoon keihard nadenken Haha!

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:49

MyWishMax schreef:
Eleonora_ schreef:

De oude proeven waren wel makkelijker voor te lezen, de lijnen waren logischer, maar ook vaak flink pittig. Terwijl je nu bijna niet eens snapt wat er staat Knipoog

Ja heb wellis gehad dat ik het even niet meer snapte met voorlezen nee,toen moest ik echt even goed kijken voor dat ik het voor las. Tong uitsteken

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:50

_Diesel schreef:
Ik vind de proeven nog steeds een beetje vaag. Ook met jureren (doe ik zelf dan niet, maar ik schrijf wel eens) maar je krijgt bijvoorbeeld 1 punt voor een overgang naar de stap, A afwenden, halthouden en groeten.
Zeg maar meerdere oefeningen, maar 1 cijfer.
Ook vind ik sommige dingen inderdaad onlogisch. Voorbeeldje:
E afwenden
XCX grote volte halststrekken
XC halve grote volte
tussen XC teugels op maat

Serieus, als dat wordt voorgelezen moet ik gewoon keihard nadenken Haha!

Ja dat snap ik wel ja. Clown