Paard graaft gaten! Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Paard graaft gaten! Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 20:40

Hallo,

Ik wou dit verhaal al een keer eerder posten hier op bokt omdat ik gewoon geen flauw idee heb waarom mijn paard dit doet. Hij is een tijdje geleden kreupel geweest waarbij hij veel op het zachte zand moest staan, dus hij stond dan de hele middag in de bak. Toen heb ik voor de eerste keer gezien dat hij een gat had gegraven, maar er niet in gerolt! Toen hij weer de wei in mocht had hij achterin dat nog een keer gedaan, en ik weet zeker dat geen ander paard dat kan hebben gedaan want hij staat alleen in de wei.(hier geen commentaar over, hij jaagt andere paarden op, heeft wel conact met anderen over het draad). Ik mocht ook niet van hem in de kuil staan, dan kwam hij heel imponerend op me af lopen en me eruit proberen te jagen.. Als ik wou mocht ik er wel in staan hoor, maar meestal maakte ik er een spelletje van Lachen . Vanavond haalde ik hem uit de wei en heeft hij weer een gat gegraven, weer groot en een stuk eromheen helemaal vertrapt.
Het is steeds echt een gat van 75 bij 75 cm en 20-30 cm diep..

Ik hoop dat iemand van jullie mij misschien kan uitleggen waarom hij dit doet, ik snap er namelijk niks van..

Anoniem

Re: Paard graaft gaten! Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:43

een paard bij waar ik stage heb gelopen die deed veel diepere kuilen graven en ging er dan met de voorbenen in staan en zo mooi om zich heen kijken Knipoog was best mooi om te zien, maar leuk vonden we het niet natuurlijk! Vork

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:45

Misschien verveelde hij zich destijds in de bak en is gaan schrapen. Hetgeen wel leuk bleek en dat is hij verder gaan doen tot er een gat ontstond. Nu is het misschien een gewoonte geworden. Of hij verveelt zich nu nog steeds omdat hij alleen staat?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 20:51

@Shanna: Gelukkig maakt die van mij ze niet zoo diep Haha! Tong uitsteken

@Jennyxx: Daar ben ik dus ook bang voor, dat hij het uit verveling doet, maar dat lijkt me ook weer niet want hij heeft wel contact met andere paarden en genoeg gras..

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:07

verveling is het eerste waar ik zo aan denk..

maar dat soort dingen denk ik dat je pas echt kunt zeggen.. als je het paard in het echt ziet en een tijdje observeerd..
uit een verhaal kun je het moeilijk opmaken

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:09

ik zou hem ook wel graag bij andere paarden in de wei willen hebben.. maar dat gaat gewoon niet.. maar ik weet ook niet wat ik zou kunnen doen om het anders leuker voor hem te maken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:16

Verveling, gebrek aan entertainment, misschien honger? Mijn jongste merrie heeft het afgekeken van een ander paard. Ze gaan op zoek naar eetbaars, wortels oid.

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:22

Ik denk dat het komt van de verveling, misschien kun je een speeltje in de ruiterzaak voor haar kopen? of een likblok. Speeltjes voor in de wei, er zijn speciale ballen voor paarden, misschien helpt het, succes!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:30

tja, stukje verveling, of idd ergens willen gaan liggen, beetje graven en ontdekken dat graven een leuke daginvulling is.
Hier word het soms gedaan, ze staan met 4e in de wei, komen rond rond 8 uur savonds sluit ik de wei, dan hebben ze alleen paddock en loopstal en de volgende dag rond deze tijd (half 8) zet ik de wei weer open, ze krijgen nu dagelijks hooi en er ligt altijd stro tot hun beschikking in de loopstal.
1 merrie graaft soms een gat in de wei, maar bijna nooit in de paddock.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:40

Hoi,

Mijn paard doet dit ook, terwijl hij altijd met andere paarden buiten staat en nog steeds staat hij in een groep met 7 andere paarden. Hij speelt ook erg veel, maar hij blijft zo nu en dan een mega grote kuil graven.
We noemen hem al de Duitser bij ons op stal.... Nagelbijten / Gniffelen

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:41

Hij wil liever naar Australie... Knipoog grapje. Mijn merrie graaft ook af en toe, maar dat is dan als het water op is, ze gaat dan graven en likken aan de grond. Gevolg soms zandkoliek Boos! Maar ze graaft niet echt kuilen, meer de bovenlaag alleen. Dacht laat het je toch even weten, denk niet dat dit het geval bij jouw paard is... Zie je hem niet likken? (je kunt controleren of hij zand binnenkrijgt door wat mest in een emmer wat uren te laten weken, dan kijken of er onderin zand ligt).

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:42

Als hij het gat heeft gegraven, gaat hij dan ook aan de aarde 'likken'?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 07:51

mijn paard graaft ook hele gaten, maar wel met een doel. dat is haar bed. elke nacht schudt ze het een beetje op en ligt ze niet lekker meer, graaft ze een nieuw bed

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 22:14

@Stefje: Dat zei ik eerst ook: Hij wil naar australië Tong uitsteken of studeert voor konijn Tong uitsteken

Ik heb mijn paard nog nooit aan het zand zien likken, hij graaft alleen, bijna alsof hij boos is op het gat waar hij mee bezig is! maar likken heb ik hem nog niet zien doen.

@_rosita_: mijn paard staat 'snachts op stal, in de stal doet hij dit niet..