Mijn merrie (24) wordt normaal deze winter geschoren, maar momenteel staat ze nog op de wei (nog geen plaats op pensionstal) en heeft dus al best een lange wintervacht.
Oorspronkelijk plan was haar gewoon "naturel" te laten staan tot ze geschoren werd.
Twee weken geleden vond ik ze echt wel plots veel afgevallen, aangezien ik mij heb laten vertellen dat oudere paarden veel energie gebruiken om warm te blijven, was mijn oplossing meer bijvoeren en deken erop (dunne waterdichte van Dominick).
Week later: paard best wel terug wat bijgekomen, baasje blij.
Nieuw plan: dunne deken op tot ze geschoren wordt.
Gisteren kom ik op de wei, blijkt mijn deken echt wel doornat te zijn en paard ook. Ze had het niet koud, maar was wel nat.
Twee mogelijkheden: of het heeft zo hard geregend dat deken heeft doorgelaten (zou niet mogen, maar ok, een regenjas laat uiteindelijk ook door als het hard genoeg regent) of ze is er gewoon mee in de modder gaan liggen (staan veel plassen op de wei en deken was ook wel heel vies).
Ik heb in elk geval deken eraf gehaald (nat deken op leek me echt slechtste plan ooit).
Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen?
Dan maar geen deken en meer bijvoeren en wachten tot ze op stal kan?
Of toch wel deken? Maar hoe voorkom ik dan dat ze doorlekt?
Hebben jullie daar ervaring mee? Is het deken gewoon verlseten of heb je dat sowieso als het hard genoeg regent? (Ik heb geen ervaring met dekens op de wei.)
Het leek me geen goed idee om een dikkere deken op te leggen of een onderdeken, omdat ze best al wel veel vacht heeft.
Suggesties welkom.