dravers bloed bij dressuur wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

dravers bloed bij dressuur wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:22

hallo!
binnenkort krijg ik mijn eigen pony Haha!
nu zijn we nog druk op zoek naar een geschikte (valt niet mee hoor! Tong uitsteken Huilen )
nu is ons oog gevallen op een pony met draversbloed.
En de pony heeft wel wedstrijden gereden in de b , maar is nooit echt zo hoog gekomen
niet omdat het niet lukte maar gewoon omdat er de tijd en ambitie niet voor was ( zeiden ze)
nu heb ik dus het idee dat het zou kunnen komen omdat er draversbloed in de pony zit en dat hij teveel knie actie vertoont, misschien is dit goed maar misschien is dit ook wel de reden dat hij niet verder kwam in de dressuur!

de pony kan verder goed strekken en loopt ook verzameld en aan de teugel.

mijn vraag is dus:

is draversbloed hinderlijk in de dresuur op b niveau

alvast bedankt Haha!

Flew

Re: dravers bloed bij dressuur wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:24

Er zijn genoeg dravers die op wedstrijdniveau lopen en ook wat die daadwerkelijk dressuurwedstrijden starten met goed gevolg. Als je de pony leuk vindt en het klikt zou ik me niet laten hinderen door dat beetje draversbloed. Het verschilt per paard of ze goed zijn in dressuur of niet.

Edit; en mijn draver vertoont helemaal geen knieactie hoor. Volgens mij valt dat bij de meeste dravers erg mee. Bij knieactie denk ik meer aan tuigers, en die doen toch ook mee in de dressuur?
Laatst bijgewerkt door Flew op 29-10-07 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Annelies_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:24

Draversbloed hinderlijk?
Ik ben van mening dat dat absoluut niet het geval is!
Er zijn zat dravers die prima een B proef kunnen lopen of nog hoger in de sport!
Oefening baart kunst denk ik!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:29

Ik heb een kruising draver gereden. Daar is ook concours mee gereden, maar niet verder dan het L. Het ligt eraan hoe de pony gebouwd is. Het paardje dat ik reed was overbouwd, had lange achterbenen en had daardoor moeite om zichzelf te dragen en te verzamelen. Dit zag je bij hem terug in het moeilijk kunnen verruimen. Hij had wel een heel werkwillige instelling, dat was super aan hem, maar kwa aanleg....
Ik denk dat je bij jezelf goed ter rade moet gaan wat je met je pony wil gaan doen. Puur recreatief of wil je toch wedstrijden rijden. Of wil je alleen af en toe een proefje rijden. Realiseer je wel dat als je af en toe een proefje wil rijden het wel aanstekelijk is om toch meer wedstrijden te gaan rijden. Je ziet heel vaak dat mensen zo beginnen en dan later gefrustreerd raken omdat het op concours niet meer wil.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:22

leeneliefje schreef:
mijn vraag is dus:

is draversbloed hinderlijk in de dresuur op b niveau
Mijn antwoord: Absoluut NIET!!
Je schrijft zelf al dat de pony kan strekken, en aan de teugel loopt. Als je een nette proef kan neerzetten, rij je zo winstpunten hoor Haha!
Ik heb een volle (Franse) draver, en de mensen om me heen weten/zien niet eens dat het een draver is. Knipoog Ik heb 5 winstpunten in de B Haha!
Ook geen knie actie hoor, ze is zelfs wat vlak in haar gangen..

Maar zoals marquez1 al zegt, als je echt de 'wedstrijden' in wilt.. zou ik toch nog even nadenken Knipoog
Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:38

Zoals ook door de anderen gezegd zou ik me niet tegen laten houden door het dravers bloed.
Ongeacht het ras is het hebben van een correct exterieur (bouw) en het hebben van 3 goede basisgangen een vereiste om goed mee te kunnen komen in de sport.
Maarja, als je een 'echte' draver hebt qua bouw zoals marquez beschrijft (overbouwd en lange achterbenen) dan zal het lastig worden en zal je moeten kijken of je genoegen neemt met een paar wedstrijdjes of dat je echt in de sport verder wilt en dus ook verder zult moeten kijken naar een andere pony.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:48

Knieactie? De meeste dravers hebben naar mijn idee juist vrij vlakke gangen, dat is veel efficiënter op de baan dan knieactie.

Onze halve draver heeft zijn winstpunten gehaald in de M1, heeft de overgang nog gemaakt naar de M2 maar is toen vrij snel verder gegaan in de SGW. Daar liep hij L en hij scoorde altijd boven de 60%. Het enige 'dravergerelateerde' wat af en toe op zijn protocol stond was 'gaat wijd van achteren' als er verruimd moest worden in de draf. Nou, als dat het ergste is... Eventuele mindere punten op dat onderdeel haalde hij wel weer op met andere onderdelen (zo heeft hij bijvoorbeeld een fijne galop waar hij meestal zevens of achten op scoorde).

Ik zou me er iig niet door laten weerhouden. Met de juiste training zou in principe ieder paard een B-proef met winst moeten kunnen lopen. En misschien is het wel een uitdaging om met een niet-dressuurtypisch paard zo ver mogelijk te komen? Of misschien vind je wel andere disciplines dan dressuur die jullie aanspreken. Misschien blijken jullie springen, SGW of endurance wel erg leuk te vinden. Hoewel een dressuurmatige basis daarvoor ook van belang is, hangt je plezier met je paard echt niet alleen af van een goed gereden dressuurproef. Knipoog

Succes met je beslissing!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 19:15

oke bedankt iedereen!
ik denk er nu zeker anders over! het is ook geen volle draver, maar er zit dravers bloed doorheen.
maar is het ook niet zo dat ze moeilijk galloperen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:17

Mijn draver galoppeert als elk ander paard. Lachen Hoeft dus helemaal niet moeilijk te gaan. Zeker niet als dit paard al B gelopen heeft, het lijkt me dat je niet gaat starten als je paard niet fatsoenlijk galoppeert.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:46

Wat ik al zei: onze halve draver (vader Arabier, moeder draver) heeft een fijne galop. Draverbloed is echt geen garantie voor een slechte galop.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:20

Het zou best kunnen dat dat paard moeilijk galoppeert. Kan ik niet beoordelen zonder hem gezien te hebben. Er zijn ook KWPNers die moeilijk galopperen.

Gewoon kijken of het paard fijne gangen heeft en of hij gezond is. Als er een klik is dan....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:19