Cap eigen keus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jukurensha

Cap eigen keus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:10

Hoi,
Ik kijk wel eens op HAW, en als de ruiter dan geen cap op heeft, staat er (vaak) bij: cap is eigen keuze. Maar dat is toch logisch? Niemand verplicht je toch om een cap te dragen, of om geen cap op te doen? Beetje vage vraag misschien, maar ik vroeg het me af Lachen

LiNdA1986

Re: Cap eigen keus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:51

Denk dat ze het erbij zetten omdat er anders alleen maar reacties komen van: waarom draag je geen cap? Knipoog

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:17

Ja ok, maar die reacties komen er toch alsnog?:P

Elevation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:25

Lijkt me logisch. Is niet verplicht dacht ik.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:27

cap is en blijft eigen keus zolang het niét verplicht is van de wet en/of manege/stal/rijgelegenheid

simpel dus Knipoog

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 23:01

Dat snap ik, juist dáárom vroeg ik me af waarom het er altijd bij staat. Waarom erbij zetten als het eigen keuze is, het is altijd eigen keuze.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:00

Ik zag toevallig net dat als je dat erbij zet dat dan je topic gesloten wordt.
Staat in dit topic in dus de laatste post:
viewtopic.php?f=10&t=851948

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:04

Dat had ik niet gezien. Zat daar toevallig wel laatst te kijken naar dat topic, dacht dat het om de weggewerkte slof ging. Maar cap is eigen keus is dus ook niet toegestaan Lachen

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:45

Op wedstrijd is het sowiesow Verplicht.. Ik rijd altijd met cap, soms even uitstappen zonder cap.. Op sommige rijverenigen moet het ook..

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:54

Ja, dat snap ik:) Het ging mij dus om de topics bij HAW, dat het er daar bij wordt gezet, terwijl het hoe dan ook eigen keuze is;) (wedstrijd e.d. niet meegeteld natuurlijk).

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:55

Als ze het niet erbij zetten komt er weer zo een oneindige lading aan opmerkingen over het feit dat er geen cap word gedragen. Dat proberen ze dus te voorkomen Lachen

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:30

Ik vind dat een cap idd eigen keuze is, enzoals al eerder is gezegd, is het gewoon zodat ze geen negatieve reacties krijgen.

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:51

Ok, dan is het duidelijk Lachen

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:52

tuurlijk blijft het je eigen keus, het is je eigen hoofd en lichaam!
het wordt op sommige plaatsen, verenigingen en maneges wel verplicht en dat vind ik super!

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 21:30

Vind ik ook goed Ja Op mijn manege was het bij de lessen sowieso verplicht dacht ik.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:03

Weet je wat ik er dan weer van denk:
als je geen reacties wilt op HAW voor het zonder cap rijden, dan doe je toch gewoon een cap op voor die foto's?
En als je zonder cap rijdt en je zet de foto's van jezelf zonder cap er op, dan vind ik dat je geen recht van spreken heb wanneer mensen je daarop aanspreken. Je weet van te voren dat je die opmerkingen krijgt!
En waarom trek je je wat van die opmerkingen aan? JIJ vind toch dat je zelf mag kiezen, ga dan niet reacties uitlokken door neer te zetten dat je geen reacties wilt...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:00

waarom zou je iemand er op aanspreken?
het is iemands eigen keuze, diegene weet wat er kan gebeuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:32

gollempje schreef:
waarom zou je iemand er op aanspreken?
het is iemands eigen keuze, diegene weet wat er kan gebeuren.

juist bij de opmerking "eigen euze" krijg ik de bijna onbedwingbare neiging om te gaan reageren op het feit dat er zonder cap gereden word
" eigen keus, prima, maar mag ik er dan ook voor kiezen niet mee te betalen als je aan het revalideren bent omdat je 6 weken in coma hebt gelegen door die deuk in je hersenpan opgelopen na een val van een paard die je met cap had kunnen voorkomen? "

maar meestal houd ik me maar gewoon netjes in

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:37

Naja, ik rijd zelf lang niet altijd met cap. Eigenlijk alleen als ik de indruk heb dat mijn paard druk is en eventueel aan het klieren kan gaan. Ik heb migraine, en krijg gewoon hoofdpijn van mijn cap. De maat is goed. Ik doe hem wel bijna altijd op, maar na even rijden, als het dan lekker gaat, dan doe ik hem af.

Als ik zelf een HAW topic open (heb er nog maar eentje Tong uitsteken ) en ik heb geen cap op... Tjsa, als ik commentaar heb zal ik uitleggen waarom, maar ik snap dat mensen dat erbij zeggen.
Vind het een beetje raar eigenlijk als je erbij zet: Cap eigen keus. Je weet dan eigenlijk al dat je 'fout' zit, maar hebt geen zin in gezeur. Zet m dan op, of noem een reden waarom je hem niet op hebt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:41

nou draumpje, die neiging heb ik ook! Knipoog
maar ook ik houd me dan maar in, en blader gewoon verder naar een topic dat over iets verstandigs gaat ofzo. Tong uitsteken

enne... hoofdpijn van je cap? dan past die dus NIET goed, echt niet. ik heb er ook heel wat gepast voordat ik een fijne vond. ja, hij staat stom, nou en? zit niet te paard om een modeshow te rijden, hoor. Lachen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:43

Als je een topic opent zonder cap (of met slofteugel of gympies of wat dan ook) weet je dat je commentaar krijgt dus gewoon niet doen of niet zeuren Lachen

Vind het van de andere kant dan wel weer flauw dat er sommige mensen zijn die dan ook vinden dat dat commentaar altijd gezegd moet worden! De TSers weten het zelf ook wel Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:44

dierfysio schreef:
enne... hoofdpijn van je cap? dan past die dus NIET goed, echt niet. ik heb er ook heel wat gepast voordat ik een fijne vond. ja, hij staat stom, nou en? zit niet te paard om een modeshow te rijden, hoor. Lachen

Naja, hij knelt niet, en is ook niet te ruim. Qua maat is hij ecth perfect, maar ik heb nou eenmaal snel hoodpijn. Teveel zon, te weinig (dan moeten mijn ogen zich teveel inspannen), te kort geslapen, te lang geslapen, te veel gedronken Tong uitsteken , te weinig... De ene keer is het wel, de andere keer niet... Geen pijl op te trekken.
Maar ik zet hem eigenlijk dus wel altijd op. En al tijdens de training mijn paard rustig is, en ik heb last van mijn cap, dan zet ik hem wel eens af. Maar dan zitten we op bekend terrein in de bak, dus is het risico op een ongeluk kleiner (zeg nooit nooit Knipoog ).

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:46

ik dacht dat het was dat je vanaf 18 eigen keus hebt om hem wel of niet te dragen, daaronder kan je ook een bekeuring krijgen?

ik heb hem vrijwel nooit op, alleen als ik een paard inrijd of ernaast loop dan wel, het zweet zo en jeukt en zit gewoon vervelend dat is voor mij de reden om hem niet te dragen, en hij ziet er niet uit, zon paddestoelgeval

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:07

Eerlijk gezegd vind ik een discussie bij een HAW-topic over het niet dragen van een cap heel erg zonde! Ik zie liever tips over het rijden, de combinatie etc. Ik rijd zelf in de bak ook zonder cap (behalve als ik bij voorbaat het gevoel heb dat "meneer" wat ondeugend is Tong uitsteken). Ik vind het zonder cap rijden gewoon veel fijner en ik zou hem dan ook niet speciaal op doen voor Bokt Knipoog Ik snap de tegenreacties wel (zoals eerder genoemd; de ziekenhuiskosten, leed voor je familie etc.), maar ik neem aan dat de meeste mensen toch wel op de hoogte zijn van deze risico's?? Dat hoef je dan wat mij betreft niet in de eeuwigheid (okeej, wat overdreven Clown) in die topics te herhalen. Overigens heb ik hier zelf nog helemaal geen problemen mee gehad, maar ik heb het zien gebeuren Ja.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:28

Nu vraag ik me af of een stalhouder zonder certificaten dit ook kan eisen van zijn klanten?
Van een doodgewone pensionstal dus.