geeuwen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siouk

geeuwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 19:59

hallo,

ik heb een shetlander hengstje van een 6jaar. hij is een Echte shet hengst! niet dat dat erg is Tong uitsteken
mijn probleem nee, niet echt probleem maar ik zoek meer raad. omdat ik er niet op rij doe ik heel veel aan de hand. en nu ik toch door de examens enzo heen ben ben ik opnieuw begonnen. maar wat mij opvalt is dat als ie gewoon moet mee wandelen aan de hand in de wei(hij word nogal wilt in andere omgevingen waar ie weg kan). maar dan geeuwt ie verschrikkelijk veel. maar is dit omdat hij het saai vind? moet ik de training misschien iets sneller laten gaan ofzo. of wat bedoeld ie ermee? hoe kan ik hem er bij houden.

probleem 2:
aan de hand stappen gaat dus echt wel redelijk goed. maar aan de hand draven vind ie verschrikkelijk! dan probeert ie een hele tijd te happen. in stap doet ie het niet meer omdat ik dan kortdaad stop me naar hem omdraai en eens boos nee zeg. maar in draf weet ik het niet goed. wat doet hij nu precies. dus ik hou mijn zweepje erbij om hem in draf te krijgen. ik loop op een rustig tempo schuin voor hem. maar hij versnelt altijd maar doet zijn hoofd naar omhoog en doet zijn mond open en bijt dan in mijn arm. wat kan ik daar tegen doen? want stappen is nogal traag.

dit zijn infeite aal mijn probleempjes... die niet zo groot zijn infeite eh

Pensionnetje

Re: geeuwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:38

Geeuwen kan diverse oorzaken hebben. hengsten doen het idd naar verhouding wat vaker.
Het kan o.a."stress" zijn. Niet goed weten wat hij met de situatie aan moet bijv.
Paarden met een maagzweer geeuwen ook veelvuldig, maar dan ook op stal etc.

Het bijten is normaal hengsten gedrag. Zeker op het moment dat je met hem aan de hand gaat draven. Dat ziet hij als spelen. Als hengsten spelen bijten ze elkaar ook, bijvoorbeeld in de manenkam of in de benen. Consequent blijven en hem duidelijk maken dat dit niet mag.

Succes.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:01

Pensionnetje heeft je alles heel goed uitgelegd en de manier waarop jij de Shet straft in stap kan ook goed werken in draf.

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 09:38

super bedankt pensionnentje en judje. ik ga het direct proberen... hij zal geen maagzweer hebben want hij doet het alleen maar als ie met mij mee loopt Tong uitsteken