welke chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

welke chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:15

Wat vinden jullie van de diverse chaps?
Welke chaps zijn nu het beste om te gebruiken, dunnen leren, hele stijve leren, stof.
Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende chaps?

Ik heb van die dunne leren gehad maar heb je daar nou echt zoveel aan? Een strak stukje leer over je been. Sommige mensen zeggen "ja maar dan voelt je paard jou en voel jij je paard beter aan". Maar als dat een argument is voor chaps kun je toch veel beter helemaal geen chaps gebruiken? Dat is dan ook zeker de reden waarvoor die sokken worden gebruikt. Dus wanneer gebruik je dan chaps en wanneer sokken Nerd Haha!

groeten,

Corellaa

Re: welke chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:16

het is gewoon wat je zelf fijn vind!
ik vind aan stoffen niets aan..
van die slappe dunne leren, tja, die zitten me gewoon niet fijn..
ik heb harde, van kentaur..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:07

Chaps (of laarzen) zijn voor de veiligheid en dus ook de dunne chaps beschermen je benen een stuk meer dan alleen een rijbroek.
Zelf heb ik simpele, flexibele suede chaps en gebruik daaronder altijd de Stapp Horse-sokken. Die sokken er onder vind ik het fijnst.

Volgens mij zijn mijn chaps van Harry's Horse. Het zijn hele fijne chaps, wat ik alleen heb is dat door de klittenband sluiting net onder je knie (gehele lengte is wel brede rits) mijn chaps af kunnen zakken, omdat de band van het klittenband te lang is voor mijn gevoel en daarom moet ik steeds hijssen.

Of je voor harde of zachte chaps kiest is natuurlijk ook afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen.
Als je (dressuur)wedstrijden wilt gaan rijden zijn die harde chaps (gaithers worden ze volgens mij ook wel genoemd?) natuurlijk een stuk mooier. Als je ze alleen voor training gebruikt zou ik lekker simpele halen, die zitten net zo fijn, gaan vaak net zo lang mee en dat scheelt een hoop geld. Daarnaast vind ik het betere contact met je paard ook fijn aan de soepele chaps.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:12

Chaps zijn inderdaad voor de bescherming zoals iemand anders hier al zei.

Zelf rijd ik met laarzen en als ik met chaps rij met hard leren chaps, omdat ik met die zachte gevallen niet kan rijden, heb ik te veel speling op mijn benen, maar dat is natuurlijk ook persoonlijke smaak

Sun_Shine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:50

ik heb gewone chaps zoals iedereen heeft, niet van leer want dat vind ik niet mooi !!

sas155

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:09

ik heb zelf gewone "zachte" van suede geloof ik ofzo. je kan zo ook wassen wat wel erg handig is als ze helemaal vies zijn. maar ik denk inderdaad dat het gewoon een persoonlijke smaak is, van wat je lekker vindt zitten.
ik rijd eigenlijk alleen met me chaps in t bos ofzo. want bij ons op de manege willen ze dat je met laarzen rijdt, omdat dat beter is voor je ligging van je been ofzo.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:34

ik draag enkel chaps uit leder,
Die zitten goed aan je been en het verstevigd goed. Ik ziet er vaster mee in het zadel en het gaat lang mee. Je merkt amper dat je chaps draagt.
Maar als ze nat zijn, moet je ze wel laten drogen op kamertemperatuur (geen verwaring!) want anders komen er schimmels op (dat is ook een teken van de kwaliteit van het leder, dat wil zeggen dat het leder echt leeft).
Qua verzorging, gewoon even met een harde borstel ervor (let wel op dat je het leder niet beschadigd) en invrijven met schoensmeer. En ze zien er weer uit als nieuw Clown

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:55

ik hou niet zo van chaps, heb liever gewoon laarzen aan