Hoe reageren? Paard bijt soms..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Hoe reageren? Paard bijt soms..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:37

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een 2,5 jarige Haflinger merrie. Lachen
Ze is erg lief in de omgang, alleen soms als ik ergens mee bezig ben en ze vind het niet leuk, draait ze haar hoofd naar me toe en hapt ze ff in mijn been / arm. Niet dat het echt pijn doet, maar het is natuurlijk wel vervelend. Tot nu toe laat ik haar merken dat ik het niet leuk vind, duw haar hoofd weg, word een beetje boos enzo.
Ze doet het puur om te laten merken; Ik vind het niet leuk wat je nu doet.
Maar als ze het dan doet, moet ik dan juist wel of niet boos worden..
Moet ik doorgaan met wat ik aan het doen was of gelijk stoppen?

Het is niet zo dat ik dan een oefening ontzettend lang van haar vraag. Het is puur als ik naast haar sta en ik wil dat ze 'wijkt voor druk' als ik tegen haar flank duw bijvoorbeeld, ze dan een beetje geergerd word en (naar) me hapt. Ik ben dus niet elke dag uren met haar bezig of iets dergelijks. Maar als ze het niet eens is met dingen hapt ze naar me.

Mijn vraag is, hoe kan ik het beste reageren in zo'n situatie en wat zouden jullie doen?
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, sorry als het verhaal er een beetje vaag staat.

Jumper1

Re: Hoe reageren? Paard bijt soms..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:43

Je geeft zelf het antwoord al Diane. Stoppen.....Je paard zint het niet dat je dit zo doet. Wellicht is het goed voordat je overgaat tot het straffen van dit gedrag om haar even na te laten kijken. Kan goed zijn dat ze dan toch ergens last van heeft. Dit vanwege het feit dat je zelf schrijft dat het een lief paard in omgang is. Slim

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:49

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:50

Ja, dat is waar. Maar ze doet het bij verschillende dingen. Niet alleen bij wijken voor druk, maar ook toen een vriendin van mij haar hoofd bijvoorbeeld naar zich wilde halen, wat m'n merrie niet wilde. En dan heeft ze gewoon zoiets van; Ik ben het zat, laat me los *hap.
Maar ik kan toch moeilijk altijd maar doen wat ze wil. Dan kan ik als zij een keer geen zin heeft om mee te werken, niks met haar beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:53

als jij elke keer stopt als haar iets niet zint, zoals jumper1 aangeeft, bereik je niets, zij bijt en jij stopt, dan bereikt ze dus wat ze wil; je stopt. als ze bijt zou ik haar toch een flinke tik en een afkeurend geluid geven. zodat ze duidelijk weet dat jij de baas bent, en niet zij. dat zij juist het tegenovergestelde bereikt met bijten, dat je boos word..
verder zou ik heel voorzichtig met haar beginnen, omdat ze nog zo jong is. kleine dingetje oefenen, belonen, zodat ze weet wat goed en fout is, en dat het idd leuk is om dingetjes te doen die jij van haar vraagt..
ik zou dit gedrag zeker niet pikken, maar ook naar het paard kijken, is zij er echt nog niet klaar voor om 'aan het werk' te gaan, dan zou ik haar nog een jaartje laten staan. en kijken hoe het dan gaat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:02

wijken voor druk is een oefening waarbij het paard als ondergeschikte voor jou aan de kant gaat. je paard zit in een leeftijd waarin ze uitproberen, kijken wat ze kunnen, etc. als jij niet duidelijk genoeg bent, begrijpt je paard je niet. een paard wil ten alle tijde van een leider op aan kunnen, de leider dient dus stevig in zijn/ haar schoenen te staan. deze taak is aan jou, je paard moet je als leider kunnen vertrouwen en je moet haar het gevoel kunnen geven dat ze je onvoorwaardelijk kan volgen, omdat jij weet hoe of wat.

happen naar je benen is een uiting van 'dominantie', paarden doen dit bij hun ondergeschikten. de volgende keer dat ze het doet (zorg dat je haar in een bak of weitje oid hebt), stamp je kwaad en hard op de grond, en stuur je haar van je af. daarna begin je opnieuw. op deze manier maak je duidelijk dat jij de baas bent en bepaalt wat er gebeurt, en dat bijten haar niets oplevert. zo zal het gedrag vanzelf ophouden.

slaan en schoppen lijkt me beslist niet nodig, het dier is niet agressief. doe er echter wel iets mee, want als je het zo laat als het nu is (het doet nog geen pijn, dus ik word maar een beetje boos), wordt het steeds erger, net zolang tot je het zelf niet meer recht kunt zetten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:34

Ik ben het met merrie veulen eens.
Wat ook nog weleens wil helpen is tegen haar been tikken op het moment dat je merkt dat ze wil gaan bijten. Niet schoppen, het is niet bedoelt om pijn te doen, maar alleen om af te leiden.

Tch is het wle een beetje moeilijk, want je zult wél naar je paard moeten blijven luisteren. Dus waarom doet ze het, en op welke momenten precies? Als ze het namelijk doet omdat het haar pijn doet, tsja, dan is het natuurlijk niet zo fijn dat je haar wegstuurt.... Maar als ik jouw verhaal zo lees is het eerder een poging tot dominantie.... Maar daarin ben jij eigenlijk de enige die uit kan maken welke van de twee het is, want wij zien het immers niet.

Succes er mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:02

er staat ook nergens dat ze moet schoppen toch? er staat een flinke tik, dat zou ik dus wel doen als ze mij zou bijten, zou eerst een waarschuwing met mijn stem geven, luisterd ze niet, zou ze van mij een tik krijgen.

Kiko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:02

dees_daan schreef:
als jij elke keer stopt als haar iets niet zint, zoals jumper1 aangeeft, bereik je niets, zij bijt en jij stopt, dan bereikt ze dus wat ze wil; je stopt. als ze bijt zou ik haar toch een flinke tik en een afkeurend geluid geven. zodat ze duidelijk weet dat jij de baas bent, en niet zij. dat zij juist het tegenovergestelde bereikt met bijten, dat je boos word..
verder zou ik heel voorzichtig met haar beginnen, omdat ze nog zo jong is. kleine dingetje oefenen, belonen, zodat ze weet wat goed en fout is, en dat het idd leuk is om dingetjes te doen die jij van haar vraagt..
ik zou dit gedrag zeker niet pikken, maar ook naar het paard kijken, is zij er echt nog niet klaar voor om 'aan het werk' te gaan, dan zou ik haar nog een jaartje laten staan. en kijken hoe het dan gaat.

Daar ben ik het helemaal mee eens goeie aanpak!

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:21

mijn pony beet mij vroeger ook altijd en toen heb ik haar een keer terug gebneten in der net en toen is ze zo erg geschrokken dat ze me nooit meer gebeten heeft het is misschien wel een beetje hard en ik weet niet zekler of het bij jou paard werkt maar nu is het wel over en weet ze dat ik de baas ben. Clown