met paard alleen buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

met paard alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 16:41

Hey bokkers,

Ik maak het liefst lekkere buitenritten met mijn leasepaard. Nu heb ik het probleem dat ze eigenlijk liever niet alleen naar buiten gaat. Daarom rijd ik altijd samen met een vriendin met haar paardje. Maar ik vind het juist ook wel eens prettig om alleen naar buiten te gaan als het 's ochtends mooi weer is. De ene keer lukt dat, de andere keer. Dan maakt ze ineens halt, keert zich om en denkt ik vertik het om alleen verder te gaan. Dan heb ik keuze of omkeren of ontzettend tekeer Boos! gaan met benen, voeten, stem en zweep. Het is een brede, ontzettend sterke dame dus meestal laat ik het maar.

Heeft iemand van jullie hier nog ideeen of advies over? Wat kan ik bijv nog doen? Je merkt het direct als je op jezelf naar buiten gaat. Ze is dan erg alert, bijzonder om zich heen kijkend, nerveus loopje etc. etc. De laatste tijd laat ik het maar omdat ik weet dat ze het gewoon niet prettig vind alleen in de polder en dat ik niet steeds voor het dilemma wil staan moet ik ontzettend tekeer gaan om haar door te laten lopen of zal ik maar gewoon omkeren. Ze is al 16 of 17 jaar dus ik denk niet dat dit er nog goed uit te krijgen is. Maar als iemand hierover goede adviezen of ideeen heeft dan hoor ik dat graag van jullie. Verder is het een schat van een paard, maar lekker eigenwijs en ontzettend sterk Pling

groeten, Monique

ikke

Re: met paard alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:48

Hier past maar één advies: zoek een HEEL ERG GOED lesgeefmens. Niet zo'n muts die je allerlei leuke kunstjes leert, maar iemand met ballen; die jou kan leren een paard-met-ballen te rijden.
In welke buurt woon je? Zal ik eens in het NVVR-arsenaal kijken voor mogelijkheden.

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:53

bij ons kun je mooie buiten ritten maken in de bossen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:21

adante_2007 schreef:
bij ons kun je mooie buiten ritten maken in de bossen

dus? Scheve mond
de ts heeft het probleem dat haar paardje vervelend doet als die zonder soortgenoot naar buiten moet.

@ts, met wandelaar/fietser erbij, is het dan geen probleem? zo heb ik het de mijn ook geleerd. en steeds die fietser een stukje verder weg Lachen
nu kan ik alleen, wel afentoe protest (bij hem uit dat zich in knielen, en om proberen te draaien)
1x goede ruzie gehad met hem in een bos, ik wilde links, en hij rechts (rechts was huis) 10 min daar gestaan.. 1 klap gegeven op zijn hals (goed hard) en zijn hoofd zakte en hij ging links..
ikke baas Bloos nu dribbelt hij afentoe nog, afentoe poging om te draaien, maar al veel minder! Lachen

zoek idd iemand die je hiermee kan begeleiden!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:17

Ik kijk even mee. Sinds m'n rijmaaatje terug op manege staat (2 maand) ben ik niet meer gaan rijden. Gisteren dacht ik: ik ga ervoor.. Stapte met veel moed op m'n pony, zelfde verhaal, achteruit door de benen zakken en omdraaien. Even een strijd gevoerd, maar ik durf niet doorbijten omdat ik geen zin heb in vlieglessen op beton.. Dus paar keer afgestapt.

Ik moet ook steeds langs een varkensboerderij en met m'n rijmaatje erbij gaf dat ook problemen maar dan ging ik te voet naast haar langs die boerderij en het lukte. Dus gisteren, ik dacht laat ons dan even die boerderij passeren en verder opstappen.. Ja had ik maar gedacht, ik kreeg dat beest met geen stokken voorbij die boerderij. Zelfs m'n zweep bovengehaald, zeker een kwartier de strijd gevoerd, want ik wou écht niet toegeven oip dat punt, maar heb ik toch rechtsomkeer mogen maken. Heb een uur geprobeerd te rijden en misschien 10 minuten 'op' m'n pony gezeten.

Ze is normaal echt heel gemakkelijk, dus dit wil gewoon zeggen dat ik een heel slechte ruiter ben.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:19

@liekeM; of het wil zeggen dat ze gewoon nét niet voldoende vertrouwen in je heeft om alleen met jou een rit te maken buiten Lachen

(en varkensboerderijen zijn zeer eng... daar krijgt die van mij ook een verzakking van.. )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:26

Je paard doet dit heus niet om je te pesten, hij of zij heeft gewoon niet voldoende vertrouwen in jouw leiderschap. En met een ander paard erbij, kunnen ze elkaar over de streep trekken..

Ik ga ook het liefste alleen op pad met mijn paard, maar het ontbreken van gezelschap maakt haar erg onzeker. Ik ga geen gevecht met haar aan, maar stap gerust af om samen het enge wat we tegenkomen tegemoet te treden. Even verderop stijg ik dan weer op en rijden we vrolijk door.

Op deze manier hoop ik uiteindelijk steeds vaker en langer te kunnen blijven zitten. Mijn paard moet gewoon zelfvertrouwen krijgen én weten dat ik er sowieso ben voor haar ook al zit ik er op..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:36

Mijn vorig paard had ook van die fratsen als ik alleen ging. Verschillende keren ben ik omgedraaid tot mijn grote iritatie Boos! . Totdat hij het een keer deed bij een stilstaande auto en ik echt zoiets had vanne: ja, doei. Je bent verkeersmak en nu gaat dit dus niet door. Vervolgens heb ik hem echt (voor de 1e x) een pak rammel gegeven (gelukkig niet over nagedacht dat ik op de betonnen weg zat en wat er allemaal kon geburen) en na 5 min. huppelde meneer erlangs. Sindsdien wist ik dat het bij dit paard dus zeikerij was EN dat ik hem er wel doorheen kon krijgen. Het was een vervelend moment maar ik heb er veel van geleerd want het gaf me net het laatste beetje zelfvertrouwen wat bij mij ontbrak en waar mijn paard mee speelde....

Nu rij ik op de Gelder van m'n vriend, hij gaat er altijd alleen mee weg, paard is geheel bomproof maar ook nu ben ik laatst in zo'n situatie beland. Weer hetzelfde gedaan en geen problemen meer.

Ik ben er bij mezelf achter gekomen dat als ik niet met m'n gedachten erbij ben of niet zo lekker in m'n vel zit, zulke dingen gebeuren. En ik weet ook dat als ik blijf nadenken over wat er allemaal kan gebeuren, ik nergens kom want dan blijf ik onzeker. Net of ze dat dan voelen en daar naar handelen Haha! !
Afstappen is voor mij geen optie, het is tegen mijn principes in en ik ben zelf maar 1.65: over een paard van ong.1.75, daar heb ik aan de hand niets over te vertellen op zo'n moment Bloos .

Het is een lastig probleem, succes ermee !

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:54

@ Evelienepien Ben het zeer met je eens dat het grotendeels een kwestie is van je eigen houding. Ik rijd in de zomer heel veel buiten langs de weg op mn bijrijdpaardje, die hadaan t begin ook wels van die acties, maar ik WEET van haar dat ze verkeersmak is dus heb haar er doorheen gereden. Als ze nu iets wil proberen hoef ik alleen maar mn stem te gebruiken en dan gaat ze meestal alweer gewoon langs, met de oortjes naar voren.

Ik denk dat je t best idd een goede instructuer kunt zoeken die jou en je paard helpt vertrouwen te krijgen in jouw leiderschap.. en met een fietsen/ wandelaar naar buiten is imo ook het proberen waard!
succes ermee!

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:08

Ik ben nog niet alleen buiten geweest maar wel al eens met zen twee,,ik en een jongezn,,maar dan wel voor les...
Maar das echt tof,,kwil daar echt is me iemand over prate en dan kan ikecht veel zeggen over de paarden,pony's en mijzelf Haha! ,,hoe ik mij voel bij paarden..
Haha!

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:09

enzo.. xD :p

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:41

He probeer eens of ze wel wil wandelen alleen. Als ze dat wel wil, gewoon afstappen als ze zo gaat kl*ten. Geen gezeur hoor! Inderdaad met ballen rijden. Al loop je je hele rondje met je paard aan de hand, hij moet maar leren dat je niet zomaar omdraait. Ik heb er 1,5 jaar over gedaan om een paard dat weer af te leren (omdraaien en weer naar huis), dus echt niet doen! Dan altijd nog een klein stukje verder en terug als jij het zegt, want je verpest hem dan (niet banketstaaf bedoelt, maar is gewoon heel jammer!)

Veel succes en onthoud: alles mag, zolang jij het zegt!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:31

Maar langs die varkensboerderij wou de mijne te voet ook niet.. - zelfs de zweep was niet enger dan die boerderij..