maand terug beginnerspaard gekocht, maar blijkt niet braaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

maand terug beginnerspaard gekocht, maar blijkt niet braaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:00

Heb ik inverband met een blijvende knieblessure een beginnerspaard gekocht, een 18 jarige merrie die op manege gestaan zou hebben, jaagt ze me de wei uit en bokt ze nogal graag onder het zadel, ze zou volgens de advertentie op marktplaats een super braaf beginnerspaardje zijn, baal er van dan had ik beter mijn paard dat ik ingeruild had kunnen houden, die was vlug maar bokte teminste niet. Die handelaar heeft mijn vorige paard nog staan voor zo ver ik weet, maar ben bang dat als ik haar terug wil dat ik weer geld bij moet leggen terwijl hun zich niet aan de afspraak hebben gehouden dat het een braaf paard zou zijn. Wat moet ik hier nu mee, ze zullen geld bij willen hebben op mijn vorige paard en ik zit nu met een paard wat niet is zo als het zou moeten zijn.

Liezel1

Re: maand terug beginnerspaard gekocht, maar blijkt niet braaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:02

heb je gezegd dat aan welke eisen je paard moest voldoen?

heb je je paard bij aankoop laten keuren?

heb je alle eventuele medische redenen voor het bokken etc uitgesloten?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:05

Heb gezegd dat ik een superbraaf paard moest hebben wat niet vaak gereden hoeft te worden omdat ik dat door mijn knie niet meer kan, gewoon een paard om af en toe buitenritje op te kunnen maken, ze is niet gekeurd, kan niets lichamelijks ontdekken en meisje bij ons op stal is paardenfysio die heeft haar nagekeken

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:06

zadel ligt goed?

hoevaak heb je het paard gereden voordat je het kocht?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:08

zadel ligt goed, ze trapt ook met poetsen, heb haar een keer gereden daar maar niet intensief omdat ik dat niet kan en kende de handelaar dus dacht hem wel te kunnen vertrouwen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:10

Gekocht bij een professionele verkoper?

Dan gewoon binnen 6 weken terugbrengen en je beroepen op het consumentenrecht (non-conformiteitsbepaling).
Je hoort je geld terug te krijgen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:11

hmmzz....

dat maakt het moeilijker... als jij het paard niet hebt laten keuren en niet echt van tevoren hebt gereden, heb je niet echt aan je onderzoeksplicht voldaan...

kijk, je hebt wel gevraagd of hij braaf was en de eisen doorgegeven.. maar nu zal de handelaar zich makkelijk kunnen verschuilen achter het klassiek "dat deed hij hier noooooit!!"

In principe mag je het paard terugbrengen... binnen 6 mnd na aankoop, je hebt namelijk met een prof.stal te maken...
als het paard je niet bevalt, mag je hem gewoon terug brengen...

punt is alleen dat je waarschijnlijk je vorige paard er niet voor terug krijgt....

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:20

Die hebben ze nog wel staan geloof ik, en dat is een wever dus weet niet of ze daar zo makkelijk vanaf komen kwa verkoop, ik heb dat eerlijk vermeld net als dat dat geen beginnerspaard is, waar kan ik ergens die regels terug vinden over de mogelijkheid tot terugbrengen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:37

Als jeje paardje hebt ingeruild bij een handelaar en het paard wat je nu hebt niet is zoals de beschrijving, dan moet de handelaar de koop ongedaan maken en jou je eigen paardje weer terug geven en jij kan gewoon de merrie weer terug geven.
Volgens mij ben je als koper voor dit soort dingen beschermt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:37

dat ze hem hebben staan wil nog niet zeggen dat je hem ook zomaar weer terug kan ruilen...

je zult wellicht voor je oude paard bij moeten betalen.. en de vraag is of je dat wel moet doen.. het is immers niet het paard wat je zoekt, want anders had je hem niet weg gedaan...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:51

jeetje wat vervelend zeg!

Heb je al met de handelaar gesproken en verteld dat het helemaal niet zo'n mak paardje is als hij voordeed?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:00

Als het vorige paard er nog is kan de koop toch gewoon ongedaan worden gemaakt? Het is lastiger als het ingeruilde paard al verkocht is... Dan moet je vaak ruilen voor een ander paard en "toevallig" is die altijd net even duurder...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:03

hoe lang is het geleden??
binnen 6 weken sta je zowiezo in je recht volgens het wetboek om het paard terug te brengen en je geld terug te krijgen als blijkt dat de afspraak niet klopt!
daarkomtbij wéér een goede les hopelijk geleerd, ALTIJD het paard door je eigen dierenarts laten keuren en proeftijd vragen..... wil de verkoper dit al niet? weet je voor jezelf al dat er iets niet goed is.....
júist handelaen geven vaak uit zichzelf al proeftijd........

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:04

apaloosafan schreef:
zadel ligt goed, ze trapt ook met poetsen, heb haar een keer gereden daar maar niet intensief omdat ik dat niet kan en kende de handelaar dus dacht hem wel te kunnen vertrouwen
Je hebt op Bokt al heel vaak topics gehad met paarden die tegenvielen en meer ellende Beetje naïef om dan te denken dat een handelaar wel te vertrouwen is.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:06

Mag ik vragen waar je paard vandaan komt. Dit komt me namelijk heel bekend voor. Een kennis van me heeft een maand geleden ook een pony gekocht die volgens de advertentie geschik zou zijn voor beginners. Dat was ook bij een manege/handelaar. Nu blijkt het ook een moeilijke pony te zijn. Is misschien wel dezelfde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:08

Ik denk dat jouw 18 jarige gewoon een dominant ding is dat altijd in goede handen is geweest.......... waardoor ze altijd braaf is gebleven.

ik zou er iemand met verstand van zaken bijhalen

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:17

Vaak weet zo'n handelaar ook maar wat hem is vertelt. De paarden worden misschien wel eens gereden, maar vaak maar even. Het zou kunnen zijn dat de handelaar op de informatie van de vorige eigenaar is uitgegaan, en zodoende dus een verkeert paard aan je verkocht heeft.
Meteen naar die handelaar bellen. Gewoon zeggen dat dit paard niet is wat je ervan verwacht had. Laat hem de oplossing maar aandragen. Ik weet niet of je geld bijbetaald hebt op dit paard, maar anders zou je redelijkerwijs gezien gewoon terug moeten kunnen ruilen, maar dat extra geld zal je niet terug krijgen.
Een handelaar zal waarschijnlijk proberen om je toch vooruit te helpen, omdat hun toekomst als bedrijf afhangt van de omgang met mensen.
Misschien heeft de handelaar inmiddels een paard staan dat wel aan jouw wensen voldoet ?
In ieder geval succes.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:17

CindyUniek schreef:
daarkomtbij wéér een goede les hopelijk geleerd, ALTIJD het paard door je eigen dierenarts laten keuren en proeftijd vragen..... wil de verkoper dit al niet? weet je voor jezelf al dat er iets niet goed is.....
júist handelaen geven vaak uit zichzelf al proeftijd........

Als ik mijn paard zou verkopen dan geef ik geen proeftijd terwijl mijn paard gezond is. Heb al eens meegemaakt dat iemand een paard op proef had en het paard volledig over de kop gejaagd en kapot gereden naar de eigenaar terug hebben gedaan. Achteraf bleek dat het paard dus wel wat mankeerde, maar de eigenaar zat dus met een kreupel en op dat moment onverkoopbaar paard. Als je een paard van mij wil kopen dan mag je komen rijden zoveel je wil, alle keuringen uit laten voeren die je wil en waar je weil maar het paard blijft bij mij tot hij betaald is!

On-topic: paarden kunnen erg veranderen als ze verhuisd worden. Als het paard manegepaard is geweest dan is de kans aanwezig dat het paard wat afgestompt was door het manegewerk en inderdaad alleeen maar braaf zijn rondjes liep. Nu het paard dat niet meer hoeft kan het zijn dat ze een stuk blijer en enthousiaster is geworden en dat uit zich in haar gedrag. Wellicht kun je minder krachtvoer voeren om te voorkomen dat ze teveel ernergie opbouwt en komt ze voldoende tijd in de wei zodat ze zich daar ook uit kan leven?

Hoe het zit met terugbrengen weet ik niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:21

-> TAO

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:07

Katja schreef:
apaloosafan schreef:
Je hebt op Bokt al heel vaak topics gehad met paarden die tegenvielen en meer ellende Beetje naïef om dan te denken dat een handelaar wel te vertrouwen is.

Niet helemaal naïef natuurlijk, die handelaar had gewoon eerlijk moeten zijn.
Ik ben op mijn zoektocht naar een paard ook heel wat dingen tegen gekomen die verkopers "vergeten" te vertellen.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:08

wat is een beginnerspaard?? Is dat een oud dier die geen stap verkeerd zet of en gewone rustige sportpaard?

Bij ons stond tot vorig jaar de pony vd dochter des huizes. Een super braaf dier wat eigenlijk nooit een stap verkeerd zette. Werd verkocht vanwege de overgang naar de paarden. Kwam toen op de manege te staan en stond daar alleen maar met zn oren plat id nek in zn bok en wou nog wel eens raar uit de hoek komen.
Staat nu deze zomer weer bij ons, maar is wel degenlijk veranderd. Niet zo rustig en bombproof meer. Werd vorig jaar nog ong 4/5 dgn intensief gereden en nu nog maar 2 keer id week een beetje voor de lol.

Daarom vind ik het ook zo lastig om een beginnerspaard te kopen. Ze reageren anders op een andere omgeving, berijder enz.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:15

Ik heb de handelaar gemaild, wacht nu hun reactie af, heb op deze geld bijgelegd, dat vorige paard was echt een sportpaard dat keer of vijf per week goed gereden moest worden dat ik de reden dat ik haar weg gedaan heb omdat ik dat zelf niet kan, wacht gewoon hun reactie af, heb gisteren op esprit gereden die ik nu heb dus, was ze met rijden redelijk braaf alleen joeg ze me eerst weer de wei uit en probeerde ze te trappen toen ik haar poetste en echt gericht trappen, hoorde van stalgenootje ook dat ze gebeten had toen hun voor de stal stonden, gewoon onverwachts zonder dat ze stond te eten, dus niet omdat ze voernijd heeft, wacht gewoon hun reactie af, denk wel dat ik er met hun uit moet kunnen komen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:49

Hoe vervelend ook, maar het is inderdaad veel te naïef om er zomaar vanuit te gaan dat het wel losloopt. Zonder keuring en ´testen´ heb je zelf als kopende partij af laten weten om te controleren of je wel daadwerkelijk koopt/ betaald voor wat je verwacht.

Verder had ik trouwens niet voor het inlichten van de handelaar per mail gekozen. Telefonisch is directer, en had me beter geleken.

Met geluk tref je dat de handelaar je hierin mee tegemoet komt. Met pech wil hij dat niet en denk ik toch dat je er weinig tegen in te brengen. De regelgeving omtrent ´verborgen gebreken´ vervangt nog geen proeftijd. Je hebt zelf ook onderzoeksplicht..

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:05

ik heb t zelfde meegemaakt met een fries.ik had duidelijk aangegeven een rustig paard te willen hebben,nou 6 weken later lag ik dus in t ziekenhuis.Veel gezeur gehad met verkoper,idd had ik maar meer op m moeten rijden enz.Ik vind t jammer dat je niet meer van t goede uit kan gaan van mensen.Je kan dat naief noemen ik vind t nette omgangsvormen!We hebben t hier over mensen die soms lang moeten sparen om een paard te kunnen kopen en eindelijk een droom waar kunnen maken.Waarom moet daar dan misbruik van gemaakt worden?Totaal respectloos.Wees gewoon eerlijk tegen mekaar.En als je toch problemen hebt metje nwe paard laat dan ruimte om er in ieder geval over te kunnen praten met elkaar.Maar ach alles draait om geld.Heel jammer.Ik kan je geen advies geven hierin.Ik heb mijn paard uiteindelijk verkocht omdat ik er niet meer op kon en durfde rijden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:20

connie1964 schreef:
ik heb t zelfde meegemaakt met een fries.ik had duidelijk aangegeven een rustig paard te willen hebben,nou 6 weken later lag ik dus in t ziekenhuis.Veel gezeur gehad met verkoper,idd had ik maar meer op m moeten rijden enz.Ik vind t jammer dat je niet meer van t goede uit kan gaan van mensen.Je kan dat naief noemen ik vind t nette omgangsvormen!We hebben t hier over mensen die soms lang moeten sparen om een paard te kunnen kopen en eindelijk een droom waar kunnen maken.Waarom moet daar dan misbruik van gemaakt worden?Totaal respectloos.Wees gewoon eerlijk tegen mekaar.En als je toch problemen hebt metje nwe paard laat dan ruimte om er in ieder geval over te kunnen praten met elkaar.Maar ach alles draait om geld.Heel jammer.Ik kan je geen advies geven hierin.Ik heb mijn paard uiteindelijk verkocht omdat ik er niet meer op kon en durfde rijden.

Mijn paard is braaf. Mijn kinderen van 7 en 9 kunnen op m "rijden" in de bak als ik er voor heb gereden. Het is een groot en zwaar paard. in principe kan er dus een beginner op weg rijden. Maar...... hij word wel elke dag aan t werk gezet. Als ik m nog maar 2 keer per week aan t werk zou zetten en de rest beetje lummelen op de wei dan krijg je ook ineens een heel ander paard. Een paard moet zijn ei kwijt kunnen. Kan hij dat niet dan raakt hij zijn energie kwijt onder t zadel. Kan me dus een reactie voorstellen van "had je m meer moeten rijden".