een raar gedrag ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

een raar gedrag ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 19:17

Hey Hey
M'n merrie voert soms nogal een raar gedrag uit. Tijdens het rijden schraapt ze soms met haar achterbeen opeens achteruit. Ze doet dit ook gewoon soms in de wei.
M'n merrie heeft verder een heel rustig karrakter, is braaf en loopt zeer netjes.
Dus daarom weet ik niet echt goed waar z het doet. Ze doet dit niet veel.
Mss 2x op een maand ofzo. De ene keer deed ze het als m'n vriendin met haar pony achter haar reed. En soms doet ze het ook gewoon opeens zomaar als ik alleen op de piste rijd met haar.
Het is net of iets haar irriteert en ze het wegshot. Ze schopt eigenlijk niet echt, het is eerder gwn met haar hoef naar achteren over de grond schrapen ...
Weet iemand wat dit is & wrm ze dit doet ?

pearlie

Re: een raar gedrag ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:21

Last van jeuk? vliegen??

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:23

Mischien doet er iets pijn? Dat ze het de keer deed dat die pony echter haar liep kan bedoeld zijn als een trap.. En als je rijd en ze doet het, doe jij dan wat speciaals met haar? Mischien vraag je iets te moeilijks of onduidelijk en dat dit een soort protest is?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:33

Ik weet het echt niet last van vliegen ...kan mss wel dat ze dan trapt ...alhoewel er 's avonds niet meer zoveel vliegjes rondvliegen ...maar langs de andere kant wel muggen ...
Pijn heeft ze niet denk ik. Ze is vorige maand uitgebreid onderzocht geweest door de DA.
Ze doet die soms ook gewoon als ik gewoonweg op de hoefslag wat draaf dus moeilijk kan dit nietzijn. Het is echt iets raar ... Clown
Elke keer als ze dit deed, vroeg ik voor zover ik me herriner niets moeilijks of deed niets speciaal. Zij loopt ook gwn meteen door eigenlijk. Ze schraapt naar achter & loopt meteen door. M'n moeder heeft dit ook al een paar keer gezien & vind het ook raar.
Zou dit wijzen op iets van vroeger ? Ik heb wel al gemerk dat ze trauma's heeft van haar tijd als springpaard bij de vorige eigenaar... zou dat er iets te maken meehebben ?
In verdere omgang is ze echt een lieverdje. Ze komt spontaan knuffelen, ze heeft nog nooit gebeten of geschopt. Ze bokt of steigert niet.
Ik weet het niet ... Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:36

wat ik kan bedenken dat ze misschien last heeft van mijt in de vacht op het beenen dat dat jeukt en ze daarom die beweging maakt,dan zou je dat moeten nakijken?

maar zou het ook kunnen zijn dat haar knieschijf af en toe op slot schiet en ze daarom dat doet om de boel weer los te maken?
maar dan zou de veearts dat wel moeten zien denk ik

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 14:20

De DA komt toevallig deze dinsdag langs voor haar vaccin dus dan vraag ik gelijk om dit na te kijken.
Mijt ? Hoe ziet dit er ongeveer uit ? Valt dit goed op of moet je goed kijken om dit te zien ?

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:49

maar doet ze dit sinds kort of had ze dit altijd al
ik weet niet of het bij paarden bestaat, misschien een tik?
net zoals bijmensen
maar dat zal wel niet Lachen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:12

Hanetred?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:45

Omaas, wat is hanetred ?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:48

pOny, ik heb m'n paardje nu 5 maanden ... daarvoor was ze m'n verzorgpaard & toen deed ze dit niet.
Ze doet dit sinds ze op de piste bij mij rijd. Mss is er iets aan de piste dat ze niet apprecieert ...?
Clown

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:51

Heb het even opgezocht wat hanetred is ...
Denk niet dat het dit is ...aangezien ze geen last heeft na het bekappen of als ik haar hoefjes uitkrab. Ze doet dit overigens ook in draf en heb gelezen dat hanetred bna alleen maar in stap voorkomt. Het is ook een andere beweging. Maar ik vraag het toch gelijk aan de DA !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:55

mijt zijn hele kleine beestjes die in/op de huid leven.
en dat jeukt,daardoor trappen paarden vaak met hun benen tegen de jeuk.
hoeft niet bij de jouwe hoor,maar wie weet kan het zo zijn.

zo met het blote oog kun je ze geloof ik niet zien, wel is de huid dan wat schilferig.
anders zou je e sgoed moeten kijken hoe de huid op haar benen is, gaat dan speciaal om het pijpbeen en de koot/ kootholtes

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:02

Het haar op haar benen ziet er normaal uit ...Op haar billen ligt het wel wat raar maar ik d8 dat dit was omdat ze kort in de vacht staat want ze heeft een deken op maar het deken is een beetje te kort dus er is een deel van haar kont bloot en daarmee d8 ik dat ze wat wintervacht aan het aanmaken is daar. Ze heeft daar van die langere plukken haar. Clown Verder zie ik nix speciaal ...
Ik ga het in ieder geval dinsdag aan de DA vragen. Haha! Tong uitsteken
Heb er geen last van van dit gedrag. Ik vroeg me eigenlijk gwn af wat het was. Haha!

Edit: foutje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:04

ben wel benieuwd wat de dierenarts er nog van zegt.
Haha!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:11

Ik ook want het is eigenlijk wel grappig haar mysteriouse trekje Clown

Leoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:25

miss vliegen idd

Leoontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:25

en anders zou ik idd de da laten kijken!