Erbij zetten waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Erbij zetten waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:45

Ik heb 2 verzorgpaarden een fries en een shetje
het zijn allebei merries
De shet is er anderhalve maand geleden bij gekomen als gezelschap voor de fries
deze heeft altijd met een tinker gestaan maar deze was overleden
ze staan nu al anderhalve maand naast elkaar in de stal 's nachts en als wij er niet zijn
Nou wou ik ze proberen bij elkaar in de wei te zetten
Waar moet ik op letten kwa gedrag en hoe krijg ik ze uit elkaar als ze gaan vechten??

kan iemand bij hierbij misschien tips geven

trustHim

Re: Erbij zetten waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:47

Aangezien het je verzorgpaarden zijn lijkt het me handig dit met de eigenaar te overleggen???

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:58

trustHim schreef:
Aangezien het je verzorgpaarden zijn lijkt het me handig dit met de eigenaar te overleggen???

Die komt maar 3 x in de week voor de rest doen ik en 2 andere meisjes als zijn beesten verzorgen en ik wil ook wel dat hij erbij is maar wil wel alvast weten waar ik op moet letten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:01

Ok, want denk niet dat de eigenaar blij is als je dit zomaar even gaat doen n.l.

waar je op moet letten, als ze echt heel erg gaan slaan/bijten zou ik ze niet meer samen zetten.
Een x een mep hier en daar is vrij gewoon als rangorde bepaling.

ik zou wel heel voorzichtig zijn als je ze evt uit elkaar moet halen. Heb het gelukkig nooit hoeven doen maar daar zou ik dan wel een longeerzweep bij nemen om ze uit elkaar te jagen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:55

beetje dreigen, happen en in de lucht slaan is normaal. ook opjagen doen ze wel is. als ze echt raak gaan slaan, moet je ze uit elkaar gaan halen, want dan gaat het mis. voor de rest zoveel mogelijk met rust laten en er niet om een klein dingetje tussen komen, want dan kunnen ze nooit de rangorde bepalen. misschien kan je ze ook eerst op het land zetten met een draadje er tussen zodat ze aan elkaar wennen. kan je gelijk hun gedrag tegen over elkaar bekijken zonder dat elkaar echt veel kunnen doen.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 12:48

dolor schreef:
beetje dreigen, happen en in de lucht slaan is normaal. ook opjagen doen ze wel is. als ze echt raak gaan slaan, moet je ze uit elkaar gaan halen, want dan gaat het mis. voor de rest zoveel mogelijk met rust laten en er niet om een klein dingetje tussen komen, want dan kunnen ze nooit de rangorde bepalen. misschien kan je ze ook eerst op het land zetten met een draadje er tussen zodat ze aan elkaar wennen. kan je gelijk hun gedrag tegen over elkaar bekijken zonder dat elkaar echt veel kunnen doen.

Ik laat ze welis via het hek aan elkaar snuffelen enz maar de wei zelf is niet groot genoeg voor een afzetting jammer genoeg
de shet wil ook altijd supergraag naar de fries toe maar de fries doet niet altijd even lief(af en toe oren plat naar achter en willen bijten) maar ik denk ook dat dit door jaloersie komt omdat de kleine dan gaat lopen
de fries reageert altijd wel al de kleine hinnikt en andersom ook

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:22

ik denk dat je het dan maar gewoon moet proberen. wel zeker een half uur erbij blijven om te kijken hoe het gaat. het kan in het begin goed gaan, maar later fout en ook andersom

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:14

Als je ze samen doet er inderdaad wel even een tijdje bij blijven.
Het kan ook pas later fout gaan, als ze willen uitvechten wie de hoogste rang van de 2 heb.

Op de stal waar ik werk beginnen ze nu ook hun rang te bepalen.

Wat grappig is, is dat de shetlander de hoogste rang heeft tussen de 3 kwpnners en 2 haflingers Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:59

Hier hebben we het laatst ook gehad. Mijn tinker tussen 2 paarden van 1.80+. Ik was voorbereid op wat rangordebepaling, maar hier ging het bijna mis. Het leiderpaard begon te jagen en niet zo'n beetje ook. Griezelig als je ze in dat tempo op de sloot ziet af stormen. Toen hebben ze hem met zijn tweeen in een hoek gedreven om te schoppen en te bijten. Gelukkig kon mijn tinker omdat hij zo klein is, onder de halzen door, onze kant uit galloperen, wij gauw hek open, paard erdoor, hek dicht voordat de anderen er door konden. Erbij in gaan kan link zijn hoor, niet doen.Mijn paard is nu nog bang voor die andere.