Ik gebruik bij mijn paard geen dekens, dat is simpelweg niet nodig dankzij de dikke wintervacht, en aanwezige schuilstal. Normaal gesproken reed ik in de winter niet of nauwelijks, maar dankzij de nieuwe bak kan het deze winter wel.
ik vraag me nu alleen af of ik een zweetdeken moet gebruiken na het rijden. Mijn paard kan behoorlijk zweten en het word natuurlijk steeds kouder, ik wil hem wel helemaal droog in de bak of wei zetten na het rijden. Dankzij de dikke wintervacht droogt hij natuurlijk veel langzamer zonder deken. Tot nu toe stap ik hem helemaal droog, maar het rijden is ook nog niet heel intensief (dus weinig zweet) en als het allemaal volgens plan gaat word dit het nog wel..
hoe doen jullie dit? zolang mogelijk stappen zonder deken en dan op het laatst even de deken op tot hij droog is? met uitstappen direct de deken op? helemaal zonder deken?
daarnaast vraag ik me af wat voor zweetdeken, dacht zelf aan wol, maar ik zit totaaal niet in dekens, en heb er echt heel weinig verstand van.. Vandaar dat ik ook niet zo goed weet hoe ik de deken dan moet gebruiken, hoelang enzo
ben erg benieuwd hoe jullie dit doen!
?
hoe lang het duurt voordat ze droog zijn met of zonder deken, maar met deken koelen ze rustig af zonder dat ze het plots koud krijgen. In dat opzicht is een dekentje overgooien dus zeker beter!
ik leg dan wel gewoon een zweetdeken op als hij echt nog heel nat is, en probeer zo lang mogelijk droog te stappen. bedankt voor jullie tips!