paard zonder deken, wel zweetdeken gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

paard zonder deken, wel zweetdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 16:23

ik hoop dat het hier goed staat..

Ik gebruik bij mijn paard geen dekens, dat is simpelweg niet nodig dankzij de dikke wintervacht, en aanwezige schuilstal. Normaal gesproken reed ik in de winter niet of nauwelijks, maar dankzij de nieuwe bak kan het deze winter wel.

ik vraag me nu alleen af of ik een zweetdeken moet gebruiken na het rijden. Mijn paard kan behoorlijk zweten en het word natuurlijk steeds kouder, ik wil hem wel helemaal droog in de bak of wei zetten na het rijden. Dankzij de dikke wintervacht droogt hij natuurlijk veel langzamer zonder deken. Tot nu toe stap ik hem helemaal droog, maar het rijden is ook nog niet heel intensief (dus weinig zweet) en als het allemaal volgens plan gaat word dit het nog wel..

hoe doen jullie dit? zolang mogelijk stappen zonder deken en dan op het laatst even de deken op tot hij droog is? met uitstappen direct de deken op? helemaal zonder deken?

daarnaast vraag ik me af wat voor zweetdeken, dacht zelf aan wol, maar ik zit totaaal niet in dekens, en heb er echt heel weinig verstand van.. Vandaar dat ik ook niet zo goed weet hoe ik de deken dan moet gebruiken, hoelang enzo Haha!

ben erg benieuwd hoe jullie dit doen!

itsinmygenes

Re: paard zonder deken, wel zweetdeken gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:26

Van de winter word het kouder en dan heb je waarschijnlijk al minder last van zweten.. Maar als je paard al een hele dikke vacht heeft en jij doet er ook nog eens een zweetdeken op duurt het alleen maar langer voordat die droog is.. Knipoog

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:27

mijn paard staat ook atlijd zonder deken (24/7)
Ik gebruik na het rijden meestal wel een zweet deken, maar dan alleen als ze nog heel erg zweet. In de winter stap ik mestal gewoon altijd 5min langer uit.

Ik heb gewoon een van uuhm.. kunstof kan dat Tong uitsteken ?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 16:35

Hmm, dan ben ik blijkbaar helemaal verkeerd geinformeerd, en werd me juist aangeraden om een zweetdeken te gebruiken, zodat hij sneller droogt.. vooral in combinatie met wintervacht scheen dat beter te zijn, omdat hij dan minder snel opdroogt. hij zweet wel gewoon in de winter, niet veel minder als anders.
Laatst bijgewerkt door zorro op 26-10-07 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:35

Als je paard normaal ook zonder deken staat heb je geen zweetdeken nodig. Gewoon zo in de wei zetten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 16:39

ook als hij nog niet helemaal droog is??

dan doe ik dat maar gewoon denk ik, stap natuurlijk wel lang genoeg uit, maar ik merk wel dat hij nu al vrij lastig droogt. daarom werd me een zweetdeken aangeraden, zodat hij sneller en gemakkelijker droog is, en hij niet nog vochtig de wei of bak in moet. maar goed dat ik eerst hier even geinformeerd heb dan Lachen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:48

xMariekee schreef:
Van de winter word het kouder en dan heb je waarschijnlijk al minder last van zweten.. Maar als je paard al een hele dikke vacht heeft en jij doet er ook nog eens een zweetdeken op duurt het alleen maar langer voordat die droog is.. Knipoog

Niet per se... ik leg altijd een zweetdeken op na het rijden en na 10 min zie je de zweetdruppeltjes gewoon op het deken liggen. Ik heb nu eigelijk wel nog nooit getimed Koe hoe lang het duurt voordat ze droog zijn met of zonder deken, maar met deken koelen ze rustig af zonder dat ze het plots koud krijgen. In dat opzicht is een dekentje overgooien dus zeker beter!

Ik heb trouwens een fleecedekentje Knipoog

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 16:51

Ja zoiets werd mij ook verteld ja, dat ze rustiger afkoelen en dat dat in de winter beter is. maar zoals ik al zei, ik heb er totaal geen verstand van, dus vandaar dat ik hier eerst maar eens informeer wat anderen doen en vinden. Haha!

Binolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:56

Wintervacht of niet: ik zou mijn paard nooit in de weide/paddock zetten als ze nog helemaal bezweet is! Kijk, een kleine plek bij de singel is niet zo erg, maar als je paard echt flink heeft lopen zweten (wat meestal juist sneller gebeurt met een wintervacht Knipoog ) zou ik hem echt even laten opdrogen met een zweetdekentje erop. Ik doe het altijd zo:
Eerst spons/spuit ik Babiche even af op de plekken waar ze gezweet heeft, dan met zweetmes erover heen, nog even met de handdoek flink droogwrijven en dan een fleecedeken erop. Als het buiten qua temp. nog redelijk te doen is gaat ze met zweetdeken de paddock in, anders droogt ze in de stal op. In hartje winter doe ik altijd twee fleecedekens over elkaar heen.

Succes Lachen

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:03

De capilaire werking van de vacht zorgt ervoor dat het zweet van de huid naar de toppen van de haren wordt getransporteerd.
Als je een (goede) zweetdeken gebruikt , versnel je dit proces in feite..ze zijn dus wat sneller droog.

Wij gebruiken voor onze paarden ook geen dekens, laten ze lekker in de wintervacht komen. De zweetdekens worden alleen gebruikt als ze bij lage temperaturen erg nat zijn na het rijden..

Ik je trouwens aanraden om een goede wollen zweetdeken te kiezen ivm de vochtopname, fleece exemplaren vind ik zelf niets toevoegen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:27

wij zetten ze ook gewoon op de wei, nat maar niet meer warm. Even uitstappen tot ze op adem zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:34

Niet gaan droogwrijven ofzo. Dan komt de nattigheid juist weer op de huid, terwijl het lichaam er voor zorgt dat de huid droog is als het voldoende afgekoeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:33

VSW --> SV.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 18:45

droogwrijven doe ik nooit, dat in ieder geval niet. of het nou goed is of slecht, ik kan het om mn reuma niet doen Bloos ik leg dan wel gewoon een zweetdeken op als hij echt nog heel nat is, en probeer zo lang mogelijk droog te stappen. bedankt voor jullie tips!
Laatst bijgewerkt door zorro op 26-10-07 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:46

Ik doe er wel altijd even een zweetdekentje op, vindt het dan toch wel sneller gaan hoor. Er ligt na 15 min. dan echt wel een laagje vocht op en mijn paard is zo goed als droog! Hij gaat 's nachts wel op stal. Maar als is 's ochtends rij doe ik dit ook. Aangezien dit vocht is wat van binnen komt, is het door en door nat/vochtig. Met een regenbui komt het van buiten en weert je paard het af met zijn vet/haren. Met zweten kan dit niet, ik zou hem dan toch echt even een zweetdekentje opdoen.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:00

Veerle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:10

Je moet zeker een zweetdeken gebruiken na het rijden, juist omdat je paard een hele dikke wintervacht heeft!

Mensen die hun paard de hele winter intensief door blijven rijden, scheren hun paard omdat ze anders zo nat worden en dan zo lang onder een zweetdeken moeten staan om droog te worden en warm te blijven.. Als je paard dus geschoren is kan je vaak na het rijden meteen de gewone deken erop doen..
Omdat jouw paard wel een dikke wintervacht heeft en dus erg nat wordt, zou hij veel te veel en te snel af koelen als je er daarna geen zweetdeken op gooit..

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:54

Ik gebruik dus ook een zweetdeken voor mijn verder dekenloos paard.
Ik stap vrij lang uit en dan gaat er nog een half uur een zweetdeken op. Daarna is ze zo goed als droog. Ze krijgt nu wel geen echt hele dikke wintervacht in vergelijking met veel bijv. fjorden.

Ik heb twee fleece zweetdekens, één zonder hals voor als het niet vriest en een dikker met hals voor als het vriest.

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:26

ik vind het gebruik van een zweetdeken wel prettig

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:40

mijn paard is ook super nat na het rijden, heeft ook geen deken op.
ik doe haar altijd meteen na het rijden een zweetdeken op, stap haar daarvoor wel uit.
maar zelf al stap ik een uur uit, ze blijft nat.
als ik een zweetdeken op doe is ze zelfs na 2 uur nog niet helemaal droog.
mijn paard is vorig jaar gigantisch ziek geweest, erge bronchitis, zelfs een week in een kliniek gestaan.
dit komt doordat ze vorig jaar waarschijnlijk kou heeft gevat.
dus ben nu extra zorgzaam..

wat kan ik bij haar t beste doen, ze staat trouwens na t snachts op stal en na t rijden ook altijd totdat ze droog is..

gr. Cherish

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:47

Wel een interessant topic..

Het paard wat ik nu rij, heeft 24/7 beschikking over zowel een stal als weidegang.
En ze heeft geen deken op.

In de zomer zweet ze vreselijk veel, in de winter net zo. Niet een beetje, nee echt heel veel, de druppels van d'r hoofd af, overal schuimklodders.

Dan ga ik uitstappen, in de zomer en nu in de herfst zonder deken. Vervolgens is ze zo goed als droog, alleen nog bij de singel en achter d'r oren is ze wat vochtig.

Maar dan gaat ze heel erg nazweten. minstens zo erg als tijdens het rijden.

Als ik dan een deken opleg ( we hebben al heel wat ge expirimenteerd) dan staat ze na een aantal uren nog steeds zeik en zeik nat..

heel vervelend.. Dus wat ik nu meestal doe is, goed uitstappen zonder deken, dan is ze klam tot droog, dan laat ik haar rollen. en ik borstel haar niet!! Dan droogt ze meestal redelijk op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:45

kennelijk heeft ze het nazweten dus nodig om op temperatuur te komen Knipoog

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:59

jawel, maar als je dan een zweetdeken oplegt heeft het totaal geen toegevoegde waarde.. Ja, misschien als het straks -10 is Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:14

als ik gereden heb en martina staat behoorlijk in het zweet leg ik wel even een zweetdekentje op. ze is dan binnen 15min weer droog

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:34

datis nog eens handig... Leer dat even aan Miran Haha!